۱۳۹۸ آذر ۲۶, سه‌شنبه

سیری در جهان «بینی» راه «توده» (بخش چهارم) (۲)

 دیروز در خدمت امروز برای رسیدن به فردا

سرچشمه:
(راه توده، ۷۱۸)  

ویرایش و تحلیل
 از
مسعود بهبودی
 
۱
 دیروز
 در
 خدمت امروز
 برای رسیدن به فردا
 
این عنوان این هارت و پورت حریف
به 
چه معنی است؟
 
حریف
ظاهرا
دیروز
را
برای رسیدن به فردا
به
خدمت می گیرد.
 
قاعدتا
دیروز
و
به
عبارت دقیقتر 
تجزیه و تحلیل و ترکیب (آنالیزو سنتز) تجارب دیروز
باید
برای بنای فردا
به
خدمت گرفته شود
و
نه
خود دیروز برباد رفته 
برای
رسیدن به فردا.
 
این هنوز چیزی نیست.
 
۲
ما
 مفسر رویدادها، پس از وقوع آنها نیستیم،
 
کسی که پیشاپیش اعلام داشته 
که
  دیروز 
را
برای رسیدن به فردا 
به
خدمت می گیرد،
از
فرط حواس پرتی 
در
اولین جمله لاطائلاتش
فاتحه ای بلند
بر
دیروز می خواند:
تفسیر رویدادهای دیروز
را
ننگ می داند.

به
نظر اجامر
فقط
تفسیر وقایع
در
حین وقوع شان
مجاز است
و
نه
پس از وقوع شان.

چنین کردوکاری
اصولا و اساسا
محال
است.

وقایع
را
که
نمی توان
در
حین وقوع
تفسیر کرد.

روی وقایع
باید
خوابید.

وقایع
که
بی پیامد نیستند
تا
فی الفور
تفسیر شوند.

هر
واقعه ای
به
عنوان علتی
معلولی
در
پی
دارد.
 
یعنی وقایع
را
فقط
می توان
در
دیالک تیک علت و معلول
تفسیر کرد
و
به
عبارت دقیقتر
تحلیل کرد
و
درک کرد و توضیح داد.
 
تفسیر فی الفور حریف
مثل گزارشات مسابقات فوتبال و غیره
خواهد بود.
 
تفسیر لحظه به لحظه جنبش مثلا آبانماه
خواهد بود.
 
در این صورت
کل جنبش
فدای اجزاء مجزای آن
خواهد شد.
 
چنین تفسیری
فاقد تحلیل
خواهد بود،
چه رسد به استخراج نتیجه
چه رسد به استنتاج
چه رسد به سنتز (ترکیب)

۳
ما
 مفسر رویدادها، 
پس از وقوع آنها نیستیم، 
بلکه با حوادث روز اما در خدمت تحولات فردا 
زندگی سیاسی می کنیم. 
و
 این یعنی مشی توده ای!

مشی توده ای کذایی حضرات
عبارت است
 از
زندگی سیاسی با حوادث روز 
اما
در 
خدمات تحولات فردا.
 
مفاهیم نئاندرتال ها
قابل فهم تر از مفاهیم حضرات بوده اند.
 
چون
استخراج معنی از جفنگمفهوم «زندگی سیاسی با حوادث روز اما در خدمات تحولات فردا»
محال است.
 
این زباله اصلا مفهوم نیست.
یعنی
از
تجرید هیچ چیز واقعی 
تشکیل نیافته است.
 
بدین طریق
مشی توده ای
به
مثابه زباله ای
تصور و تصویر می شود.
 
۴
تحولات امروز
 را 
باید 
دیروز 
که 
عده ای 
میخ بر تابوت انقلاب ۵۷ و آرمان هایش 
می کوبیدند 
می دیدیم، 
که 
راه توده
 دید. 
 
قبل از بررسی این هارت و پورت،
باید از اجامر پرسید:
این
آیا
به
معنی  «تفسیر رویدادها، پس از وقوع آنها نیست»؟
 
راه توده عالم الغیب
تحولات امروز را دیروز دیده است.
 
دیدن تحولات امروز
یعنی
 رویداد دیروز
و
دم زدن از دیدن پیشاپیش تحولات امروز
یعنی 
تفسیر وقایع، پس از وقوع شان.

وقتی گفته می شود
که
این اجامر توان تفکر ندارند،
به
همین دلایل است.

۵
تحولات امروز
 را 
باید 
دیروز 
که 
عده ای 
میخ بر تابوت انقلاب ۵۷ و آرمان هایش 
می کوبیدند 
می دیدیم، 
که 
راه توده
 دید. 
 
راه توده
بسان سیدعلی و اجامر جماران و جمکران
خیال می کند
که
در
سال ۵۷ انقلابی با آرمان هایی
رخ داده است.
 
راه توده
ضمنا
دیروز
قادر به پیش بینی تحولات امروز بوده است.
 
 
من ـ زور از تحولات امروز
چیست
که
توسط اوراکل راه توده
پیشگویی شده اند؟
 
۶
آرمان هائی
 که 
در
 همین شورش یک هفته ای مردم 
به
 بهانه گران شدن بنزین
 در 
فقیرترین محلات شهرها، کارگران، حاشیه نشینان از روستاها آواره شده، میلیون ها جوان بیکار، دست فروشان و... 
بار دیگر 
در 
شعار "ما نان می خواهیم"، "ما کار می خواهیم" و ... 
بیان و تکرار شد. 
 
مراجعه کنید 
به 
دهها سرمقاله راه توده از آخرین ماه های دولت محمد خاتمی تا امروز،
 
تحولات امروز
دیروز
پیشگویی شده بود
و
یا
آرمان های امروز؟
 
وقتی
از
بیگانگی اجامر
با
مفاهیم 
سخن می رود،
به
این دلایل
است:
حریف تفاوت مفهوم «تحولات» با مفهوم «آرمان ها»
را
نمی داند.
 
این هنوز چیزی نیست.
 
۷
آرمان هائی
 که 
در
 همین شورش یک هفته ای مردم 
به
 بهانه گران شدن بنزین
 در 
فقیرترین محلات شهرها، کارگران، حاشیه نشینان از روستاها آواره شده، میلیون ها جوان بیکار، دست فروشان و... 
بار دیگر 
در 
شعار "ما نان می خواهیم"، "ما کار می خواهیم" و ... 
بیان و تکرار شد. 
 
مراجعه کنید 
به 
دهها سرمقاله راه توده از آخرین ماه های دولت محمد خاتمی تا امروز
 
آرمان های انقلاب ۵۷
چی بوده اند؟
 
 
مگر
 آرمان های عنگلاب اسلامی
استقلال ـ آزادی ـ جمهوری اسلامی
نه
شرقی
نه
غربی
جمهوری اسلامی
نبوده اند؟ 

۴۰ سال پس از پیروزی عنگلاب اسلامی
در 
  شعارهای "ما نان می خواهیم"، "ما کار می خواهیم"  
آرمان های انقلاب ۵۷
تکرار می شوند
و
یا
عنگلاب اسلامی و عنگلابیون فئودالی ـ فوندامنتالیستی
رسوا می شوند؟
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر