۱۴۰۱ مرداد ۱۰, دوشنبه

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۱۰۱) (قسمت دوم)

  ​Jannetje Johanna (Hannie) Schaft

 

هانی شافت

آنتی فاشیست شهیدی از هلند

میم حجری

 


۲۹۴۲
ما طرفدار کسی نیستیم.
ما در جست و جوی حقیقتیم.
ما تحلیل می کنیم تا به حقیقت دست یابیم.
حقیقت برای ما همان خدا برای مسلمانان است

۲۹۴۳
گفتم میترسی عاشق بشی؟ گفت میترسم که فقط من باشم که عاشق میشم _ و من واقعا فهمیدمش
عارفه

چرا؟
عشق هنر نیست.
بنی بشر بسته به نیاز
عاشق هر خری می شود.
حتی عاشق جلاد خود می شود.
عاشق شدن هنر نیست.
پیدا کردن دوست هنر است
 
۲۹۴۴
وجدان و عذاب وجدان نوعی واکنش پسیکولوژیکی به کردوکار خویش است.
 دلایل این واکنش می توانند به قول شما اتیکی (اخلاقی) و یا پسیکولوژیکی و یا ایده ئولوژیکی و یا طبقاتی باشند

۲۹۴۵
فرض کنیم که امیدوار زباله است و خاوری در و گوهر.
 این چه ربطی به حزب توده دارد.
ضمنا چه باید کرد؟
 اگر امیدوار را برکنار کنند، مشکل ۱۰ مهر و چاه توده و ایرج عصری و غیره حل می شود؟
ما مطالبی از همه اینها تحلیل کرده ایم.
سطح شعور امیدوار
صدبار بالاتر از سطح شعور خاوری و خدایی و رئیس ۱۰ مهر و ایرج عصری و غیره است.

۲۹۴۶
نه.
عشق و نفرت امری غریزی و طبیعی و اجتماعی است.
ایراد اول عشق و نفرت
این است که عقلی نیست.
ایراد دومش این است که یکطرفه است
نوعی وابستگی است.
دوستی و دشمنی ولی عقلی و دو طرفه است

۲۹۴۷
بدترین و وحشی‌ترین مدافعان استثمار و بردگی پرولتاریا در پشت تاج و تخت [سلطنت] و محراب [کلیسا] و همچنین در پشت بردگی سیاسی زنان سنگر گرفته‌اند.
روزا

خلایق خیال می کنند که شخصیت های انقلابی
پیغمبرند و حرف های شان وحی منزل است.
همین ادعای روزا را به محک تجربه می زنیم.
ترامپ و پوتین و سارکوزی و برلسکونی و غیره
نه
سلطنت طلب اند
نه مذهبی اند
و
نه زن ستیز
ولی وحشی ترین دشمنان پرولتاریا هستند
 
۲۹۴۸
به خدا بگو سیگار سرطان می آورد.
دختر زیبای همسایه ما به همین دلیل سرطان گرفت و سینه ایش را بریدند.
 اما علیرغم ان عزرائیل آمد و برد و ما همچنان و هنوز غمگین و خشمگینیم.

۲۹۴۹
اساسی ترین روابط در جامعه بشری
نه
مبادله سیم و زر با سیب و زردآلو
بلکه
مناسبات تولیدی و یا زیربنای اقتصادی است
این یکی از مهم ترین کشفیات حضرت مارکس صلواة الله علیه است.
مناسبات تولیدی
در آن واحد
در دو دیالک تیک اساسی زیر شرکت دارد:

۱
در
دیالک تیک نیروهای مولده و مناسبات تولیدی
و
۲
در دیالک تیک زیربنای اقتصادی (مناسبات تولیدی) و روبنای ایده ئولوژیکی

این دو دیالک تیک اساسی ترین دیالک تیک های جامعه بشری اند

۲۹۵۰
اوکراین کشور مستقلی است
 و
حق دارد خودش مستقلانه تصمیم بگیرد
و
نیازی به عندرز این و ان ندارد.
خودمختاری خلق ها
 اصل مسلم مارکسیسم ـ لنینیسم است


۲۹۵۱
هی امیر حسین
مگر
تعویض جهان بینی ایدئآلیستی با جهان بینی ماتریالیستی
به این آسانی است؟
ضمنا
مگر جهان بینی خود طبری
ماتریالیستی است؟
ضمنا
مگر از طبری می توان چیزی فرا گرفت؟
اگر چنین بود
وضع دکاکین و دکه های مدعی حزب توده
اکنون
چنین نبود.
 
۲۹۵۲
وقتی دیوانه‌ی کسی می شوی، بقیه برای تو عادی به نظر می رسند، این تنها چیزی است که من از عشق می دانم.
عارفه

آره.
این تنها حسن عشق است.
عاشق
تمامی جهان را در معشوق خلاصه می کند و فقط به او می عندیشد.
این نوعی استغناء است.
عاشق از همه کس و همه چیز بی نیاز و مستغنی می گردد.
چه بسا از خور و خواب.
حتی.
این استغناء
اما
نه
استغنای واقعی
بلکه واهی است.
این ترفند غریزه قدر قدرت برای تولید مثله

۲۹۵۳
آبروی حسین به کهکشان می ارزد
 یک موی حسین بر دو جهان می ارزد
گفتم که بگو بهشت را قیمت چیست
 گفتا که حسین بیش از آن می ارزد.
حزب اللهی

شیعه جماعت
غیر از شعور بخور و نمیر کم و کسری ندارند.
این جماعت بیسواد
اصلا حسین را نمی شناسند
و
در نهایت جهل هارت و پورت می کنند.
سؤال:
تعداد شهدای کربلا چند نفر بوده اند؟
حسین و یاران به لحاظ طبقاتی عضو چه طبقه اجتماعی بوده اند؟

۲۹۵۴
کنج تنهایی ما را به خیالی خوش کرد
خواب خورشید به چشم شب یلدا زد و رفت
درد بی عشقی ما دید و دریغش آمد
آتش شوق درین جان شکیبا زد و رفت
خرمن سوخته ی ما به چه کارش می خورد
که چو برق آمد و در خشک و تر ما زد و رفت
رفت و از گریه ی طوفانی ام اندیشه نکرد
چه دلی داشت خدایا که به دریا زد و رفت
سایه

۲۹۵۵
زندگی یک فهم است
فکر زنجیر کنی یا پرواز
در همان خواهی ماند!
نادیا

عجب خرافه ای.
اگر سید علی و پوتین و پالان و چماق و چپق
بشنوند
 در همه جای طویله ها
جارش می زند.
بدین طریق عزت و ذلت در هر جامعه
بسته به فهم خود افراد است
و
طبقه حاکمه شلاق و تانک و تفنگ به دست
 بی تقصیر است


۲۹۵۶
آخوند و مداخله فیزیکی در عروسی خلق

آخوند هوادار عروسی خون است
و
نه
عروسی خلق

۲۹۵۷
نه.
مشد افلاطون.

طبقه کارگر و زحمتکشان دیگر
طرفدار سر سخت حقیقتند.

حقیقت
هم
تنها یار و یاور و پشت و پناه توده زحمتکش
است.

۲۹۵۸
این فراز از ایده ئولوژی آلمانی را می توان تحلیل کرد و به صحت نظر ما رسید.
وضعیت موجود به طرز مکانیکی نفی نمی شود.
نفی دیالک تیکی می شود.
و گرنه باید از صفر شروع به ساختمان جامعه نوین کرد.

۲۹۵۹
من به خدا ایمان ندارم.
من مذهب هم ندارم.
به وطن و دولت و ملت
هم
احتیاجی ندارم.
فرنگی

تو
معنی هیچکدام از این مفاهیم را نمی دانی.
مشخصه فاشیسم و اولیگارشیسم و فوندامنتالیسم
خریت
و
خردستیزی
است.
شرم مان باد اگر خر باشیم.

۲۹۶۰
افراد برای ما مهم نیستند تا راجع به آنان ابراز نظر کنیم.
شما می فرمایید تئوری های مارکس معتبر نیستند
این دال بر ان است که شما مارکسیسم را با تئوری های مارکس عوضی می گیرید
یعنی از مارکسیسم خبر ندارید

۲۹۶۱
ماضی
نه برای فراموش سازی
بلکه برای درس آموزی است.
فرنگی

آره.
مسئله اما همین درس آموزی است.
برای درس اموزی از ماضی
باید آن را زیر ذره بین آنالیز مارکسیستی قرار داد.

۲۹۶۲
زناشویی مقدس است، ولی شکستن این پیمان؛ بهتر از شکسته شدن توسط آن است!
اروین

ازدواج نشانه خریت است.
چون فاقد اکتوئالیته است.
دردسرزا ست.

۲۹۶۳
مگر سایت ۱۰ مهر و چاه توده و عدالت و انصاف مارکسیست اند؟
سایت ۱۰ مهر حتی اجازه ابراز نظر به ما نداده است.
بلاک مان کرده است.
سایت ۱۰ مهر
جریانی هیستوریستی (تاریخگرایی)
 است
 و
 نه مارکسیستی

۲۹۶۴
تنها کاری که برای پایان دادن به بازی باید کرد،
قیام است و بس.
فرنگی

هی فرنگی،
قیام خر
هرگز به معجزه منجر نمی شود.

بدون شعور انقلابی
جنبش انقلابی محال است.
عملگرایی خرانه
فقط به فاجعه منجر می شود.
ایوان مداین لیبی و سوریه و سومالی و یمن و عراق و عیران و غیره
 را
نظر انداز و درس عبرت دان.

۲۹۶۵
سرفه‌های سرخ،
کلمات تکیده،
هستی‌‌های بمباران شده
زیر سقف بیست و یکم،
خاک سوخته.
آه خوشه‌های خشکیده ی زیتون،
در فاصله ی هق هق‌های جهان !
آه گل‌های پژمرده ی داوودی !
مشق مدرسه ناتمام مانده است و
کسالت دیوار
روی جسمی کوچک سنگینی می‌‌کند.
خروس ها
برای روح مرده ی خورشید
مرثیه می‌‌خوانند.
یوسف صدیق (گیلراد)

۲۹۶۶
همسر نزار_قبانی(شاعرسوری)
توی یک انفجار در بیروت کشته شد.
در سروده ای حزن‌انگیز برایش نوشت:
" بلقیس رفته بودی انار بخری ؛
دانه‌هایت را آوردند.."

۲۹۶۷
باید به احترامِ رقیـه سجود کرد
شوخی‌ که‌ نیست دختـر سلطانِ کربـلاست
مریم

اولا
گیرم پدر تو بود فاضل
از فضل پدر تو را چه حاصل؟

مثال:
پسر نوح بر عکس پدرش بود
حتی خود مریم برعکس مادر و پدرش است.

ان من اولادکم فتنه عدو لکم
توله های تان فتنه اند و دشمن شما هستند.
مگر اکابر نرفته اید
تا
قرآن را بخوانید و چیزی فراگیرید.

ثانیا
مگر امام حسین کی بود؟
امام حسین و یارانش
افرادی برده دار بودند
و
نه آزادی خواه.

۷۴ تن از شهدای کربلا
غلامان اینها بوده اند که آزادشان کرده اند تا حق جهاد بر ضد یزید را داشته باشند

۲۹۶۸
چرا ترسناک؟
ضمنا
با گذشت زمان
همه کس و همه چیز زیر و رو می شود.
بیشک از دیدن دوستان سابق
لذت نخواهی برد
چه بسا کلافه خواهی شد.
ما آزموده ایم در این باره بخت خویش.

۲۹۶۹
هیچ‌کس‌ نمى‌تواند ادعا کند که‌ من‌ درست‌ مى‌اندیشم‌ و دیگران‌ غلطند. صِرف‌ِ داشتن‌ چنین‌ اعتقاد خودبینانه‌یى‌ دلیل‌ حماقت‌ محض‌ است‌.
"اگر احتمال‌ صحت‌ و حقانیت‌ اندیشه‌یى‌ برود آن‌ اندیشه‌ لزوماً باید تبلیغ‌ بشود. منفرد و منزوى‌ کردن‌ چنان‌ اندیشه‌یى‌ بدون‌شک‌ جنایت‌ است‌"
فرد فرد ما باید بکوشیم‌ مردمى‌ منطقى‌ باشیم‌، و چنین‌ خصلتى‌ جز از طریق‌ بحث‌ و گفت‌ و شنود با صاحبان‌ عقاید دیگر، محال‌است‌ فراچنگ‌ آید.
اعتقادات‌ دگماتیکى‌ که‌ در باور انسان‌ متحجر شده‌ است‌، تنها از طریق‌ تبادل‌ اندیشه‌ و برخورد افکار است‌ که‌ مى‌تواند به‌ دور افکنده‌ شود. آن‌که‌ از برخورد فکرى‌ با دیگران‌ طفره‌ مى‌رود متعصب‌ است‌ و تعصب‌ جز جهالت‌ و نادانى‌ هیچ‌ مفهوم‌ دیگرى‌ ندارد.
حقیقت‌ جز با اصطکاک‌ دموکراتیک‌ افکار آشکار نمى‌شود، و ما به‌ناگزیر باید مردمى‌ باشیم‌ که‌ جز به‌ حقیقت‌ سر فرود نیاریم‌ و جز براى‌ آن‌چه‌ حقیقى‌ و منطقى‌ است‌، تقدسى‌ قائل‌ نشویم‌ حتا اگر از آسمان‌ نازل‌ شده‌ باشد.
وطن‌ ما فردا به‌ افرادى‌ با روحیاتى‌ از این‌ دست‌ نیاز خواهدداشت‌ تا نیروها بتواند یک‌کاسه‌ بماند. و سؤال‌ من‌ این‌ است‌: آیا از خودتان‌ براى‌ فرداى‌ وطن‌ فرد کارآیندى‌ مى‌سازید؟
اما این‌ سؤالى‌ است‌ که‌ پاسخش‌ فقط‌ باید خود شما را مجاب‌ کند.
 احمد_شاملو
 دانشگاه_برکلی

هیچ‌کس‌ نمى‌تواند ادعا کند که‌ من‌ درست‌ مى‌اندیشم‌ و دیگران‌ غلطند.
شاملو

عجب جمله ای و عجب جمله بندی ئی.
ویرایش:
هیچ‌کس‌ نمى‌تواند ادعا کند که‌ من‌ درست‌ مى‌اندیشم‌ و دیگران‌ غلط می اندیشند.

جامعه بشری
به خیال معتادجماعت
طویله است
و
فرقی بین نظر و عرعر وجود ندارد
ضمنا
کسی قادر به تمیز حقیقت از باطل نیست.

اگر چنین است
این ادعای خود خودشیفته
چه ارزشی دارد؟
اصلا چرا ابراز نظر می کند
چرا اصلا سخنرانی می کند
وقتی نظر فاقد ارزش علمی و عقلی است؟
 
۲۹۷۰
نخلداران جنوب

هنر هم همین است.
شاعر هم فرموده:
هنر نزد عیرانیان است و بس.
حاصلخیزی
برای این جماعت
عیب است
و
بی ثمری و انگلی حسن.
به همین دلیل مشتی مرثیه خوان مفتخور به درد نخور را روی کار آورده اند
و
امت
به عهد بوق و چماق و چپق سقوط کرده است

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر