۱۳۹۲ شهریور ۲۳, شنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (27)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

فصل اول
بخش نهم
صرفنظر فلسفه بورژوائی واپسین از اندیشیدن واقعی به
پیشرفت، تاریخ، شناخت و حقیقت


20



·        این شیوه برخورد کارل پوپر با شیوه مارتین هایدگر در زمینه «تخریب» فلسفه تاکنونی، حتی سر موئی فرق ندارد.  

21


·        هایدگر هم همیشه اصرار داشت که نه به عنوان فیلسوف، بلکه به مثابه متفکر مورد تجلیل قرار گیرد.

22



·         ویلهلم دیلتی نیز در این رابطه به تأکید اعلام می داشت:
·        «ما در پشت سرمان ویرانه ای از سنن مذهبی، دعاوی متافیزیکی و سیستم های اعلام شده می بینیم.»
·        (ویلهلم دیلتی، «مجموعه آثار»، جلد 8، ص 73)

23

·        این نکته حاکی از آن است که حضرات، اگرچه در اندرون فلسفه بورژوائی واپسین تشنه به خون یکدیگر اند، در رابطه با خود فلسفه وحدت نظر دارند:
·        یا فلسفه کلاسیک بورژوائی و یا فلسفه بورژوائی واپسین!    

24

·        آشتی دادن فلسفه بورژوائی واپسین با فلسفه کلاسیک بورژوائی امری محال است.

25

·        البته فراموش نباید کرد که هر دو به تفکر بورژوائی تعلق دارند و تابع قانونمندی های عام سرمایه داری بطور کلی اند.

26

·        اما تفکر کلاسیک بورژوائی نظر به جلو داشته، در حالیکه تفکر بورژوائی واپسین نظر به عقب دارد.
·        به عبارت بهتر، تفکری است که دور خودش می چرخد.

27

·        در حالیکه فلسفه کلاسیک بورژوائی با پیشرفت تاریخی همراه بوده، جزئی از همان پیشرفت تاریخی بوده و لذا خود پیشرفتی بوده، فلسفه بورژوائی واپسین منکر پیشرفت تاریخی بطور کلی است.
·        زیرا منافع طبقاتی بدان اجازه برسمیت شناسی طبقه کارگر به مثابه سوبژکت تاریخی جامعه در دوران کنونی را نمی دهد.

28


·        وضع و حال فلاسفه بورژوائی واپسین به وضع و حال فقهای اسکولاستیک در مراحل آغازین دوره بورژوائی شباهت دارد و رفتارشان هم به همان سان است:
·        فقهای اسکولاستیک هم به هیچ ترفندی حاضر نبودند که از دور بین گالیله کاینات را ببینند.
·        برای اینکه بنا بر تعالیم اسکولاستیک، سیاراتی که چشم بنی بشر با دوربین می دید، وجود نداشتند و اجازه هم نداشتند که وجود داشته باشند.

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر