۱۴۰۱ خرداد ۲۲, یکشنبه

درنگی در جهان بینی خسرو روزبه (۱۰)


 
خسرو روزبه، 
ستوان کمونیست، ریاضیدان، نویسنده، متخصص نظامی و استاد دانشکده افسری و از اعضای سازمان نظامی و مخفی حزب توده و مسئول شعبه اطلاعات کل آن بود.
ویکی پیدیا
 
خسرو روزبه در نامه‌ به یکی از آشنایانش در آستانه دستگیری می‌نوسید:
«من خوب می‌دانم که ماندن در چنین شرایطی و کار کردن در چنین محیطی تقریبا مساوی با مرگ است
زیرا اگر دستگیر شوم از دو حال خارج نیست، یا مقاومت خواهم کرد یا ضعف نشان خواهم داد. 
اگر ضعف نشان دهم روحا خواهم مرد و دیگر از لحاظ روحی و معنوی و اجتماعی زنده نیستم و حق حیات ندارم، و اگر مقاومت کنم حتما خواهم مرد.
با وجود چنین مخاطراتی، روحیه من، به من اجازه فرار از خطر را نمی‌دهد … 
تصمیم دارم در مواجهه با خطر از خود دفاع کنم.
 
این دفاع اگر منجر به نجات من شد چه بهتر!
 والا به احتمال قوی ممکن است زنده گیر دشمن نیفتم و همین امر در بالا بردن روحیه بچه‌ها تاثیر مثبتی خواهد داشت و از بدبینی آن‌ها به ‌میزان زیادی خواهد کاست. 
 
۱
تصمیم دارم در مواجهه با خطر از خود دفاع کنم.
 
منظور روزبه از دفاع از خود،
دفاع مسلحانه از خود است.
 
ما در بخش قبلی تحلیل تصور کردیم که قصد دفاع سیاسی و اخلاقی و ایده ئولوژیکی از خود دارد.
 
خود این تصمیم،
نشانه کوته اندیشی شرم انگیز افسر ارتش و استاد دانشکده نظامی است.
شانس یک نفر که در بهترین حالت، هفت تیری و یا تفنگی و نارنجکی در اختیار دارد، در مقابل واحد نظامی مسلح به همه  تسلیحات و تجهیزات و امکانات جنگی،
نزدیک به صفر است.
 
ضمنا
اگر خاطرات دیگر روزبه را کسی خوانده باشد، 
صحبت از تحت نظر بودن خانه اش و حتی خودش در کوچه و خیایان است.
 
ترور او
برای حکومت کودتا اصلا کاری ندارد.
حکومت کودتا
راسیونال تر و دور اندیش تر از خسرو روزبه خام اندیش است.
هدف آنها
نه
ترور او،
بلکه شناسایی همرزمان حزبی او و دستگیری دسته جمعی آنها ست.
چنین هم می شود.
 
جنقوری اسلامی
هم
از بدو ورود کمیته مرکزی حزب به کشور
همه را به طرز سیستماتیک
آنهم نه توسط یکی دو مأمور،
بلکه توسط واحدهای امنیتی مختلف،
تحت نظر داشته است و دستگیر کرده است.
 
۲
این دفاع اگر منجر به نجات من شد چه بهتر!
 
دفاع فردی از خود و نجات فردی
که
به معنی نجات قطعی نیست.
 
دشمن می تواند ردیابی کند و مجددا اقدام به دستگیری کند.
 
حتی تروریست های فدایی و مجاهد و دیمدام و لیملام
را
ردیابی کرده اند و بازداشت نموده اند.
همیشه از همه ردی هست.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر