۱۴۰۰ آبان ۱۰, دوشنبه

استالینیسم (۴۷)

استالین؛ آخرین کتابخوان آزاد شوروی

 

پروفسور دکتر ورنر هوفمن

(۱۹۲۲ ـ ۱۹۶۹)

برگردان

میم حجری

پیشکشی به رنج برندگان و اندیشندگان

بخش دوم

رابطه استالینیسم با تئوری مارکسیستی

ادامه

 

۶

درک و برداشت از جانبداری تفکر
ادامه

  

۷

·    دومین شاخص «جانبداریت» استالینیستی عبارت است از گرایش مبتنی بر موعظه اخلاقی.

 

۸

·    مقولات عینی مارکسیسم کلاسیک بنا بر ارزشگذاری خاصی «عوام فهم» می شوند.

 

۹

·    تبلیغ و ترویج به سبب استفاده از عوامل عاطفی ـ احساسی، تا حد «سوبژکتیویسم مبتنی بر مواعظ اخلاقی» (لفوبر) تنزل می یابد.

·    سوبژکتیویسمی که مناسبات عینی را در ابعاد شخصی حل و فصل می کند.

 

(یعنی از عمل سیستماتیک دور اندیشیده و سنجیده خبری نیست.

مسئله برای لحظه معین حل می شود، نه برای روندی طولانی.

مترجم)

 

۱۰

·    بدین طریق عواطف و احساسات نقل هر مجلس می شوند.

 

۱۱

·    در تکرار یکنواخت مفاهیم همانند ـ از «سرمایه داری انحصاری» تا «جهانوطنی» ـ فراخوانی شکل می گیرد، که همراه با این مفاهیم، بافت ارزشی را نیز در بردارد.

 

۱۲

·    این به معنی چهار دست و پا چسبیدن به فرم های فتیشیسم واژه ای جهان شیئیت یافته است.

 

  (فتیشیسم یعنی ایمان به نیروی اعجازگر بت.

  مترجم)

 

۱۳

·    ما در آموزه جانبداریت علوم ـ که بد فهمیده شده است ـ دوباره با زیر پا نهادن دیالک تیک روبرو می شویم.

 

۱۴

·    «طبیعت دوگانه یکپارچه ی» چیزها (بقول گوته) در ضدیتی خشک و سخت و مستثنی ساز، به طرز دوئالیستی دو شقه می شود.

 

۱۵

·    در نظر گرفتن جانبدارانه جهان از جهان، جولانگاه روشن دوست و دشمن می سازد.

 

(این به معنی برخورد سوبژکتیویستی به جهان و بی اعتنائی به عینیت آن است.

این به معنی تبدیل دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت به دیالک تیک هیچ و همه چیز است.

می توان گفت:

تنها رابطه ای که در تفکر استالینیستی میان چیزها، پدیده ها و سیستم های جهان به رسمیت شناخته می شود، رابطه دوست ـ دشمن است.

مترجم)

 

 استالینیسم و روند و روال فکری در غرب

 

۱

·    در غرب هم تفکر کلیشه ای نامتمایز، فرم انتقاد از نظام سوسیالیستی را تشکیل می دهد:

·    اندیشیدن به اضداد، به مثابه مواضع اتمام یافته که یکدیگر را مستثنی می سازند.

 

۲

·    در غرب هم در به لولای دیگری نمی گردد.

 

۳

·    در غرب هم شابلون سازی از دو اردوگاه اجتماعی به رابطه خشک و منجمد دوست و دشمن ختم شده است:

 

الف

·    در کشمکش های فکری و معنوی، هر وسیله ای مباح و مشروع شمرده می شود.

 

ب

·    جانبداری عملی از دشمن دشمن بی اعتنا به پیآمدهای وخیم آن در دستور روز است و حتی در زبان ساده روزمره برای  مبادله اطلاعات رسوخ کرده است.

 

پ

·    غرب و استالینیسم ـ به لحاظ طرز تفکر ـ در انتقاد از یکدیگر و در سوء تفاهم یکدیگر به هم نزدیکتر شده اند و نوشداروی خود را از یکدیگر می مکند.

·    فقط باید میزان این نوشدارو را مورد بررسی قرار داد.

 

ت

·    هم نظام سرمایه داری در غرب و هم نظام استالینیستی، خوخان خاص خود را از یکدیگر ساخته اند و نشان مردم سامان خود می دهند و وحشت و هراس ایجاد می کنند.

 

(خوخان یک واژه آذری است.

خوخان عروسک و یا مترسک واره هراس انگیزی است که از آن می توان به دلخواه همه جا استفاده کرد.

با آن کودکان را به هراس انداخت و به سکوت واداشت.

مترجم)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر