۱۳۹۴ شهریور ۱۴, شنبه

دئیسم (6)


 پروفسور دکتر مارتین فونتیوس
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخچه دئیسم
 ادامه

2
تاریخچه دئیسم در فرانسه

1
·        دئیسم در فرانسه توسط ولتر و روسو به درجه قدر قدرتی معنوی اعتلا می یابد.

2
·        انتقاد دئیستی در این میان، می تواند با چالش درونکلیسائی و با کارهای پیشین ژزوئیت ها پیوند مستقیم بر قرار کند.

3
·        دئیسم فرانسه در روشنگری آغازین مجبور بود که نقاب اوتوپیستی بر سر کشد و یا بطور زیر زمینی به پخش جزوات مخفی بپردازد.

·        مراجعه کنید به سیر و سرگذشت روشنگری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

4
·        دئیسم فرانسوی در روشنگری آغازین تحت تأثیر بیل و بویژه تحت تأثیر انتقاد پیشگویانه اسپینوزا از انجیل قرار داشت.

5
·        توسعه اصیل تفکر دئیستی تحت چنین شرایطی غیرممکن بود.

6
·        یزوئیت ها میان حسگرائی و مذهب طبیعی پیوند بر قرار کردند.

7
 ولتر (1694 ـ 1778)
از متنفذترین مؤلفین روشنگری فرانسه
در فرانسه، قرن هجدهم را «قرن ولتر» می نامند.
از منتقدین سرسخت استبداد، حاکمیت فئودالی
و انحصار جهان بینانه کلیسای کاتولیک.
از تدارک بینندگان معنوی برجسته انقلاب فرانسه
حربه او در دفاع از اندیشه های خویش عبارت بود از
استیل بیان عامه فهم، طنز و طعنه و ریشخند.

·        جهانتصویر ولتر از زمان لشکرکشی او برای دفاع از نیوتون مشخصه دئیسم فرانسوی شد.
·        ولتر حتی در زمان حیاتش لقب آته ئیست مستور را داشت.

8
·        در واقع، این دئیسم شورانگیز ولتر بود که موجب انتقاد بیرحمانه از دین و یا مذهب و کوشش های توضیحی بیشمار تاریخی از مسیحیت و تأثیرگذاری ژرف بر سرتاسر قرن می شود.

9
·        این امر ـ با شدت بمراتب بیشتری ـ در مورد تأثیر غول آسای ژان ژاک روسو بر آلمان نیز اعتبار دارد.

10
 ژان ژاک روسو (1712 ـ 1778)
نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کومپونیست
از تدارک بینندگان معنوی انقلاب فرانسه

·        ایمان الهی دیگرگونه و پرعطوفت روسو با احساسات و عواطف مذهبی اقشار پهناوری از مردم انطباق داشت و از این رو بود که ارتدوکسی (یعنی دین و یا مذهب رسمی) روسو را بمثابه خطرناکترین دشمن خود مورد تعقیب و پیگرد قرار می داد.

11
 پل هنری تیری د هولباخ (1723 ـ 1789) 
از متفکران رادیکال قرن هجدهم
از همکاران دیده رو و دآلمبر
از مؤلفین دایرة المعارف (35 جلدی)
آته ئیست، دترمینیست و ماتریالیست.

·        اگر آته ئیست بی چون و چرائی مانند هولباخ در سال های 60 بیش از بیست و چهار اثر دئیستی روشنگری آغازین انگلیس و فرانسه را تجدید چاپ، ترجمه و یا برای اولین بار چاپ و در اختیار مردم قرار می دهد، حاکی از این امر است، که عمر تاریخی دئیسم هنوزبه پایان نرسیده و چه بسا ناپیگیری های آن از تأثیربخشی چشمگیرتری برخوردار بوده اند.

·        آثار مهم دئیسم فرانسه بشرح زیر بوده اند:

1
ولتر
نامه ای برای اورانیه
(1722)  
نامه های فلسفی
(1734)
قوانین طبیعی (شعر)  
 (1752)
رساله اخلاق
 (1753 ـ 1756)
فرهنگ فلسفه
 (1764)
انسان و خدا
 (1769)  

2
روسو
فصلی از کتاب امیل
(1762)
نامه های کریستوف دبیامون
(1763)
نامه های الریته دلامونتان
(1764)  

3
هولباخ
مسیحیت
(1766)
تاریخ انتقاد از عیسی مسیح
(1770)  
انتقاد از پل مقدس
(1770)
سیستم طبیعت
(1770)  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر