کلاودیا وانگرین
عصر ما
(5 مارس 2004)
زنتصویر حاکم، زنتصویر طبقه حاکمه است.
برگردان میم حجری
3
ریفن اشتال و
ازادی زنان در فاشیسم
ادامه
10
·
معیار دموکراسی و حقوق بشر در سیستم کاپیتالیستی تمام
ارضی عبارت است از زندگی زنان در فقیرترین کشورهای تحت استثمار.
11
·
در حال حاضر کیفیت زندگی این دسته از زنان به شرح زیر
است:
الف
·
در حال فرار از دولت خویش بودن.
ب
·
مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن.
ت
·
در بهترین حالت، بر سر سه راهی انتخاب مرگ از گرسنگی،
خود فروشی و تنفس گازهای سمی کارخانجات قرار داشتن.
پ
·
در دوره حاملگی با جیره غذائی قابل قیاس با جیره
زندانیان اردوگاه های کار بسر بردن و سرانجام در آن مردن.
12
·
وضع و حال حقوق بشر در سرمایه داری واقعا موجود از این
قرار است.
13
·
زندگی زنان سفید پوست با شناسنامه غربی در کشورهای
ثروتمند سرمایه داری در مقایسه با زنان کشورهای تحت استثمار هنوز نسبتا خوشایند
است.
14
·
اما در مقایسه با زندگی ئی که در صورت گرفتن پیشرفت فنی
به خدمت همه اعضای جامعه می تواند امکان پذیر گردد، چنگی به دل نمی زند.
15
·
اکنون این زندگی نه در جهت بهتر شدن برای زنان، بلکه
برعکس، در جهت بدتر و وخیم تر شدن سیر می کند.
16
·
صد سال پیش از این، در پیش گرفتن زندگی مستقل با و یا
بدون بچه برای هر زن با سی ساعت کار در هفته، بلحاظ فنی اوتوپی محالی محسوب می شد.
·
این اما دیری است که دیگر اوتوپی نیست.
·
و درست در همین جا ست که سر ما کلاه می رود.
17
·
وقتی که محل کار ما زنان را در عرصه اجتماعی حذف می
کنند، ما را بلحاظ کارآئی ضعیف جا می زنند.
18
·
به عنوان فروشنده در فروشگاه ها هم جلوه و جلا و درخششی
نداریم.
·
برای اینکه قدرت خرید مردم رو به کاهش است و ما در جهت
قانع کردن مشتریان بی پول به خرید هر کالائی سعی لازم را به عمل نمی آوریم.
19
·
ما باید در هر صورت سپاسگزار باشیم، اگر ده ساعت در روز
لبخند بزنیم، قهوه تهیه کنیم و با آدم های بدحال بد اخلاق برآشفته صحبت تلفنی کنیم.
·
به جای اینکه اجناس را در قفسه فروشگاه ها بچینیم، کف
آشپزخانه ها را برق بیندازیم و در اداره کاریابی مورد تحقیر و توهین و پرخاش قرار
گیریم.
20
·
البته اگر خواستیم از پیران، بیماران و مفلوجان بطور افتخاری
و بی اجر و مزد پرستاری کنیم، می توانیم.
21
·
در حالیکه جامعه به کار ارزشمند در عرصه اجتماعی نیاز
مبرم دارد، عرصه ای که بسیاری از زنان در آن تخصص کافی دارند.
·
اما کیست که نظر گروه های حاشیه نشین، یعنی زنان تنهای
بچه دار، مادران شاغل و مفلوجین را راجع به «جبر عینی» جویا شود.
22
·
تنها کسانی مجاز به تعریف مقوله «جبر عینی» اند که می
خواهند کالاهای خود را به دست زنان و مردان برسانند.
23
·
همین اقلیت انگشت شمار است که عملا تصمیم می گیرد که
زنان مربی، فروشنده رخت و لباس شوند.
·
کارکنان صنعت دندانسازی با کودکان خود خانه نشین شوند و
زنان فروشنده فروشگاه ها به کار نظافت بپردازند، اگر دندان های شان از ریخت افتاده
باشند و مشتری پسند نباشند.
24
·
و هرکس ناراضی است، باید به جای انتقاد، شرم کند.
·
به بی لیاقتی خود اقرار کند و در انتخابات بعدی نام
«نماینده» دیگری را در برگ رأی بنویسد، اگر چه او هم کاری از دستش برنمی آید.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر