۱۳۹۷ مهر ۱۸, چهارشنبه

پای منبر دکتر مرتضی محیط و پامنبری های او (۲۵)


مرتضی محیط
(متولد ۱۳۱۴ در شوشتر خوزستان)
نویسنده و پژوهشگر
مقیم کالیفرنیا
حوزهٔ فعالیت او بیشتر در زمینهٔ مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.
وی از حامیان جنبش سبز و از مخالفان حملهٔ نظامی به ایران است و آن را با هدف نابودی ایران تحت عنوان دخالت بشردوستانه می‌داند.
یادداشتی بر مفهوم "چپ ملی" در دیدگاه دکتر مرتضی محیط
نویدنو
 
تلخیص، ویرایش و تحلیل
از
یدالله سلطان پور
 
تز پنجم  پامنبری ها:
ادامه
 
۱
 امروز 
در
 دوران جهانی سازی و نئولیبرالیسم 
که 
با استفاده از سیستم های مدیریتی و امکانات ارتباطی پیشرفته 
 برای برنامه ریزی، نظارت و کنترل بر زنجیره کامل فرآیند مکان یابی، منبع یابی، تجهیز، تولید و بازاریابی و توزیع گسترده محصول در گستره جهانی 
برای 
سرمایه 
به مثابه یک طبقه جهانی 
تحقق عینی یافته 
و 
بورژوازی کشورهای مختلف نیز در یک زنجیره ای از تقسیم کار جهانی در آن
 از نقش فزاینده ای برخوردار شده اند، 
شاید مهم ترین حقیقت در باره سرمایه داری امروز در جهان است. 
 
این در مورد بورژوازی ایران هم صدق می کند. 
یعنی این بورژوازی اساسا فاقد ظرفیت ملی و ضدامپریالیستی است.
 


در این جمله پامنبری ها
یکی از  رویزیونیسم های حزب توده 
(نامه مردم)
 تبیین می یابد.
 
حزب توده
احتمالا
در تعریف مفهوم فلسفی پرولتاریا هم تجدید نظر کرده است.
 
حزب توده
احتمالا
کارکنان بخش های مختلف خدمات
را
مثلا
پرستاران
را
و
لایه هایی از قشر روشنفکر
را
مثلا معلمین 
را 
(به مثابه کارگر فکر)
جزو پرولتاریا تصور می کند.
 
این رویزیون های (تجدید نظرهای) احتمالی حزب توده 
باید 
مستقلا 
در اسناد حزبی بررسی شوند.
 
دلیل رسیدن ما به این احتمال
مطالبی است که توده ای های کذایی در فیسبوک منتشر می کنند:
بنا بر این مطالب
پرستاران بیمارستان ها
دستمزد می گیرند و نه حقوق ماهانه.
 
بدین طریق 
مرز عینی موجود میان پرولتاریا و کارکنان بخش های مختلف خدمات و کارخانجات و غیره 
 مخدوش می شود.

حزب توده
ضمنا
معلمین 
را
کارگران فکری جا می زند.

یعنی لایه ای از لایه های قشر رشنفکر
را
 به طرز سوبژکتیوی (به طرز دلبخواهی)  پرولتریزه می کند.
 
معلمین 
را
به مقام سوبژکت دوران گذار از ماقبل تاریخ (جامعه طبقاتی) به تاریخ حقیقی (جامعه سوسیالیستی) ارتقا می دهد.

بدین طریق
خواهی ـ نخواهی
حزب طبقه کارگر
اندک اندک
به
حزب خرده بورژوایی 
استحاله می یابد.

این
اما
موضع نظری تروتسکیسم 
است.

طرفه این است
که
حزب توده
  حزبی استالینیستی 
است.
 
این نوع از رویزیونیسم باید مستقلا و مفصلا بررسی شود.
 
۲
 امروز 
در
 دوران جهانی سازی و نئولیبرالیسم
 
پامنبری های محیط
به احتمال قوی
تصور روشنی از مفهوم فلسفی مهم دوران
ندارند.
 
ما
تاکنون
بارها به توضیح این مفهوم فلسفی مهم اقدام کرده ایم
ولی
غیر از اجنه و ملائکه
کسی نگاهی به زیر پا نمی اندازد.
 
کسی
حاضر به هماندیشی نیست.
 
معلوم هم نیست که چرا و به چه دلیل؟
 
ما
در رابطه با مفهوم دوران کتابی ترجمه خواهیم کرد.
 
فط باید پیدا کنیم.
 
احتمالا
در همین سلسله هماندیشی ها به مفهوم فلسفی دوران هم پرداخته ایم.
 
سؤال
این است
که
پامنبری ها
چگونه
به این رویزیون (تجدید نظر) در تعریف مفهوم مارکسیستی ـ لنیینستی دوران رسیده اند؟
 
برای کشف جواب به این سؤال
باید پرسید:
مفاهیم گلوبالیزاسیون و نئولیبرالیسم
  از کجا آمده اند؟

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر