پروفسور دکتر مارتین فونتیوس
برگردان
شین میم شین
بخش سوم
تاریخچه دئیسم
ادامه
3
تاریخچه دئیسم در آلمان
هرمان ساموئل رایماروس (1694 ـ 1768)
پروفسور زبان های شرقی
نماینده دئیسم
از منتقدان انجیل
1
·
خودویژگی دئیسم آلمان ـ
در مقایسه با دئیسم فرانسه ـ عبارت است از تأثیر
قبلی و ثابت دئیست های انگلیسی بر آن و وابستگی
کامل آن به راسیونالیسم ولف
که در آن، مذهب طبیعی و متافیزیک پیوند ناگسستنی با
هم دارند.
2
·
کوشش ولف درراستای
اثبات ریاضی حقایق عقیدتی مسیحی و علاوه بر آن سلسله افکار استقرائی چندین چشم اسفندیار متنوع برای حمله بر مسیحیت
در اختیار آته ئیسم پیکارجو قرار می داد.
·
اما علیرغم آن در سیستم ولف
استنتاجات مستقیم زیادی برای بیدارسازی و آموزش تفکر
دئیستی در آلمان وجود نداشته است.
3
·
تأثیر گسترده را شاگرد ولف
بنام باوم گارتن در شهر هاله
با درسنامه های خود که صدها بار رونویسی شده بودند و با معرفی روشنگران انگلیسی و فرانسوی اعمال کرده است.
4
گوت هلد افرائیم لسینگ (1729 ـ 1781)
نویسنده و شاعر برجسته روشنگری آلمان
·
لسینگ، رایماروس را نماینده دئیسم در
آلمان می نامد که از اثر اصلی اش تنها از طریق مطلبی و اشاره ای توسط اشتراوس خبر داریم و لذا تاریخ دئیسم آلمانی اساسا مبهم مانده است.
5
·
خود لسینگ با درک
تاریخی خود از وحی، بمثابه تربیت مثبت بشریت،
یعنی بمثابه تاریخ توسعه شعور اخلاقی از حد دئیسم
پا فراتر می گذارد.
·
اگرچه او به سبب اشتغالش با مسائل دئیستی در شجره آموزش ملی آلمان پذیرفته شده است.
6
هاینریش هاینه (1797 ـ 1856)
از بزرگترین شعرا، ژورنالیست ها و مورخین قرن نوزدهم
از ستایندگان انقلاب کبیر فرانسه
از دوستان مارکس
·
هاینه می نویسد:
·
بعد از رد قطعی اثبات خدا
از سوی کانت، «دئیسم
در خطه خرد اندیشه ورز، رنگ باخته است.»
7
·
آثار اصلی دئیسم آلمان
به شرح زیر بوده اند:
الف
گوتشد
اولین دلایل
مجموعه فلسفه
(1734)
ب
باوم
گارتن
اخباری
از کتابخانه هاله
(1748 ـ 1751)
اخباری از
کتاب عجیب و غریب
(1752 ـ 1758)
ت
رایماروس
مدافعه
و یا حراست نامه از ستایشگر خردمند خدا
(1744 ـ 1768)
پ
لسینگ
تربیت بنی نوع
بشر
(1780)
8
·
مدافعه و یا حراست نامه از ستایشگر خردمند
خدا در سال 1774 ـ
1778 میلادی توسط لسینگ به فصول منتخب تقسیم بندی
شده و بزرگترین فصل آن عبارت است از «هدف عیسی و پیروانش»
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر