۱۳۹۸ دی ۱۹, پنجشنبه

متانقدی بر متد نقدی (۲۲)


جامعه باز و بسته
انسان شناسی و فرهنگ
 
  


بشريه، حسين
 "درسهاي دموكراسي براي همه"
۱۳۸۱  ، چاپ دوم، تهران، نشر نگاه معاصر.
ص ۶۰
 
نظر اصلی او (پوپر)
 نفی روش استقرا در علوم تجربی
 است 
که بر طبق آن فرضیات علمی با مشاهدات مثبت تایید می شوند.
 
به 
طور کلی
 پوپر 
مدافع آزادی سیاسی و رقابت آزاد، مهندسی اجتماعی تدریجی (جز به جز)، مدافع جامعه باز و مخالف تاریخ گرایی و هر گونه ایدئولوژی انقلابی و یوتوپیایی
 است 
هم چنین
 تعابیر مناقشه آمیز و جدید پوپر 
از
 اندیشه های فلاسفه سیاسی قدیم به ویژه افلاطون و هگل 
 او
 را 
در
 جرگه شارحان نام دار فلسفه سیاسی 
در آورده است. 
 
۱
نظر اصلی او (پوپر)
 نفی روش استقرا در علوم تجربی
 است 
که بر طبق آن فرضیات علمی با مشاهدات مثبت تایید می شوند.
 
هنر مهم گرداننده سایت بیسواد انسان شناسی و فرهنگ
نشخوار «افکار» این و آن است و بس.
 
اکنون
نظر اصلی پوپر
در
موضعگیری او نسبت به روش استقراء خلاصه می شود.
 
روش استقراء
اما
چه
ربطی
به
جامعه شناسی
دارد؟
 
روش استقراء
چه ربطی به باز و بسته بودن جامعه بشری
دارد؟
 
چند و چون چیزی
مگر
نباید 
در
خود آن چیز
باشد؟
 
روش استقراء
چیست؟
 
مثال:
اگر باران ببارد، سنگفرش خیابان خیس می شود.
نگاه می کنیم و می بینیم که خیابان خیس است.
بعد
نتیجه می گیریم که باران باریده است.
 
متد و یا روش استقرائی برای کشف حقیقت همین است.
 
۲
نظر اصلی او (پوپر)
 نفی روش استقرا در علوم تجربی
 است 
که بر طبق آن فرضیات علمی با مشاهدات مثبت تایید می شوند.
 
پوپر
روش استقرائی
را
رد می کند.
 
اما
نه
در
زمینه شناخت همه چیزهای جهان،
بلکه فقط در علوم تجربی.
 
چرا 
باید روش شناختی
فقط در عرصه علوم تجربی
غلط باشد 
و 
نه
 در 
همه عرصه های واقعیت عینی؟
 
ضمنا
روش استقرائی در علوم تجربی
از
چه قرار است؟
 
۳
نظر اصلی او (پوپر)
 نفی روش استقرا در علوم تجربی
 است 
که بر طبق آن فرضیات علمی با مشاهدات مثبت تایید می شوند.
 
در علوم تجربی
مشاهده مثبت
برای شناخت چیزها مبنا قرار داده می شود.
 
 
مثال:
در لوله آزمایش
یک مولکول گاز هیدروژن و نیم مولکول گاز اکسیژن
وارد می کنیم.
اگر
از
ترکیب آندو، یک مولکول آب تشکیل شد،
نتیجه می گیریم
که
این متد
متد آزمایشگاهی ـ شیمیایی 
متد ترکیبی 
(سنته تیکی)
است
و
نه
متد استقرائی

مثال دیگر:

یک مولکول آب
را
به
عناصر متشکله اش
تجزیه می کنیم.
 
بعد
هر کدام از آن عناصر
را
تحلیل می کنیم
و
می بینیم که آب از ترکیب یک مولکول گاز هیدروژن و نیم مولکول گاز اکسیژن
تشکیل شده است.
 
این متد
متد تجزیه ـ تحلیلی
(آنالیتیکی)
است
و
نه
متد استقرائی.
 
این 
متد علمی ـ تجربی 
و
یا
متد آزمایشگاهی
است
و
احدی نمی تواند در صحت آن
شک کند.
 
این متد کمترین ربطی به متد استقرائی ندارد.
 
در
صحت این متد علمی
نمی توان تردید کرد.
 
مثال:
مولکول آب
فقط و فقط
از
ترکیب یک مولکول گاز هیدروژن و نیم مولکول گاز اکسیژن
تشکیل می شود
و
نه
از
ترکیب چیزهای دیگر.
 
حسن و عیب متد استقرائی چیست
که
پوپر
رد می کند؟
 
۴
مثال:
اگر باران ببارد، سنگفرش خیابان خیس می شود.
نگاه می کنیم و می بینیم که خیابان خیس است.
بعد
نتیجه می گیریم که باران باریده است.
 
الف
حسن روش استقرائی در این مثال مشخص
صحت آن
است:
خیس بودن سنگفرش خیابان
می تواند به دلیل بارش باران باشد.
 
یعنی
رد کردن روش استقرائی توسط پوپر 
مردود باشد.
 
ب
عیب روش استقرائی در این مثال مشخص
بطلان آن
است:
دلیل خیس بودن سنگفرش خیابان
می تواند
آب پاشی مأمورین شهرداری
باشد
و
نه
بارش باران.
 
چون
همین مثال را می توان به طرق متنوعی برای روش استقرائی زد:
 
اگر کسی به سنگفرش خیابان آب بپاشد، سنگفرش خیابان خیس می شود.
نگاه می کنیم و می بینیم که خیابان خیس است.
بعد
نتیجه می گیریم که کسی به سنگفرش خیابان آب پاشیده است.
 
عیب بینش خرکی پوپر
مطلق کردن یکی از دلایل بیشمار برای شناخت چیزی است.
 
اگر دیالک تیکی بیندیشیم
در
مثال فوق  الذکر
باید دلایل بیشماری 
را   
در مد نظر قرار دهیم:
مثال:
اگر
 باران ببارد، 
مأمورین شهردرای آب بپاشند،
ماشین حمل آب تصادف کند و مخزن اب سوراخ شود،
لوله آب شهر سوراخ گردد،
سدی بشکند و آبش به شهر جاری شود 
و
غیره و غیره
سنگفرش خیابان خیس می شود.
نگاه می کنیم و می بینیم که خیابان خیس است.
بعد
نتیجه می گیریم که یکی از امکانات فوق الذکر
واقعیت یافته است.
 
اکنون
عوامفریبی پوپر
آشکار می گردد.
 
۵
به 
طور کلی
 پوپر 
مدافع آزادی سیاسی و رقابت آزاد، مهندسی اجتماعی تدریجی (جز به جز)، مدافع جامعه باز و مخالف تاریخ گرایی و هر گونه ایدئولوژی انقلابی و یوتوپیایی
 است 
 
ما
بهتر است که این مفاهیم بشیریه
را
مورد تأمل قرار دهیم،
تا
منظور او و پوپر روشن شود.
 
۶
 پوپر 
مدافع آزادی سیاسی 
است.
 
برخی از آزادی‌های شناخته شده به شرح زیر است:
آزادی مذهب
آزادی پوشش
آزادی اقتصادی
آزادی رای و انتخابات آزاد و دمکراتیک
آزادی‌های اجتماعی
آزادی جنسی
 (از جمله آزادی در عشق به همجنس)
آزادی سیاسی
آزادی آموزشی و حق ادامه تحصیلات
آزادی‌های قومی و ملیتی
آزادی‌های مدنی
آزادی بیان
آزادی مطبوعات
آزادی انتقاد کردن از قدرت
آزادی اعتراض کردن
آزادی مقاومت
 (از جمله در برابر اشغال نظامی، استعمار و امپریالیسم)
آزادی در تولید هنر 
 
ویکیپیدیا
 
پوپر
از
اینهمه آزادی
مدافع آزادی سیاسی 
است
و
بس.

منظور از آزادی سیاسی چیست؟
 
آزادی‌های سیاسی
 این آزادی‌ها به مردم یک جامعه اجازه می‌دهند تا نوع حکومت دلخواه و نمایندگان خود را برای شرکت در مجلس یا مجالس قانون‌گذاری آزادانه انتخاب کنند. 
 ویکی‌پدیا
 
سؤال اول:
 
آیا می توان آزادیخواه بود 
و
 از
 انبوهه آزادی ها، 
فقط به دفاع از یکی از آنها پرداخت 
و 
افاده به آفاق فروخت؟
 
سؤال دوم:
  آیا مردم واقعا آزاد به انتخاب حکومت خویش و نمایندگان واقعی خویش اند؟
 
سؤال سوم:
  چرا پوپر مدافع آزادی مردم برای برقراری حاکمیت خویش
یعنی
دموکراسی
(توده فرمایی)
نیست؟
 
سؤال چهارم:
 
چرا بشیریه و فولادوند و علمای علامه امپریالیستی و فئودالیستی ـ فوندامنتالیستی دیگر
نه
منتقد لاطائلات پوپر 
بلکه
مبلغ و مفسر و مدافع و مترجم آنها شده اند؟
  
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر