توسعه
پروفسور گونتر کروبر
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
• معنی تحت اللفظی توسعه عبارت است از تغییر، حرکت بالنده، گذار از کیفیت های نازل به عالی، ارتقا از کیفیت های ساده به بغرنج.
• (ما واژه توسعه را بکار می بریم و نه رشد، تکامل، تحول و غیره را.
• هدف ما تصریح مقوله توسعه است که با مقوله های یادشده نباید عوضی گرفته شود، اگرچه آنها پیوند تنگاتنگی با هم دارند و گاهی مرز میان آنها سیال است. مترجم)
• به قول لنین، در تاریخ فلسفه و علوم منفرد دو نظر متفاوت در باره توسعه وجود دارد:
1
• «توسعه به معنی کوچکتر و یا بزرگتر شدن، به معنی تکرار
2
• توسعه به معنی وحدت اضداد....• نظر اول خودجنبی، نیروی محرکه آن، سرچشمه و انگیزه آن را نا دیده می گیرد و یا سرچشمه آن را نیروی خارجی (مثلا خدا، سوبژکت و غیره) می داند.
• نظر دوم توجه اصلی خود را معطوف شناخت سرچشمه خودجنبی می کند.»
• (کلیات لنین، جلد 38، ص 339)
I
مفهوم توسعه در فلسفه جهان باستان
مفهوم توسعه در فلسفه جهان باستان
• درک دیالک تیکی توسعه بصورت نطفه ای در آثار فلاسفه جهان باستان، بویژه هراکلیت وجود داشته است.
الف
مفهوم توسعه در فلسفه هراکلیت
مفهوم توسعه در فلسفه هراکلیت

فیلسوف ماقبل سقراطی یونان
افق فلسفی هراکلیت:
تجربه و دانش
شدن و فنا شدن
وحدت و تضاد
کائنات و آتش
کلمه و روح
دولتشهر و حقوق مدنی
انسان و خدا
عقل و جهل
جملات قصار:
در هیچ رودی نمی توان دو بار شنا کرد!
مبارزه، پدر همه چیزها ست!
• هراکلیت جهان را در حرکت، تغییر و توسعه مدام می بیند و حرکت را به عنوان خودجنبی می داند که سرچشمه و نیروی محرکه آن مبارزه اضداد است.
ب
مفهوم توسعه در فلسفه آناکسی مندر
مفهوم توسعه در فلسفه آناکسی مندر
• آناکسی مندر برای اولین بار، از توسعه در جهان جانوران سخن می راند:
• او می گوید:
• «انسانها از انواع دیگر موجودات پدید آمده اند.»
ت
مفهوم توسعه در پوتاگوریسم
مفهوم توسعه در پوتاگوریسم
• در فلسفه یونان باستان اما نظرات متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) نیز مبنی بر انکار توسعه رایج بوده اند.
• پوتاگوریست ها تئوری حرکت دایره وار عام را تعلیم می دادند، که گویا همه چیز پس از گذشت چند سال معین به حالت اولیه خود برمی گردد.
پ
مفهوم توسعه در فلسفه امپدوکلس
مفهوم توسعه در فلسفه امپدوکلس
• به نظر امپدوکلس موجودات زنده از فرم های نازل ماده پدید نیامده اند، بلکه در نتیجه بهم پیوستن تصادفی اعضاء و قسمت های مختلف بدن که قبلا هر یک بطور مستقل و جداگانه وجود داشته اند، پدید آمده اند.
• او توسعه را در تعویض بی پایان عشق و نفرت خلاصه می کند.
II
مفهوم توسعه در فلسفه قرون وسطی
مفهوم توسعه در فلسفه قرون وسطی
• در قرون وسطای فئودالی، در دوران رکود اقتصادی، اجتماعی و علمی، اندیشه توسعه بکلی به باد فراموشی سپرده می شود و جای آن را طرز تفکر متافیزیکی عمومی گیرد.
III
مفهوم توسعه در فلسفه عصر جدید
مفهوم توسعه در فلسفه عصر جدید
• با پیدایش سرمایه داری آغازین و توسعه توفانی نیروهای مولده و در رابطه با آن، پیشرفت شتابان علوم، اندیشه توسعه دوباره و بتدریج وارد صحنه می شود.
الف
مفهوم توسعه در فلسفه یاکوب بومه
مفهوم توسعه در فلسفه یاکوب بومه

عارف، فیلسوف و تئوسوف آلمانی
هگل او را «اولین فیلسوف آلمانی» می نامد.
نقاط مرکزی تفکر او:
یکسان انگاشتن طبیعت و خدا
تضاد بمثابه گشتاور ضرور در همه پدیده های واقعیت عینی
اهمیت قوه معرفتی قلب و جسم و روح (اصل زنانه)
لیاقت انسان به ازادی
• یاکوب بومه توسعه کاینات را ماهیتا بکمک افکار عرفانی ـ مذهبی و الشیمی توضیح می دهد.
ب
مفهوم توسعه در پانته ئیسم
مفهوم توسعه در پانته ئیسم
• تفکر ماتریالیستی ـ پانته ئیستی (جوردانو برونو و اسپینوزا) توسعه را به معنی خودبالی یک اصل مادی اعلام می کند.
ت
مفهوم توسعه در فلسفه لایب نیتس
مفهوم توسعه در فلسفه لایب نیتس

فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و کلیسائی
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
• اصل دیالک تیکی خودبالی را لایب نیتس نیز در آموزش منادها (البته در فرم ایدئالیستی آن) اعلام می کند:
• مونادها عبارتند از جوهرهای فعال، خودکوش و روحی مجهز به محرکه ای درونی، برای رسیدن به کمال.
• لایب نیتس بر تداوم (پیوست) در روند توسعه تأکید می ورزد، ولی با انکار عدم تداوم (گسست) و جهش در روند توسعه، پیوست را مطلق می کند و بدین طریق، اصل تداوم (پیوست) را به شالوده درک یکسونگرانه متافیزیکی از توسعه بدل می سازد.
پ
مفهوم توسعه در فلسفه دکارت
مفهوم توسعه در فلسفه دکارت

فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.
• اندیشه توسعه در فرم گمانورزانه و مکانیکی آن برای اولین بار در کیهان شناسی دکارت، یعنی در عرصه علوم طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.
• دکارت بر آن بوده که سیستم سیاره ها در اثر گردبادی از ماده بی فرم (اتر) تشکیل یافته است.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر