۱۳۹۸ دی ۱۸, چهارشنبه

متانقدی بر متد نقدی (۲۱)


جامعه باز و بسته
انسان شناسی و فرهنگ
 
۱
 
حال باید پرسید منظور پوپر از ابطال پذيري چيست؟

این سایت انسان شناسی و فرهنگ
نه
انسان شناس
است،
نه
فرهنگ شناس 
و 
نه
با خبر از فکر و فوت و فن تفکر و فن و فرهنگ.
 
چون
یک ثانیه قبل از طرح این سؤال
 از
 قول حریفی حواسپرت تر از خود
نوشته:

«از دید پوپر نظريه ها هر چند هرگز تحقيق پذير [= اثبات بردار] نيستند
 ولي 
بایستی 
علي الاصول
 تكذيب پذير[= ابطال بردار] باشند.
 
یعنی
ابطال پذیری 
را
به
معنی تکذیب پذیری
قلمداد کرده است.

حالا می نویسد:
حال باید پرسید منظور پوپر از ابطال پذيري چيست؟
 
مشخصه مشترک روشنفکران بی خبر از فکر و فوت و فن تفکر
نشخوار مکانیکی لاطائلات این و آن 
و
تحقیق علمی نامیدن این کردوکار
است.

اکنون به سراغ حریف حواس پرت تر پرت و پلاگوتر دیگری می رود، 
تا لاطائلات او را هم نشخوار کند و شق القمر کند:
 
۲
 
 بهاءالدین خرمشاهی
 ( ۱۳۲۴)
 نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار، طنزپرداز، فرهنگ‌نویس، حافظ پژوه، شاعر و استاد دانشگاه 
  وی تألیفاتی در حافظ‌شناسی و تفسیر اشعار او دارد.

خرمشاهي، بهاء الدين
 "فرار از فلسفه"، 1377، چاپ اول، تهران، نشر جامي.
ص ۶۶۲
 
« مراد پوپر 
از گزاره هاي (؟) ابطال پذير
 اين 
است
 كه
 شأناً و منطقاً صورتاً
 به 
 شكل ابطال پذير 
بيان و عرضه شود
 و 
عملاً
 به
 ابطال نرسد
 اگر 
نظراً و صورتاً
 ابطال پذير
 باشد 
و 
در 
عمل هم ابطال پذير باشد 
يعني 
به
 نحوي عقلي – تجربي
 ابطال شود
 كه 
مورد حمايت پوپر 
يعني 
جهان علم و علم جهان 
نيست 
و 
نمي تواند باشد
 
 پس
 مراد او 
گزاره هايي 
است
 كه
 صورتاً و شأناً و تدويناً 
ابطال پذير 
باشد
 اما 
عملاً
 ابطال نشود 
و 
تا زماني كه ابطال نشود 
مقبول است.
  مراد از ابطال پذير
 باطل نيست
 حتي
 ابطال پذير 
ممكن است
 اثبات پذير 
از آب در آيد» 

هنر نزد قزوینیان
است
و
بس.
 
آدم اندک اندک دلش به حال حافظ و پوپر
می سوزد و جزغاله می شود.
 
محتوای معنوی عرعر هر خری و خرناسه هر خرسی
بیشتر از این محتوای معنوی خزعبلات خرمشاهی فضلفروش بی فضل
است.
 
۳
« مراد پوپر 
از گزاره هاي (؟) ابطال پذير
 اين 
است
 كه
 شأناً و منطقاً صورتاً
 به 
 شكل ابطال پذير 
بيان و عرضه شود
 و 
عملاً
 به
 ابطال نرسد
 
گزاره 
یعنی
 گزارش، شرح واقعه.
  
گزاره های ابطال پذیر
یعنی
گزاره هایی که بتوان بطلان شان
را
اثبات کرد.
 
درک من ـ زور حریف
کار حضرت فیل است: 
جمله حریف
اصلا جمله
نیست.
 
به
زعم حریف
گزاره های ابطال پذیر
 شأناً و منطقاً  صورتاً به شکل ابطال پذیر بیان می شود. 
 
حریف معنی مفاهیم شأنا و منطقا و صورتا 
را
نمی داند.
 
شأن 
در
مورد وحی 
به
کار می رود:
شأن نزول وحی
شأن نزول آیات.
 
شأنا بیان کردن گزاره های ابطال پذیر
یعنی
بسته به زمان و مکان و موضوع بیان کردن آنها.


منطقا بیان کردن گزاره های ابطال پذیری
یعنی
تبیین منطقی آنها
که
با
صورتا بیان کردن گزاره های ابطال پذیری
منافات دارد.
 
 ضمنا
حریف حواس پرت
احتمالا
«و» میان منطقا و صورتا
را
از
قلم 
انداخته است:
  شأناً و منطقاً  (و) صورتاً 
به شکل ابطال پذیر بیان می شود.
 
صورتا بیان کردن گزاره های ابطال پذیر
یعنی
تبیین صوری و ظاهری آن.
 
آنگاه
اضافه کردن «به شکل ابطال پذیر»  
تکرار همان صورتا بیان کردن گزاره های ابطال پذیر 
است.
 
حریف قزوین
واقعا
بی شعور و بی سواد
است.
 
بیسوادتر از حریف قزوین
علامه سایت انسان شناسی و فرهنگ
است
که
از
هر زباله ای،
 زباله ای
 را 
نشخوار می کند و اوقات گرانبهای همنوعانش رابه هدر می دهد.
 
۵
« مراد پوپر 
از گزاره هاي (؟) ابطال پذير
 اين 
است
 كه
 شأناً و منطقاً صورتاً
 به 
 شكل ابطال پذير 
بيان و عرضه شود
 و 
عملاً
 به
 ابطال نرسد
عجب بدبختی ئی است.
 
حریف حواس پرت توقع دارد که چیزی را شأنا و منطقا و صورتا به شکل ابطال پذیر بیان کند و آن چیز عملا 
به
ابطال
 رسد.
 
۶
 اگر 
نظراً و صورتاً
 ابطال پذير
 باشد 
و 
در 
عمل هم ابطال پذير باشد 
يعني 
به
 نحوي عقلي – تجربي
 ابطال شود
 كه 
مورد حمايت پوپر 
يعني 
جهان علم و علم جهان 
نيست 
و 
نمي تواند باشد
اگر گزاره ابطال پذیر
نظرا و صورتا
ابطال پذیر باشد
یعنی
اگر
بتوان 
به
لحاظ تئوریکی و ضمنا به لحاظ صوری
بطلانش را اثبات کرد،
مورد حمایت پوپر
قرار نمی گیرد.
 
حالا باید خر آورد و خورجینی مملو از خیال آورد
و
اثبات صوری چیزی را درک کرد و توضح داد.
 
خنده دار از این،
تعریف حریف 
از
مفهوم عدم حمایت پوپر
است:
عدم حمايت پوپر 
يعني 
(عدم حمایت) جهان علم 
و 
علم جهان 
 
جهان علم و علم جهان
انگار
در
وجود پوپر بیسواد
تجسم مادی یافته است.
 
۷
 پس
 مراد او 
گزاره هايي 
است
 كه
 صورتاً و شأناً و تدويناً 
ابطال پذير 
باشد
 اما 
عملاً
 ابطال نشود 
و 
تا زماني كه ابطال نشود 
مقبول است.

حالا
مفهوم من  در آوردی «تدوینا»
به
مزخفمفاهیم قبلی اضافه می شود:
پوپر و جهان علم و علم جهان
زمانی گزاره ای 
را
قبول دارند
که
علیرغم اثبات صوری و شأنی و تدوینی بطلان شان،
(اثبات تئوریکی فراموش شده است)
ابطال نشوند.

تا زمانی که ابطال نشوند، مقبولند،
اگر ابطال شوند،
ول معطلند
و
پوپر و جهان علم و علم جهان
برای شان
تره
حتی
خرد نمی کنند.

۸
  مراد از ابطال پذير
 باطل نيست
 حتي
 ابطال پذير 
ممكن است
 اثبات پذير 
از آب در آيد» 
 
وقتی گفته می شود
که
محتوای معنوی عرعر خر و خرنانه خرس
بیشتر از عرعر علامه قزوین
است،
به
همین دلیل
است:
ابطال پذیر
یعنی
چیزی که بتوان بطلانش را اثبات کرد.
 
علامه
انگار
به
کشف مهمی نایل آمده است
و
اعلام می دارد:
ابطال پذیر به معنی باطل نیست.
 
انگار شیرخواره ای بگوید:
قابل نوشیدن
به
معنی پپسی کولا نیست.
 
از این مهمتر
اعلام این نکته است
که
 حتي
 ابطال پذير 
ممكن است
 اثبات پذير 
از آب در آيد»  
 
خوب
طبیعی است

هم
می توان
صحت گزاره ها
را
 اثبات کرد
و
هم
بطلان شان
را.

این مزخرفات که قابل نقل و استناد نیستند،
ای انسان شناسی و فرهنگ بی فرهنگ.

۹


بشريه،حسين
 "درسهاي دموكراسي براي همه"
۱۳۸۱  ، چاپ دوم، تهران، نشر نگاه معاصر.
ص ۶۰
 
نظر اصلی او نفی روش استقرا در علوم تجربی است که بر طبق آن فرضیات علمی با مشاهدات مثبت تایید می شوند به طور کلی پوپر مدافع آزادی سیاسی و رقابت آزاد، مهندسی اجتماعی تدریجی (جز به جز)، مدافع جامعه باز و مخالف تاریخ گرایی و هر گونه ایدئولوژی انقلابی و یوتوپیایی است هم چنین تعابیر مناقشه آمیز و جدید پوپر از اندیشه های فلاسفه سیاسی قدیم به ویژه افلاطون و هگل او را در جرگه شارحان نام دار فلسفه سیاسی در آورده است.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر