۱۴۰۰ آبان ۱۸, سه‌شنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۳)

   


پروفسور دکتر  رولف ماکس

[Mao Zedong](۱۹۷۵)

برگردان

شین میم شین

 

فصل اول

ماهیت ضد سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه

ادامه

 

۱۵

·    تفاوت مائوئیسم با مارکسیسم ـ لنینیسم به لحاظ تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) آن است.

 

·    (تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) به موادی اطلاق می شود که میکروموجودات در آزمایشگاه و نباتات در طبیعت بر روی آن رشد می کنند.

·    تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) در اینجا به معنی شرایط مادی، اجتماعی و طبقاتی معین منفی است که پدید آورنده مائوئیسم و غیره بوده است.

·    مترجم)

 

۱۶

·    در مائوئیسم،  شرایط اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی ـ ایده ئولوژیکی اقشار خرده بورژوایی در چین سال های ۲۰ و ۳۰ قرن بیستم انعکاس می یابند.

 

  (یعنی تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) مائوئیسم، شرایط اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی ـ ایده ئولوژیکی اقشار خرده بورژوایی بوده است.

   مترجم) 

 

۱۷

·    به همین دلیل، مارکسیسم ـ لنینیسم و «اندیشه های مائوتسه تونگ» اساسا اصل و آغازگاه ایده ئولوژیکی متفاوتی دارند. 

 

۱۸

·    این اولین ایراد وارده بر تز مائوئیستی به اصطلاح تداوم توسعه ایده ئولوژیکی از مارکس تا مائوتسه تونگ  ست. 

 

۱۹

·    برای تکمیل توضیح این ایراد وارده بر مائوئیسم، باید گفت که میان تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) اجتماعی مائوئیسم و رابطه ی مائوئیسم با رسالت تاریخی پرولتاریا پیوند تنگاتنگی وجود دارد. 

 

۲۰

·    پایگاه اجتماعی مائوئیسم بر بنیان تجزیه و فروپاشی جامعه فئودالی سنتی چین تشکیل می یابد.  

 

۲۱

·    این روند تجزیه جامعه فئودالی سنتی چین تحت شرایط استعماری صورت می گیرد که ضمنا به تعمیق وابستگی چین به امپریالیسم منجر می شود.

 

۲۲

·    اقشار بینابینی به لحاظ تعداد قوی در شهرهای چین، محصول نمونه وار این تجزیه جامعه فئودالی سنتی چین، تحت شرایط استعماری بوده است.  

 

۲۳

·    این اقشار بینابینی در رابطه اجتماعی تنگاتنگی هم با دهات چین قرار داشته اند و هم با پاوپر (بی همه چیزان) شهری، یعنی لومپن پرولتاریای شهری چین.

 

۲۴

·    مائوئیسم وقتی تشکیل می یابد که از مواضع این اقشار بینابینی، شرایط اجتماعی در چین و جایگاه چین در جهان، به طرز مخدوش، منعکس می شود. 

 

۲۵

·    اشاره به این نکته که مائوئیسم، ایده ئولوژی خرده بورژوازی چین بوده، کافی نیست.

·    برای اینکه نمی توان اثبات کرد که مائوئیسم در مجموع، با منافع این اقشار بینابینی مطابقت دارد.   

 

۲۶

·    مائوئیسم،  شرایط اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی ـ ایده ئولوژیکی خود را تحت شرایط داخلی و خارجی معینی منعکس می کند.

 

۲۷

·    در این زمینه می توان به نکات زیر اشاره کرد: 

 

الف

·    پرولتریزاسیون به لحاظ تاریخی خام و توسعه نیافته

 

ب

·    سطح توسعه نازل نیرو های مولده در کل کشور

 

پ

·     میزان فقر خلق چین

 

ت

·     سلطه مناسبات اقتصادی ـ طبیعی در کل اقتصاد کشور

 

۲۸

·    البته فاکتورهای زیر را نیز باید در نظر داشت:

 

الف

·     وابستگی رشد یابنده چنین به امپریالیسم

 

ب

·    تفرقه (شقه شقه بودن) ملی کشور

 

پ

·     وجود خطوط سنتی ـ سیاسی و فرهنگی ـ ایده ئولوژیکی بزرگ 

 

ت

·     سنن حکومت در اقلیم فئودالی پهناوری

 

ث

·     وجود افکار سنتی که چین را به مثابه «مرکز جهان» محسوب می دارد.

 

ج

·    عزلت گزینی (انزوای) نسبی به مدت قرون از جهان خارج.

 

·    در این رابطه حتما باید به شرایط خارجی زیر اشاره کرد:

 

۱

·     انقلاب پیروزمند اکتبر

 

۲

·     حدت و شدت یابی بحران عمومی سرمایه داری

 

۳

·     توسعه روند انقلابی ـ جهانی

 

۴

·     بین المللی گشتن روز افزون روند انقلابی ـ جهانی

 

۵

·    جذب اقشار و طبقات جدید به این روند انقلابی ـ جهانی

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر