۱۳۹۴ مرداد ۱۴, چهارشنبه

دین (مذهب) (2)


پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان شین میم شین

8
·        در فلسفه و در جامعه شناسی بورژوائی دین راجع به منشاء دین نظرات زیر وسیعا اشاعه یافته اند:

الف
تئوری انیمیستی

·        تئوری انیمیستی را اسپنسر، تایلر، لوبوک، ووندت نمایندگی می کنند.

·        (انیمیسم عبارت است از باور به موجودات غیرمادی:
·        انسان واره سازی پدیده های طبیعی و اجتماعی.
·        روحمندی قائل شدن به پدیده های طبیعی و اجتماعی.
·        حیاتمندی قائل شدن خیالی به پدیده های طبیعی و اجتماعی. مترجم)

·        مراجعه کنید به انیمیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
تئوری ماقبل انیمیستی

·        تئوری ماقبل انیمیستی را مارت، پرویس نمایندگی می کنند.

ت
تئوری زوال
·        تئوری زوال.

پ
تز مونو ته ئیسم

·        تز مونو ته ئیسم (یکتاپرستی) آغازین را اشمیت و دیگران نمایندگی می کنند.

 آدولف اله گارد ینسن (1899 ـ 1965)
مردم شناس آلمانی
از نمایندگان مهم مورفولوژی (فرم شناسی) فرهنگی
متخصص اقوام باستانی در اتیوپی جنوبی و جزایر مولکن کرام
آثار:
جهانتصویر مذهبی فرهنگ آغازین
اسطوره و نیایش بومیان
تأملاتی در زمینه علم مذاهب
  
·        برخلاف این نظرات باطل، باید تأکید کرد که دین و یا مذهب تنها در مرحله نسبتا بسیار توسعه یافته ی جامعه اولیه بوجود آمده و می توانست به وجود آید.
·        در آغاز توسعه ی دین و یا مذهب، نه تصوراتی از روحمندی پدیده های طبیعی وجود داشته، که بتوان در همنظری با ینسن، بر پایه شواهد مردم شناسانه از اسطوره و نیایش رایج در میان بومیان (خلق های طبیعی) سخن گفت، نه فرم خاصی از دین و یا مذهب وجود داشته و نه تصوری از نیروی ماورای جهانی واحد (مونوته ئیسم اولیه)

3
علل عینی مذهب

1
·        در دوره طولانی توسعه بشریت، در دوره به اصطلاح گله های بشری (گله های اولیه)، یعنی در ابتدائی ترین فرم وجود جامعه بشری، که حدود یک میلیون سال پیش، وجود داشته و چند صد هزار سال دوام آورده، هرگز شرایط لازم برای تشکیل تصورات مذهبی و جهان بینانه ـ بطورکلی ـ وجود نداشته اند.

2
·        انسان های اولیه در مرحله توسعه پیته کانتروپو، سینانتروپو و یا نئاندرتال، دین و یا مذهب نداشته اند.

·        (پیته کانتروپو به انسان جاوه و چینی اطلاق می شود.
·        سینانتروپو به انسان پکنی و یا چینی اطلاق می شود.
·        نئاندرتال به انسان عصر حجر قدیم که در دوسلدورف آلمان کشف شده، اطلاق می شود. مترجم)

3
·        ما تنها در انسان به اصطلاح کرومانون، در عصر حجر نوین (نوسنگی) قدیم (40 ـ 50 هزار سال پیش)، برای اولین بار، به تصورات و اعمال مذهبی، مثلا تدفین پیش اندیشیده مردگان برمی خوریم.

4
·        تنها در شیوه زندگی خاص آنها، یعنی در دوره جایگزینی مرحله گردآوری و شکار با همبود نجابتی بود که شرایط لازم برای تشکیل تصورات مذهبی و نهادهای منطبق با آنها فراهم می آیند.

5

·        قبلا به سبب وجود شرایط ابتدائی کار و زندگی، در گله های اولیه کوچک و پراکنده، فقط «شعور گله ای» وجود داشته است.
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 3، ص 31)  

6
·        انسان در این مرحله، هنوز قدرت تجرید (انتزاع) و تعمیم نداشته و لذا بازتاب هائی راجع به هستی انسان ها (که در همبود اولیه، همواره بمثابه هستی دسته جمعی تصور می شده) و راجع به پدیده های طبیعی هنوز وجود نداشته اند.

7
·        «تفکر» این عصر توسعه بشریت ـ کلا ـ در پراتیک  بلاواسطه زندگی خلاصه می شد.

8
·        تفکر واقعی و همراه با آن، توانائی انسان به تجرید و تعمیم، بعدها در مرحله همبودهای نجابتی توسعه می یابند.

9
·        بدین طریق امکان انفصال تفکر از واقعیت پدید می آید.

10
·        این پیشرفت، به دلیل نیاز به توضیح پیوندهای ساده معین محیط زیست بود که از تکنیک ابتدائی و تقسیم کار طبیعی اولیه  نشئت می گرفت.

11
·        این نقطه ای است که در آن، از سوئی نطفه های تفکر تئوریکی تشکیل می شوند و از سوی دیگر نطفه های آغازین دین و یا مذهب قوام می یابند.

12
·        به سبب سطح نازل توسعه نیروهای مولده، می بایستی در رابطه با بسیاری از پیوندهائی که کسب اهمیت کرده بودند، به جای بررسی واقعی روابط به خیال پردازی در باره آنها پرداخته شود.
·        این روند، خود را در اسطوره سازی به وضوح نشان می دهد.

13
·        در اساطیر، تجارب روزمره، بطور عقلی و تخیلی بهم گره می خورند.

14
·        در تصورات مذهبی این دوره، بالاخص، وقوف تخیلی به وابستگی همبود انسانی به قوای طبیعی عمده و برجسته می شود.
·        آن سان که برای پدیده های منفرد محیط زیست که همبود را تحت تأثیر بلاواسطه و جدی خود قرار می دهند، همبود را زیر فشار قرار می دهند، به وحشت و هراس می اندازند و یا تأثیرات مثبت بر آن اعمال می کنند، صفات اسرار آمیز نسبت داده می شود.

15
·        فرم های تاریخی پیشین این امر بشرح زیر بوده اند:
·        جادوی مضر  
·        جادوی شکار.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر