جمعبندی از
میمحا نجار
ستاره
پتزه
تینو به قایق باز گشت.
تصمیم
داشت، هرچه زودتر به خانه برگردد.
از این رو در تمام طول شب، پارو
زد.
·
یکی دیگر از دلایل بی تابی و شتاب پتزه تینو، کسب آگاهی
و خود آگاهی است.
·
امتحانش دشوار نیست.
·
کسب آگاهی و نتیجتا حل معمایی از معما های زندگی، آدمی
را شاداب و بی تاب می سازد.
·
خواب راحت از چشم آدمی می رباید.
·
آدم در این صورت،
در تختخواب به خود می پیچید و نهایتا برمی خیزد تا آگاهی را مادیت بخشد.
·
دلیلش چیست؟
سار
·
دلیلش را باید در همان دیالک تیکی جست که قبلا توضیح
داده ایم.
·
در دیالک تیک کمیت و کیفیت.
·
در قانون گذار از تغییرات کمی به تحول کیفی، پس از رسیدن
تغییرات کمی به حد عینی.
ستاره
·
آره.
·
می توانی از پله عام به پله خاص پایین آیی و در این پله
خاص، بی تابی پتزه تینو را توضحی دهی؟
سار
·
آره.
·
کار دشواری نیست.
·
آگاهی به مثابه کمیتی، پس از نفوذ در روح آدمی تحول کیفی
می یابد.
ستاره
·
آگاهی به چی تحول می یابد؟
سار
·
به نیرویی مادی تحول می یابد.
·
نیروی مادی ئی که در روح آدمی آرام نمی گیرد و باید هر
چه زودتر از کله آدمی بیرون آید و مادیت یابد.
ستاره
·
می توانی مثالی بزنی تا مسئله روشن شود؟
سار
·
فرض کن که تو سرپناه نداری و از سرما و گرما رنج می بری
و در خطر حمله حشرات و جانوران قرار داری.
·
این نیاز اولیه و حیاتی تو را به جستجوی راه حل برمی
انگیزد.
·
چشمان تو را به محیط پیرامونت باز می کند.
·
آنگاه چیزهائی را می بینی که قبلا «دیده ای»، بی آنکه
دیده باشی.
·
مثلا می بینی که پرنده ای با سر و صدا درختی را سوراخ می
کند تا برای خود و جفت و جوجه هایش خانه ای بسازد.
·
به محض وقوف به این ترفند رهایش از سرما و گرما و حشرات
و جانوران، پا می شوی و مثلا در تنه درخت فرتوت تنومندی اتاقکی برای خود می کنی و
یا در غاری در دل کوهی، مسکنی برای خود مهیا می کنی.
·
این کرد و کار تو چیزی جز واقعیت بخشی به اندیشه و آگاهی
نیست.
ستاره
·
می توانی این مسئله را در پله عام تری توضیح دهی؟
·
یعنی توضیح فلسفی دهی که بتوان به میلیون ها فرم بسط و
تعمیمش داد؟
سار
·
آره.
·
لانه پرنده چیزی مادی است.
·
چیزی عینی و واقعی است.
·
یعنی یکی از فرم های بسط و تعمیم مفهوم و یا مقوله فلسفی
ماده (وجود) است.
·
این لانه پرنده (ماده) بواسطه حواس در روح تو، در آئینه
ذهن تو منعکس می شود.
·
تصویر حاصله فرم مفهوم «لانه» به خود می گیرد و بلافاصله
نامگذاری می شود.
·
مفهوم «لانه» مثل هر مفهومی یکی از فرم های بسط و تعمیم
روح و یا شعور است.
·
از کار بر روی
مفاهیم در کارگاه مغز، حکم (جمله) و یا اندیشه تشکیل می شود.
·
حکم و اندیشه هم فرم دیگری از بسط و تعمیم مفهوم و یا
مقوله فلسفی روح است.
·
یعنی در اصل ما با دیالک تیک ماده و روح (وجود و شعور)
سر و کار داشته ایم.
ستاره
·
می توانی مشخص تر توضیح دهی؟
سار
·
آره دیالک تیک لانه
پرنده و مفهوم «لانه»، دیالک تیک نحوه لانه سازی پرنده و حکم مربوط به
«نحوه لانه سازی» (پرنده با کندن تنه درخت، لانه می سازد)، بسط و تعمیم دیالک تیک
ماده و روح است.
ستاره
·
منظور من چیز دیگری بود.
·
تو لانه پرنده را می بینی.
·
یعنی تو چیز مادی ئی را می بینی.
·
بعد سیگنالی، علامتی، عکسی از آن به مغزت می فرستی.
·
کار ارگان های حسی هم همین است:
·
ارسال سیگنال به مغز.
·
این گام اول انعکاس است.
·
گام بعدی چیه؟
سار
·
گام بعدی، برگشت چیزی است که به کارگاه مغز رفته است:
·
برگشت تصویر لانه از عالم روح به عالم ماده است.
·
یعنی تشکیل خانه ای در تنه درخت فرتوت تنومندی و یا در
غاری در کوهی و یا در چار دیواری در بر و بیابانی است.
·
می توانم بگویم:
·
ماده (لانه پرنده) به روح (مفهوم لانه) استحاله یافته (گام اول)
·
روح (مفهوم خانه) به ماده (خانه واقعی) استحاله یافته (گام دوم)
ستاره
·
این رفت و برگشت بطور کلی به چه معنی است؟
سار
·
حریفی به نام هراکلیت (پدر بزرگ دیالک تیک) می گفت:
·
راه واحدی دو بار طی می شود:
·
ماده به عالم روح می رود و راه رفته را دوباره برمی
گردد.
·
لانه به ذهن می رود و همان راه را دوباره برمی گردد و به
صورت خانه در می آید.
ستاره
·
آره.
·
ولی باید یاد آور شد که تفاوت رونده با آینده از زمین تا
کهکشان است:
·
تفاوت رونده با آینده به تفاوت لانه ی پرنده با خانه انسانی
شباهت دارد.
·
چرا؟
·
مگر چی شده؟
·
غیر از این است که چیزی ماده به چیزی روحی (تصویر) بدل شده
و بعد چیزی روحی به چیزی مادی استحاله یافته است؟
سار
·
دلیلش این است که مغز آدمی روی تصویر از راه رسیده کار
می کند و آن را دگرگون می سازد.
·
مغز آدمی به کار عرقریز بر روی تصاویر می پردازد.
·
به همین دلیل پس از تفکر، آدم خسته می شود.
·
چون تفکر انرژی می طلبد.
·
مغز بعدا تصویر دگرگون گشته را دوباره به عالم واقع برمی
گرداند:
·
تصویر لانه پرنده به تصویر خانه انسانی، به مدل فکری خانه
انسانی تبدیل می شود تا براساس آن مدل، خانه سازی صورت گیرد.
·
اگر ریشه ای و کلی بیندیشیم، ماده به روح بدل می شود و
روح به ماده.
·
لانه سازی پرنده به اندیشه لانه سازی بدل می شود و اندیشه
خانه سازی منتج از اندیشه لانه سازی به خانه سازی انسانی.
·
خیلی زیبا ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر