۱۳۹۷ شهریور ۱۰, شنبه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۱۹)

 
مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)

اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»

دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین
۱

دین اسلام
و
ضمنا
مذهب شیعه
اما
فقط
مجموعه ای از معتقدات
نیست.

اسلام
آیین سیاست (سیاسی؟) و نظامی است
حاوی یک رشته مفاهیم و مقولات اجتماعی و اخلاقی و مقررات شرعی
که
همه شئون زندگی فردی و اجتماعی
را
در بر می گیرد.

الف برزگر
مفهومی اندیش ترین عضو حزب توده بوده است.
این فضیلت کمی نیست.
ولی 
با مفاهیم فلسفی مارکسیستی ـ لنینیستی آشنایی عمیق ندارد.
چون
جای دایرة المعارف روشنگری
در جامعه ایران خالی بوده است.
میراث امیر نیک آیین
بهتر از هیچ بوده است
ولی
برای کسب توان تفکر مفهومی 
کافی نبوده است.
مدعیان تحلیل
چه بسا
مشتی انشاء نویس بوده اند.
۲
دین اسلام
و
ضمنا
مذهب شیعه
اما
فقط
مجموعه ای از معتقدات
نیست.

اسلام
آیین سیاست (سیاسی؟) و نظامی است
حاوی یک رشته مفاهیم و مقولات اجتماعی و اخلاقی و مقررات شرعی
که
همه شئون زندگی فردی و اجتماعی
را
در بر می گیرد.

منظور الف برزگر
در این جملات
روشن نیست.
هر مذهبی
ماهیتا
ایده ئولوژی است
و
هر ایده ئولوژی
چیزی طبقاتی است.
تفاوت مسیحیت با اسلام
این است
که
مسیحیت آغازین ایده ئولوژی بوده است.

عیسی مسیح و یاران
با
امپراطوری روم
چه بسا
حتی
در تضاد بوده اند.

در اوپوزیسیون امپراطوری برده داری روم بوده اند.

اگرچه
مسیحیت 
در تحلیل نهایی
ایده ئولوژی فرماسیون اقتصادی برده داری 
 بوده است.

یعنی
به توجیه آن پرداخته است.

۳

دین اسلام
و
ضمنا
مذهب شیعه
اما
فقط
مجموعه ای از معتقدات
نیست.

اسلام
آیین سیاست (سیاسی؟) و نظامی است
حاوی یک رشته مفاهیم و مقولات اجتماعی و اخلاقی و مقررات شرعی
که
همه شئون زندگی فردی و اجتماعی
را
در بر می گیرد.

 
صحت نظر ناروشن الف برزگر هم همین جا ست
که
اسلام
از همان بدو تشکیل
فقط ایده ئولوژی 
نبوده است.

حضرت محمد و یاران
ضمنا
اربابان برده دار و برده پرور بوده اند.

راهزن و گردنه گیر و چپاولگر و خونریز بوده اند.

توده های مردم
را
بدون کمترین دلیل 
اسیر کرده اند.

دار و ندارشان را غصب کرده اند.

خودشان
را
از خرد تا کلان 
برده کرده اند
و
بسان سیب  و سیب زمینی به فروش رسانده اند.

فرماسیون اقتصادی برده داری
بر تلی از پوست و گوشت و استخوان توده ها بنا شده است.

عیسی مسیح و یاران
مرتکب چنین جنایاتی نشده اند.

جزو و عضو طبقه برده دار نبوده اند.

فقط ایده ئولوگ فرماسیون اقتصادی برده داری بوده اند.

مبلغ روح (اندیشه، ایده ئولوژی، شعور) برده داری بوده اند.

۴

دین اسلام
و
ضمنا
مذهب شیعه
اما
فقط
مجموعه ای از معتقدات
نیست.

اسلام
آیین سیاست (سیاسی؟) و نظامی است
حاوی یک رشته مفاهیم و مقولات اجتماعی و اخلاقی و مقررات شرعی
که
همه شئون زندگی فردی و اجتماعی
را
در بر می گیرد.
 

تفاوت مسیحیت آغازین با اسلام
همین جا ست.

چکیده این سخن الف برزگر هم همین است.

اسلام
فقط تئولوژی
نیست.

اسلام
سیستم سیاسی ـ حقوقی - قضایی ـ عملی نیز است.
 
۵

اسلام
چون مسیحیت
روبنایی است
در خور یک جامعه فئودالی
که
نظام فئودالیسم
را
استحکام می بخشد
و
همه آنچه
را
که
این نظام برای توسعه و تکامل خود لازم دارد،
از جمله ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه
را
به صورتی که برای فئودالیسم
و
حتی نظامات پیش از آن،
قابل بهره برداری باشد،
در اختیار این نظام قرار می دهد.
 
این نظر الف برزگر
هم
در تحلیل نهایی
نادرست نیست.

ایراد این نظر الف برزگر و حزب توده،
فراموش کردن زیربنای اقتصادی و طبقه حاکمه 
است.

فرماسیون اقتصادی جامعه
وجود دارد
که
یکی
 از 
مهم ترین مفاهیم ماتریالیسم تاریخی و جامعه شناسی مارکسیستی - لنینیستی  
است.

زیر بنای اقتصادی جامعه
وجود دارد

که
یکی
 از  
مهم ترین مفاهیم ماتریالیسم تاریخی و اقتصاد سیاسی مارکسیستی - لنینیستی  
است.


الف برزگر و حزب توده
اما
به دلیل بیگانگی با مفاهیم فلسفی و سوسیولوژیکی مارکسیستی ـ لنینیستی
از  
« نظام اسلامی»
 دم می زنند.

نظام اسلامی وجود ندارد.

کسی که از این جور مفاهیم استفاده می کند،
بسان علمای خرفت بورژوازی
دچار مرض فرمالیسم است.

ظاهر بین ظاهر پرست
است
و
باطن فراموش باطن ستیز.

۶

اسلام
چون مسیحیت
روبنایی است
در خور یک جامعه فئودالی
که
نظام فئودالیسم
را
استحکام می بخشد
و
همه آنچه
را
که
این نظام برای توسعه و تکامل خود لازم دارد،
از جمله ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه
را
به صورتی که برای فئودالیسم
و
حتی نظامات پیش از آن،
قابل بهره برداری باشد،
در اختیار این نظام قرار می دهد.

هم
مسیحیت 
و
هم
اسلام
هر دو ایده ئولوژی فرماسیون اقتصادی برده داری بوده اند.

خدای اسلام
برده دار تمامعیار است.

ما بخشی از آیات قران کریم را تحلیل و منتشر کرده ایم.

مراجعه کنید 
به 
قرآن کریم از دیدی دیگر

۷

اسلام
چون مسیحیت
روبنایی است
در خور یک جامعه فئودالی
که
نظام فئودالیسم
را
استحکام می بخشد
و
همه آنچه
را
که
این نظام برای توسعه و تکامل خود لازم دارد،
از جمله ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه
را
به صورتی که برای فئودالیسم
و
حتی نظامات پیش از آن،
قابل بهره برداری باشد،
در اختیار این نظام قرار می دهد.

فرمولبندی این جمله توسط الف برزگر
نشاندهنده غفلت او از دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
است:

در این دیالک تیک نقش تعیین کننده از آن زیربنای اقتصادی است.
البته روبنای ایده ئولوژیکی هم به نوبه خود در زیربنای اقتصادی مؤثر می افتد.

استنباط الف برزگر
استنباطی مکانیکی 
جلوه گر می شود.

الف برزگر
اسلام
را
مجزا از زیربنای اقتصادی در نظر می گیرد
و
فعال مایشاء نمودار می سازد:

اسلام
به زعم الف برزگر
انعکاس زیربنای اقتصادی نیست.

اسلام
چیزی مستقل از زیربنا ست
که
برای زیربنا مفید می افتد
و
«ساختارهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی»
سرهم بندی می کند.

ما
اینجا
با
نوعی وارونه بینی، وارونه اندیشی و وارونه نمایی سر و کار پیدا می کنیم.

در قاموس الف برزگر
روبنای ایده ئولوژیکی  انعکاس زیربنای اقتصادی نیست.
بلکه بر عکس زیربنای اقتصادی انعکاس روبنای ایده ئولوژیکی است.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر