۱۳۹۷ شهریور ۱۹, دوشنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۲۴ )

 
مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین


۱
وانگهی
به عنوان مثال
از
مسیحیت
و
پس از آن
از
اسلام
چون پدیده ای مثبت، انقلابی و سرنوشت ساز
سخن رفته است،
همانا
به خاطر آن است
که
این پدیده های تاریخی در زمان خود
با
طرح شعارهای دوستی و برابری میان انسان های ستمدید،
در دل توده های اسیر راه یافتند
و
با
همان سلاح حق طلبی در آغاز گسترش خود،
امپراطوری های فاسد و ستم پیشه ای
را
به زانو در آوردند.

معنی تحت اللفظی:
دلیل «مثبت و انقلابی و سرنوشت ساز» ارزیابی کردن مسیحیت و اسلام
«طرح شعارهای مبتنی بر دوستی و برابری» توسط آندو بوده است.
شعارهایی
که
در دل توده های اسیر نفوذ کرده اند
و
موجب سرنگونی امپراطوری های فاسد گشته اند.

الف برزگر
در این دو جمله
میان مسیحیت و اسلام علامت تساوی می گذارد.

این درک الف برزگر از مسیحیت و اسلام
در تحلیل نهایی درست است.

چون
هر دو
ماهیتا
ایده ئولوژی اشرافیت برده دار
اند.

راستی
تفاوت اسلام و مسیحیت چیست؟

۲
دلیل «مثبت و انقلابی و سرنوشت ساز» ارزیابی کردن مسیحیت و اسلام
«طرح شعارهای مبتنی بر دوستی و برابری» توسط آندو بوده است.
شعارهایی
که
در دل توده های اسیر نفوذ کرده اند
و
موجب سرنگونی امپراطوری های فاسد گشته اند.

الف
مسیحیت
ایده ئولوژی فرماسیون اقتصادی برده داری است.

یعنی
روحانیت مسیحی
ایده ئولوگ اشرافیت برده دار است.

ما
با
دیالک تیک طبقه و ایده ئولوژی
به شکل دیالک تیک اشرافیت برده دار و مسیحیت سر و کار داریم.

ب
اسلام
اما
ایده ئولوژی خشک و خالی فرماسیون اقتصادی برده داری نیست.

حضرت محمد و دار و دسته اش
بر خلاف حضرت عیسی و یارانش
هم
ایده ئولوگ
اند
و
هم
طبقه.

به همین دلیل
تضاد طبقه و ایده ئولوگ
مثل مسیحیت تشدید نمی شود
و
موجب تصلیب ایده ئولوگ توسط طبقه نمی گردد.

به همین دلیل
اسلام
بر خلاف مسیحیت
مبلغ مهر محض نیست.

بلکه مبلغ همزمان مهر وقهر است.

مبلغ دیالک تیکی از مهر و قهر است.

حضرت محمد و دار و دسته اش
هم
رهزن
بوده اند،
هم
چپاولگر

هم
جنگ طلب و جنگ جو و آدمکش
بوده اند
و
هم
برده ساز و برده پرور و برده فروش

۳
دلیل «مثبت و انقلابی و سرنوشت ساز» ارزیابی کردن مسیحیت و اسلام
«طرح شعارهای مبتنی بر دوستی و برابری» توسط آندو بوده است.
شعارهایی
که
در دل توده های اسیر نفوذ کرده اند
و
موجب سرنگونی امپراطوری های فاسد گشته اند.

برای درک و توضیح این تفاوت میان مسیحیت و اسلام،
دیالک تیک تئوری و پراتیک
مفید می افتد:

روحانیت مسیحی آغازین
مبلغ تئوری فرماسیون اقتصادی برده داری به شکل تئولوژی مسیحی بوده اند.

روحانیت اسلامی
هم
مبلغ تئوری فرماسیون اقتصادی برده داری به شکل تئولوژی اسلامی بوده اند
و
هم
خود و خدایش
ارباب برده دار بوده اند.

روحانیت مسیحی
بعدها
به صورت مظهر دیالک تیکی ازتئوری و پراتیک (ایده ئولوگ و طبقه) در می آید.

۴
دلیل «مثبت و انقلابی و سرنوشت ساز» ارزیابی کردن مسیحیت و اسلام
«طرح شعارهای مبتنی بر دوستی و برابری» توسط آندو بوده است.
شعارهایی
که
در دل توده های اسیر نفوذ کرده اند
و
موجب سرنگونی امپراطوری های فاسد گشته اند.

دلیل «مثبت و مترقی و سرنوشت ساز»
ارزیابی شدن مسیحیت و اسلام
قبل از همه
در دفاع هر دو از مناسبات تولیدی برده داری (فرماسیون اقتصادی برده داری) است
که
مترقی تر از مناسبات تولیدی اشتراکی آغازین بوده است.
چون
بر خلاف مناسبات تولیدی اشتراکی آغازین
مانع توسعه نیروهای مولده نبوده است.

بلکه
به توسعه نیروهای مولده منجر شده است.
البته
به قیمت خون و زجر و عذاب توده های مولد و زحمتکش
به قیمت سلب آدمیت از اکثریت اعضای جامعه
توسط اقلیتی انگشت شمار
به قیمت سقوط اکثریت اعضای جامعه تا درجه برده
به مثابه ابزار سخنگو.
 
۵
 
دلیل «مثبت و انقلابی و سرنوشت ساز» ارزیابی کردن مسیحیت و اسلام
«طرح شعارهای مبتنی بر دوستی و برابری» توسط آندو بوده است.
شعارهایی
که
در دل توده های اسیر نفوذ کرده اند
و
موجب سرنگونی امپراطوری های فاسد گشته اند.
 
 
الف برزگر
غافل از معیار عینی و لنینی سطح توسعه نیروهای مولده است.

الف برزگر
دنبال چیزهای اخلاقی می گردد.

دنبال شعارهای مبتنی بر دوستی و برابری الکی و کشکی و خرکنکی
می گردد.


 
یکی از معایب بینشی رایج در حزب توده
مورالیسم
(اخلاقگرایی)
بوده است.

می توان گفت که الف برزگر
نه،
نماینده درک ماتریالیستی تاریخ،
بلکه درک ایدئالیستی تاریخ است.

۶
دلیل «مثبت و انقلابی و سرنوشت ساز» ارزیابی کردن مسیحیت و اسلام
«طرح شعارهای مبتنی بر دوستی و برابری» توسط آندو بوده است.
شعارهایی
که
در دل توده های اسیر نفوذ کرده اند
و
موجب سرنگونی امپراطوری های فاسد گشته اند.

مسیحیت
کی و کجا
توده را به سرنگونی امپراطوری های فاسد سوق داده و شق القمر کرده است؟

هدف و آماج اسلام
از تهییج و بسیج توده های مردم
هم
نه،
غلبه بر فساد امپراطوری های فاسد کذایی،
بلکه گسترش مناسبات تولیدی برده داری بوده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر