۱۳۹۷ مرداد ۸, دوشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۵۶)


پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین

فصل پنجم

رابطه منفی و خصمانه مائوئیسم
با
رسالت تاریخی طبقه کارگر
مطابقت محتوای اجتماعی سیاست داخلی نیروهای گرد آمده دور مائوتسه تونگ
با
سیاست خارجی آنها.


۱۴۷
·    مائوئیست ها گرایش خود در زمینه ی بیگانه سازی طبقه کارگر چین با آماج ها و منافع یکپارچه و واحد جنبش کارگری بین المللی را شدت بخشیدند.

۱۴۸
·    این گرایش در پیوند مستقیم با آماج زیر قرار داشته است:
·    جدا سازی هر چه بیشتر طبقه کارگر چین از مارکسیسم ـ لنینیسم  به مثابه بنیاد علمی و واحد (یکپارچه) جنبش   کارگری بین المللی.

۱۴۹
·    وسیله اصلی این سمتگیری مائوئیستی را آنتی سویه تیسم (شوروی ستیزی) تشکیل می داد که از اوایل سال های ۶۰ عنصر بنیادی سیاست رسمی چین بوده است.  

۱۵۰
·    آنتی سویه تیسم (شوروی ستیزی)، وسیله ایده ئولوژیکی اصلی مبارزه قوای گرد آمده دور مائوتسه تونگ بر ضد طبقه کارگر چین بوده است.

۱۵۱
·    تشدید گرایش مائوئیستی زیر نیز در پیوند مستقیم با کورس ابرقدرتگرایی شووینیستی ـ هژه مونیستی (سرکردگی طلبی) در این دوره قرار بوده است:
·    تشکیل پایگاه بین المللی برای کورس خود در کشورهای آسیا، افریقا و امریکای لاتین.

۱۵۲
·    بیانگر آن، طرح موسوم به مبارزه «ده جهانی» بر ضد «شهر جهانی» بود که در سال ۱۹۶۵ اعلام گردید.

۱۵۳
·    محتوای اجتماعی این طرح مائوئیستی مربوط به  سمتگیری در جهت توده های دهقانی آسیا، افریقا و امریکای لاتین، نشاندهنده آن بود که مائوئیست ها حتی در سال ۱۹۶۳ منکر تضاد اصلی عینی موجود بین سوسیالیسم و امپریالیسم بوده اند و به جای آن، تضاد میان خلق های تحت ستم و امپریالیسم را گذاشته بودند.

۱۵۴
·    قوای گرد آمده دور مائوتسه تونگ در سال ۱۹۶۳ در «پیشنهادی راجع به خط عومی جنبش کمونیستی بین المللی»، مناطق آسیا، افریقا و امریکای لاتین را به مثابه «مهم ترین مراکز هجوم انقلاب جهانی» قلمداد می کردند.
·    («پیشنهادی راجع به خط عام جنبش کمونیستی بین المللی»، پکن، ۱۹۶۳، ص ۱۴)

۱۵۵
·    قوای گرد آمده دور مائوتسه تونگ بعدها اعلام داشتند:
·    «کل امر مربوط انقلاب پرولتری بین المللی در تحلیل نهایی وابسته به مبارزات انقلابی خلق ها در این مناطق است که اکثریت جمعیت جهان را تشکیل می دهند.»
·    (همانجا، ص ۱۵)

·    (قوای گرد آمده دور مائوتسه تونگ با مطلق کردن اکثریت جمعیت، دیالک تیک کمیت و کیفیت را وارونه می کردند.
·    به زعم حضرات چون تعداد دهقانان بیشتر از پرولتاریا ست، پس نقش تعیین کننده به عهده دهقانان است. مترجم)

۱۵۶
·    بدین طریق، «انقلاب پرولتری بین المللی»، تحت تابعیت مبارزه خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین قرار داده می شد.
·    یعنی تحت تابعیت جنبش های رهایی بخش ملی قرار داده می شد.

۱۵۷
·    و یا پیش شرط پیروزی انقلاب پرولتری جهان، پیروزی جنبش های رهایی بخش ملی (مبارزات خلق های آسیا، افریقا و امریکای لاتین) قلمداد می شد.

۱۵۸
·    مهمتر این است که «انقلاب پرولتری بین المللی»، بسان مبارزه ی قوای گرد آمده دور مائوتسه تونگ بر ضد سیستم سوسیالیستی جهانی به مثابه بیانگر عالی ترین مرحله کنونی در واقعیت بخشی به رسالت تاریخی ـ جهانی طبقه کارگر، بر ضد اتحاد شوروی به مثابه هسته مرکزی سوسیالیسم جهانی و بر ضد جنبش کمونیستی بین المللی اثبات می کند که انجام و اجرای واقعی رسالت جهانی ـ تاریخی طبقه کارگر، بطور کلی به مثابه قانونمندی تاریخی عینی تلقی نمی شود.

۱۵۹
·    این شعار «انقلاب پرولتری بین المللی»، به عرصه ماسک گذاری به اصطلاح مارکسیستی (مارکسیستی دروغین و کاذب) بر مائوئیسم تعلق دارد.
·    یعنی بخشی از گرایش قوای گرد آمده دور مائوتسه تونگ به هژه مونی در مقابل جنبش انقلابی جهانی و ابزاری برای نیل به کسب این هژه مونی بوده است.

۱۶۰
·    این شعار «انقلاب پرولتری بین المللی» برای آن بوده که به مائوئیسم، به سیاست بین المللی رهبری مائوئیستی و به سیاست جامعه ای آن، هاله یک مشروعیت انقلابی بخشیده شود.

ادامه دارد.

۱ نظر: