حقیقت چیست؟
حقیقت
یک اندیشه ی انسانی است
و
در مقابل دروغ
قرار دارد
دروغ یک ساخت ذهنی است
نه یک انعکاس عینیت خارجی در ذهن
۱
سفسطه
عبارت است از آمیزه ای از حقیقت و دروغ
برای مقاصدی
منافی با واقعیت،
منافی با حقیقت
طبری
را
می توان
نماینده سوبژکتیویسم معرفتی
محسوب داشت.
طبری
خیال می کند
که
سفسطه
فقط محتوای سوبژکتیو دارد:
به نظر طبری
هر کس که قصد انکار واقعیت و حقیقت را داشته باشد،
دست به سفسطه می زند.
یعنی مخلوطی از حقیقت و ناحقیقت
را
تحویل مخاطب و شنونده و حریف هماندیش می دهد.
طبری نمی داند که همه اعضای همه جریانات سیاسی در جهان و به ویژه در جمکران
همین کار را می کنند
و
دلیلش
فقط
سوبژکتیو نیست.
فرق پرولتاریا با دیگر طبقات اجتماعی
ضمنا
همین جا ست.
پرولتاریا
اهل سفسطه نیست.
پرولتاریا
منادی و مدافع رک و رو راست حقیقت عینی است.
اتفاقا
دلیل سرسپردگی پرولتاریا به حقیقت
عمدتا
نه
سوبژکتیو،
بلکه
اوبژکتیو
است.
دلیلش
طبقاتی
است
و
نه
معرفتی و نیتی و مصلختی و غیره.
درست به همان سان سفسطه گری طبقات اجتماعی دیگر
عمدتا
اوبژکتیو
یعنی
طبقاتی
است.
انعکاس واقعیت عینی در آیینه ذهن افراد
فقط
سوبژکتیو
نیست.
بلکه
ضمنا
اوبژکتیو
است.
انعکاس
از
صافی های طبقاتی عبور می کند
و
شیره حقیقی اش
چه بسا
کشیده می شود
و
مخلوطی از ناحقیقت با ذراتی از حقیقت
باقی می ماند.
طبری
و
همه
احزاب و افراد و جریانات استالینیستی
با
دیالک تیک عینی
بیگانه
اند.
طبری
در این مورد بخصوص
با
دیالک تیک اوبژکتیو ـ سوبژکتیو
بیگانه
است.
ضمنا
سوبژکتیویسم معرفتی
یکی از ارکان تئوری شناخت تق و لق استالینیستی است.
استالینیست ها
فقط
افراد
را
می بینند
و
نه
افکار
را.
فقط
افراد
را
می نوازند و می کوبند
و
نه
افکار
را.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر