۱۳۹۸ تیر ۱۹, چهارشنبه

هماندیشی با روزبه (۱)



الوین لویس تافلر 
  Alvin Toffler
 (۱۹۲۸– ۲۰۱۶)
 نویسنده و آینده‌ پژوه آمریکایی 
 
 وی برای آثارش در زمینه‌های انقلاب دیجیتال، انقلاب ارتباطات و تکنیکی فناوری شناخته می‌شود.
 از 
تافلر 
به 
عنوان یکی از مشهورترین آینده‌پژوهان جهان یاد می‌شود 
که
با 
موفقیت 
حرکت جامعه صنعتی از مرحله تولید کالا به سوی عصر اطلاعات و تسلط کامپیوتر بر حیات اقتصادی و اجتماعی
 را 
پیش‌بینی کرد.
 
تافلر
 برای
 نخستین بار
 در  
ایران 
با 
ترجمه و انتشار کتاب «موج سوم» 
شهرت یافت. 
 
تافلر 
در 
این کتاب
 از
 سه حرکت عمده در تاریخ تحول بشر نام برد 
که
 هرکدام، 
به مثابه یک موج نیرومند، 
 مرحله قبلی 
را 
از
 سر راه برداشته و مرحله جدید 
را 
برقرار کرد. 
«موج اول» 
 انقلاب کشاورزی
 بود 
که 
به 
مرحله شکارگری 
پایان داد، 
موج دوم 
همانی است که کارشناسان تاریخ اقتصادی و اجتماعی 
از آن با عنوان انقلاب صنعتی نام می‌برند 
و 
بالاخره، 
موج سوم،
 که
از دهه ۱۹۵۰ آغاز شد، به ورود جامعه صنعتی به عصر فراصنعتی منجر گردید.
ویکیپیدیا 

شین میم شین
 
روزبه
 
نظریه ای در مورد گذار از فرماسیون برده داری و فئودالی به فرماسیون سرمایه داری وجود دارد 
که
 الوین تافلر 
در 
کتابی تحت عنوان «موج سوم»
 عرضه می کند. 

الوین تافلر
 تفاوت ماهوی 
بین دو فرماسیون برده داری و فئودالی قائل نمی شود
 و 
هر دو 
 را 
مربوط 
به 
موج اول 
یعنی تسلط انسان به انرژی های ابتدایی و دوران کشاورزی می داند.

 او
ضمنا
 بر آن است 
که 
هم 
نظام سرمایه داری 
و
 هم
 نظام سوسیالیستی 
موج دوم رشد تاریخی جوامع بشری 
را 
شامل می شود.

 به 
نظر او
 سطح دستیابیِ هر دو فرماسیون سرمایه داری و سوسیالیستی به دانش بشری و بکارگیری انرژی های کشف شده در زمینه تولید 
یکسان 
است 
و
 فرم استفاده از این موج دوم دانش انسانی 
که 
بر 
 توانایی دستیابی به انرژی های جدیدی همچون
 (انرژی مکانیکی، گرمایی، الکتریسیته و ... ) 
 استوار است
 برای هر دو نظام سرمایه داری و سوسیالیستی مقدور است. 

بنابرین 
از 
نقطه نظر تاریخی
 این
 دو نظام 
بر 
یکدیگر 
تقدم و تاخر
 ندارند 
و 
هر دو فرم های متفاوتی از ورود
 به 
موج دوم پیشرفت بشری 
محسوب می شوند. 

بر
 اساس این تئوری، 
تفاوت ماهوی
 بین 
سرمایه داری و سوسیالیسم 
وجود ندارد.

 تافلر برای اثبات نقطه نظراتش در این زمینه، 
نوع تشابهات در آموزش و پرورش، طرز کار در کارخانه ها و بکارگیری کارگران برای تولیدات زنجیره ای و ساعات کار غیر شناور 
را 
مثال می آرود.
  
پایان

۱
نظریه ای در مورد گذار از فرماسیون برده داری و فئودالی به فرماسیون سرمایه داری وجود دارد 
که
 الوین تافلر 
در 
کتابی تحت عنوان «موج سوم»
 عرضه می کند. 

الوین تافلر
 تفاوت ماهوی 
بین دو فرماسیون برده داری و فئودالی قائل نمی شود
 و 
هر دو 
 را 
مربوط 
به 
موج اول 
یعنی تسلط انسان به انرژی های ابتدایی و دوران کشاورزی می داند.

فرماسیون اقتصادی 
به
چه معنی 
است؟

فرماسیون اقتصادی 
یکی 
از
مهم ترین مفاهیم ماتریالیسم تاریخی
است.

محتوای اصلی مفهوم «فرماسیون اقتصادی» 
عبارت است 
از 
رابطه متقابل دیالک تیکی میان نیروهای مولده، مناسبات تولیدی و روبنای ایده ئولوژیکی.
 
این بدان معنی است 
که 
مناسبات تولیدی
 در 
آن واحد 
در 
دو دیالک تیک 
شرکت دارد:
 
الف
 از 
سوئی 
در
 دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی 
که
 به 
معنی بسط و تعمیم دیالک تیک محتوا و فرم
 است.

ب
  از
 سوی دیگر 
در 
دیالک تیک زیربنای اقتصادی (مناسبات تولیدی) ـ روبنای ایده ئولوژیکی

  این
بدان معنی است
که
هر جامعه بشری
در
دیالک تیک سه عضوی زیر وجود دارد که از ترکیب دو دیالک تیک فوق الذکر تشکیل می یابد:
 
دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی
 +
دیالک تیک زیربنای اقتصادی (مناسبات تولیدی) ـ روبنای ایده ئولوژیکی
=
دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی ـ روبنای ایده ئولوژیکی
=
فرماسیون اقتصادی جامعه 
  
۲
الوین تافلر
 تفاوت ماهوی 
بین دو فرماسیون برده داری و فئودالی قائل نمی شود
 و 
هر دو 
 را 
مربوط 
به 
موج اول 
یعنی تسلط انسان به انرژی های ابتدایی و دوران کشاورزی می داند.

اکنون
خریت و یا خرپروری تافلر
آشکار می گردد.

برای کشف خریت و یا خرپروی او
باید
پرسید:
«تسلط انسان به انرژی های ابتدایی و دوران کشاورزی»
چیست؟

۳
«تسلط انسان به انرژی های ابتدایی و دوران کشاورزی»
یکی از عناصر نیروهای مولده جامعه
است.

یکسان قلمداد کردن یکی از عناصر نیروهای مولده جامعه با فرماسیون اقتصادی جامعه
=
(دیالک تیک نیروهای مولده ـ مناسبات تولیدی ـ روبنای ایده ئولوژیکی)
یعنی
نادیده گرفتن بقیه عناصر مهم نیروهای مولده، مناسبات تولیدی (زیربنای اقتصادی) و روبنای ایده ئولوژیکی

این
اگر نشانه خریت و یا خرپرروی
نیست،
نشانه چیست؟

مراجعه کنید
به
تعریف فلسفی مفهوم  فرماسیون اقتصادی 


مراجعه کنید
به
تعریف سوسیولوژیکی مفهوم  فرماسیون اقتصادی 

۱

۲

۳

۴

۵

 پایان

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر