۱۳۹۷ مهر ۱۷, سه‌شنبه

خود آموز خود اندیشی (۳۷)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
 

۱
مهیا کن روزی مار و مور
اگر چند، بی دست و پای اند و زور

معنی تحت اللفظی:
خدا رزاق مار و مور است.
بی اعتنا به اینکه نه دست دارند، نه پا و نه زور.

هی
شیخ شیراز،
مار و مور 
را
دستکم نباید گرفت.

امان از زور مار و مور.

سؤال

سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک ت  و مصرف
 را
با
دوئالیسم ه  و مصرف جایگزین می سازد
 و
 از
مار و مور
موجوداتی انگل و علیل و ذلیل و مصرف کننده صرف
سرهم بندی می کند.

جواب

سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک تولید و مصرف
 را
با
دوئالیسم هدیه و مصرف جایگزین می سازد
 و
 از
مار و مور
موجوداتی انگل و علیل و ذلیل و مصرف کننده صرف
سرهم بندی می کند.

۲

سؤال

کاری که سعدی در این بیت شعر انجام می دهد،
انعکاس زندگی اشراف بنده دار، ف  و دربار در آیینه مات زمین است.

جواب

کاری که سعدی در این بیت شعر انجام می دهد،
انعکاس زندگی اشراف بنده دار، فئودال و دربار
در
 آیینه مات زمین
است.

۳
در قاموس سعدی، مار و مور به همانسان روزگار می گذرانند، که اشراف بنده دار، فئودال و دربار.

سؤال

همانطور که اشراف بنده دار، فئودال و دربار در ت مایحتاج خود شرکت نمی ورزند،
به همان سان هم مار و مور مفتخور اند.

جواب

همانطور که اشراف بنده دار، فئودال و دربار در تولید مایحتاج خود شرکت نمی ورزند،
به همان سان هم مار و مور مفتخور اند.

 ۴

 همانطور که اشراف بنده دار، فئودال و دربار کار مادی (تولیدی) را ننگ می شمرند و مایحتاج خود را از سوی توده مولد و زحمتکش حاضر و آماده در اختیار می گیرند، همان طور که آنها ماست و پنیر و طعام و عسل و گلقند و لباس و قصر و باغ و اسب و ساز و برگ جنگ و تفریح و تفرج خود را حاضر و آماده از سوی توده مولد و زحمتکش دریافت می کنند و از چند و چون تولید آنها کوچکترین خبری ندارند،
به همان سان هم مار و مور رزق و روزی خود را از سوی خدا دریافت می کنند.

سؤال

شیوه زندگی مار و مور،
الف زمینی ـ تعمیمی شیوه زندگی اشراف بنده دار، فئودال و دربار است.

این ادعای سعدی ادعائی از سر تا پا تخیلی و تعمدی است.

جواب

شیوه زندگی مار و مور، انعکاس زمینی ـ تعمیمی شیوه زندگی اشراف بنده دار، فئودال و دربار است.

این ادعای سعدی ادعائی از سر تا پا تخیلی و تعمدی است.


۵

جانوران زندگی انگلی نمی شناسند.
حتی
لاشخورها،
که
 فونکسیون نظافت طبیعت
را
به عهده دارند،
برای کشف لاشه و تغذیه از آن
زحمت می کشند.

مار طعمه خود را با توسعه استراتژی تولیدی شگفت انگیزی شکار می کند.

کسی غذای حاضر و آماده برای مار و مور نمی فرستد.

چه بسا شیرانی که به علت جراحت، بیماری و ناتوانی از شکار، از گرسنگی می میرند.

به نظر سعدی
خدا مسئولیت روزی هر موجودی
 را
از
 مار و مور
تا
حیوان و انسان
به عهده دارد.

حدود یک صد سال بعد،
 خواجه حافظ
نیز
همین نظر را دارد :

ما آبروی فقر و قناعت نمی بریم
با پادشه بگو، که روزی مقدر است.

معنی تحت اللفظی:
ما
فقر را به ترفند قناعت تحمل می کنیم.
به پادشاه بگویی
که
رزق و روزی موجودات زنده
را
خدا مقرر کرده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر