۱۴۰۱ خرداد ۱۳, جمعه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اونتولوژی و نئو اونتولوژی (۲)


 پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور دکتر هاینتس پپرله

برگردان

 شین میم شین 

 

۱۳

·    تفاوت دیگر اونتولوژی با متافیزیک عبارت از این است که اونتولوژی با آموزه های خود راجع به اولین اصول و تعاریف اصلی وجود، فقط به بررسی مسائل منفرد می پردازد.

·    در حالیکه متافیزیک در صدد ارائه نگرش کلی از جهان است.

 

۱۴

·    اونتولوژی به مثابه چنین بخش اول اساسی، در تئوری های فلسفی افلاطون، ارسطو، پلوتین، فلاسفه اسکولاستیک قرون وسطی، ولف و لایب نیتس هسته اصلی آنها را تشکیل می دهد.

 

۱۵

·    در اونتولوژی بوده که بر مبنای برخی از معارف اساسی و یا اصول بدیهی اساسی تلاش به عمل آمده، تا از وجود ـ به مثابه وجود ـ تعریفی مفهومی ارائه داده شود.

 

۱۶

·    اونتولوژی قرار بوده، مستقیما منطق واقعیت گردد و از این لحاظ، عمیقا ایدئالیستی ـ عینی بوده و موضوع آن، یعنی وجود به طور کلی، چیزی جز عام شیئیت یافته شناخت مفهومی نبوده است.

 

 ۱

اونتولوژی در فلسفه ارسطو

 

۱

·    ارسطو وظیفه اونتولوژی را به شرح زیر تعیین می کند:

·    «اونتولوژی باید موجود را در خلوص آن در نظر گیرد، در همان میزان که خالص و بی غل و غش است و ماهیت آن و چند و چون آن را نیز به همین سان، یعنی در همان میزان که خالص و بی غل و غش اند.»

 

۲

·    اونتولوژی قدیم بر فرضیه غلط زیر مبتنی بوده است:

·    اونتولوژی قدیم عام را به مثابه ماهیت شیئیت یافته تلقی می کند.

·    ماهیتی که در گذر از مراحل معینی به هستی مستقل دست می یابد، به مثابه واقعیت رئال چیزها، به مثابه درون آغازین و فرمبخش چیزها در نظر گرفته می شود و تعریف می شود و این چیزی جز بیان کلاسیک ایدئالیسم عینی نبوده است.

 

۳

·    اونتولوژی قدیم به لحاظ اسلوبی (متدیکی)، گمانورزانه، ترکیبگر، راسیونالیستی ـ استقرائی بوده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر