پروفسور
دکتر وینفرید شرودر
انتقاد
رادیکال از اخلاق
از
سوفیست ها تا نیچه
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
خاطره خروشان
فرج الله میزانی
(جوانشیر)
انتی فاشیست پیگیر از دیار آتش ها
بخش سوم
تاریخ طبیعی
تبارشناسی اخلاق
ادامه
الف
تجدید ارزیابی در ارزش ها
اخلاق اربابی و اخلاق برده ای
·
سؤال تبارشناسان معطوف به منشاء
قوای اعتبار است که نیچه مورد انتقاد قرار می دهد.
·
قوه انفجاری آنها، وقتی وضوح کسب
می کند که نیچه آنها را به عنوان بانی اخلاق قلمداد می کند.
·
در فرمولبندی دقیق، مسئله این است
که «متکلم کیست؟»
·
(نیچه،
1886/ 1887، 7)
1
·
نحوه سحر زدائی از پیشداوری ها از
طریق توصیف ژنه ئالوژیکی (تبارشناسی) نیچه
با بازسازی تشکیل مفاهیم اخلاقی اساسی روشن می گیرد.
·
نیچه می پرسد:
·
«تمیز
خیر از شر چگونه تشکیل شده است؟
·
چه کسی آن را پدید آورده است؟»
2
·
جواب نیچه به این سؤال این است که سیستم
های ارزشی، تکلیفی و هنجاری تحت شرایط دوگانه متفاوت زیر تشکیل شده اند:
الف
·
آنها اولا «میان حکام و اربابان
تشکیل شده اند.»
ب
·
آنها ثانیا، میان محکومین، بردگان
و وابستگان توسعه یافته اند.»
3
·
از این رو، نیچه نتیجه می گیرد، که
دو نوع مختلف از اخلاق وجود دارد:
·
«اخلاق
اربابی و اخلاق برده ای.»
·
(نیچه،
«در فراسوی نیک و بد»، پاراگراف 260)
4
·
نیچه برای توضیح این مسئله، در مطلبی به نام «تبار شناسی اخلاق»، تحت
عناوین «خیر و شر»، «خوب و بد» به توضیح تفاوت مفهومی آندو می پردازد:
الف
·
«اخلاق اربابی» بزعم نیچه عبارت
است از اخلاقی که انسان ها را به نمونه های «خوب» و «بد» تقسیم می
کند.
·
«خوب»
در چارچوب مفهومی اش در قاموس نیچه حاوی مشخصات زیر است:
1
·
توان و قوت
2
·
فخر و غرور
3
·
نجابت
4
·
فقدان تردید و تزلزل در درک
امتیازات
5
·
شقاوت و بی رحمی نسبت به کسانی که
بزعم نیچه جزو طبقات «پست» محسوب می شوند.
ب
·
مفهوم متضاد با «خوب» در اخلاق
اربابی، «بد» است (و نه شر)
·
مفهوم «بد» در اخلاق اربابی، شامل
حال افراد زیر می شود:
1
·
ضعفا
2
·
فقرا
3
·
«ناقص الخلقه ها
4
·
تحقیر شده ها
5
· عقب مانده ها»
·
(نیچه،
«مجموعه آثار»، جلد 1، پاراگراف 11)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر