محورهای
یازده گانه سیاست حزب توده ایران
در
برابر جمهوری اسلامی
سرچشمه:
(راه توده)
ویرایش
و تحلیل از
مسعود
بهبودی
کوشش
بی امان برای انتقال بازرگانی کشور به دولت،
گسترش
تعاونی ها و کوتاه ساختن دست سرمایه داری بازاری – تجاری
از شبکه توزیع مایحتاج عمومی،
که
متکی به اصول مندرج در قانون اساسی انجام شد.
·
سؤال این بود که چرا و چگونه حزب
توده دچار این توهم گشته است؟
·
به عبارت دیگر، چرا باید حزب مدعی
طرفداری از مارکسیسم ـ لنینیسم از درک ماهیت طبقاتی دولت عاجز باشد؟
·
در رابطه با دولت، کلاسیک های مارکسیسم
(مارکس و انگلس) توضیحات رهگشائی داده اند.
·
ولادیمیر لنین حتی کتابی راجع به
دولت نوشته است.
·
حزب توده از قضا همین کتاب لنین را
ترجمه و منتشر کرده است.
1
کوشش
بی امان برای انتقال بازرگانی کشور به دولت
·
برای پاسخ به این پرسش ـ قبل از
همه ـ باید طرز عمل و طرز تفکر حزب توده را در نظر گرفت.
·
حزب توده تئوری دولت مارکسیستی ـ
لنینیستی را می خواند، ترجمه می کند و حتی منتشر می کند، ولی کمترین اعتنائی بدان
مبذول نمی دارد.
·
یعنی تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی را
بی پروا زیر پا می نهد.
·
به عبارت دیگر برای تئوری مارکسیستی
ـ لنینیستی تره حتی خرد نمی کند.
·
اکنون این سؤال مطرح می شود که چرا
و چگونه حزب توده به بی اعتباری تئوری می رسد؟
2
کوشش
بی امان برای انتقال بازرگانی کشور به دولت
·
حزب توده برای بی اعتبار سازی تئوری
از دیالک تیک پراتیک و تئوری (عمل و اندیشه) استفاده می کند.
·
حزب توده نقش تعیین کننده را در
این دیالک تیک، بدرستی از آن پراتیک (عمل،
آزمون، آزمایش، تجربه) می داند.
·
طریق و ترفند و بهانه حزب توده هم
همین جا ست.
·
چون نقش تعیین کننده در دیالک تیک
پراتیک و تئوری از آن پراتیک است، پس باید
بی خیال تئوری بود.
·
ایراد اسلوبی حزب توده در این
زمینه اما کجا ست؟
3
کوشش
بی امان برای انتقال بازرگانی کشور به دولت
·
ایراد اسلوبی حزب توده آنجا ست که نقش
تعیین کننده قایل شدن به قطبی از اقطاب دیالک تیکی را به معنی هیچی و پوچی و بی
معنائی قطب دیالک تیکی دیگر تعبیر می کند.
·
چون نقش تعیین کننده از آن پراتیک
است، پس تئوری برابر با هیچ و پوچ است.
·
می توان گفت که حزب توده همه دیالک تیک ها را به شکل دوئالیسم همه چیز و
هیچ بسط و تعمیم می دهد و تخریب می کند.
·
بدین طریق حزب توده متد و یا اسلوب
صرفنظر ناپذیر دیالک تیکی را (خواه دیالک تیک ایدئالیستی (هگل) و خواه دیالک تیک ماتریالیستی مارکس و انگلس و
لنین) را با متد و اسلوب متافیزیکی جایگزین می سازد.
·
به همین دلیل است که نسبت به تئوری
بی اعتنا می ماند.
4
کوشش
بی امان برای انتقال بازرگانی کشور به دولت
·
این انحراف ایده ئولوژیکی دیرین حزب
توده را امروزه می توان در مدعیان نمایندگی حزب توده شاهد بود:
·
بهترین نمونه این متد متافیزیکی،
شعار زیر است که علیرغم انتقادات مکرر سرسختانه نمایندگی می شود:
تفاوت در اندیشه
وحدت در عمل
·
این شعار در واقع، عبارت است از «پراتیک
همه چیز و تئوری هیچ و پوچ»
·
کسانی که این شعار را بطور مکانیکی
بر لب می رانند، اصلا معنی پراتیک و یا عمل و یا وحدت عمل را نمی دانند.
·
اگر لبی از چشمه دیالک تیک ایدئالیستی
و یا ماتریالیستی تر کرده بودند، می دانستند که بدون تئوری، پراتیکی وجود ندارد و
نمی تواند وجود داشته باشد.
·
پیوند های دیالک تیکی را با بمب
اتم هم نمی توان از بین برد.
·
چه رسد با هارت و پورت.
·
بدون چراغ تئوری اصلا نمی توان عمل
کرد.
·
دلیل خطاهای خطیر حزب توده و احزاب
کمونیستی جهان و حتی اجامر امپریالیستی و فوندامنتالیستی همین جا ست.
5
کوشش
بی امان برای انتقال بازرگانی کشور به دولت
·
حالا این سؤال مطرح می شود:
·
«پس به چه دلیل حزب توده زحمت مطالعه و ترجمه
و انتشار آثار تئوریکی را به خود می دهد؟»
6
·
اکنون در پرتو انتزنت و فیسبوک بهتر
می توان به دلیل حزب توده در این زمینه پی برد:
·
اکثریت قریب به اتفاق دهها هزار
حزب و گروه و هسته و دار و دسته کمونیستی، که کمترین تفاوتی با طویله ندارند،
آرشیو آثار مارکس و انگلس و لنین و استالین و مائو و گرامشی و تروتسکی و روزا
لوکزمبورگ و لوکاچ و غیره را منتشر کرده اند که بی کمترین تردید حتی سطری از آنها نخوانده
اند و اگر احیانا خوانده باشند، کلمه ای از آنها نفهمیده اند.
·
حضرات جملاتی از کلاسیک ها هم
منتشر می کنند.
·
جملاتی که اصلا معنی ندارند.
·
این حاکی از آن است که خود این
ناشرین، جمله خود را حتی نفهمیده اند.
·
دلیل حضرات از انتشار این آرشیو ها
و جملات ـ در تحلیل نهائی ـ همان دلیل حزب توده و راه «توده» است:
·
مارکسیست ـ لنینیست جا زدن خود و
عضوگیری (نوچه یابی.)
7
کوشش
بی امان برای انتقال بازرگانی کشور به دولت،
·
بی اعتنائی حزب توده به تئوری مارکسیستی
ـ لنینیستی اما بی اعتنائی مطلقا مستوری است.
·
احسان طبری در صفحه اول یکی از آثار
بی محتوای خود تحت عنوان «بنیاد آموزش انقلابی» جمله ای از لنین را برجسته کرده
است:
·
«شعور انسانی (؟) نه تنها جهان را منعکس می کند، بلکه آن را می آفریند.»
·
البته احسان طبری منظور لنین را
بیشک نفهمیده است.
·
این جمله هم احتمالا درست ترجمه
نشده است.
·
منظور لنین سوبژکتیویته در تاریخ (جامعه
و جهان) بوده است.
·
منظور لنین نقش تعیین کننده سوبژکت
در دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت در عرصه جامعه بشری است که یکی از کشفیات مهم مارکس
است.
·
مراجعه کنید به سوبژکت در تاریخ در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
8
کوشش
بی امان برای انتقال بازرگانی کشور به دولت
·
برای پی بردن به بی اعتنائی مستور
و ترفند آمیز حزب توده به تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی ضمنا باید استفاده
پراگماتیستی حزب توده از تئوری را خاطرنشان شد:
·
حزب توده برای «اثبات» صحت خط مشی
خود به تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی نیاز بی چون و چرا دارد.
·
به همین دلیل برای «اثبات» نظر به خورجین
تئوری چنگ می زند:
·
تئوری در قاموس حزب توده، ابزار توجیه
است.
·
تئوری در قاموس حزب توده چیزی از
جنس آیات و دگم ها ست.
·
به همین دلیل، برای «اثبات» هر نظر
مشخص، آیه و یا آیات معینی از ادبیات مارکسیستی ـ لنینیستی را به خدمت می گیرد.
.
·
اگر طرف مورد بحث، برای مارکسیسم ـ
لنینیسم تره خرد نکند، حزب توده ترجیح می دهد که از استالین آیه بیاورد.
·
مراجعه کنید به بحث های حزب توده
با چریک های فدایی خلق در نامه مردم پس از پیروزی ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی
ـ روحانی
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر