پروفسور گونتر کروبر
برگردان شین میم شین
7
عام در فلسفه بورژوائی معاصر
برگردان شین میم شین
7
عام در فلسفه بورژوائی معاصر
• در فلسفه بورژوائی معاصر برداشتی از رئالیسم و نومینالیسم عرضه می شود که در نتایج نهائی خود حتی عقب مانده تر از نظریات ارسطو است.
• فلسفه بورژوائی معاصر معارف ماقبل مارکسیستی و بویژه مارکسیستی موجود در باره منفرد، خاص و عام را دور می اندازد و از این رو، بلحاظ فلسفی ـ تاریخی ارتجاعی است.:
1
عام در گرایشات نئورئالیستی برتراند راسل
عام در گرایشات نئورئالیستی برتراند راسل

فیلسوف، ریاضی دان، منطقدان انگلیسی
مؤلف (با الفرد وایتهد) مهمترین اثر ریاضی موسوم به «اصول ریاضی»
پدر فلسفه تحلیلی
مبارز صلح و خلع سلاح
استاد دانشگاه
برنده جایزه نوبل ادبیات (1950)
• گرایشات نئو رئالیستی را می توان در نظریات آغازین برتراند راسل مشاهده کرد.
• به نظر او اطمینان به صحت شناخت بشری را نه با اتکا بر تجارب، بلکه در پرتو دانش عمومی و شناخت یونیورسال ها که برای اثبات آنها دلیلی لازم نیست، می توان بدست آورد.
• یونیورسال ها به نظر برتراند راسل در فرم کیفیت ها و روابط در جوار منفردها و در خارج از زمان و مکان برای خود وجود مستقلی دارند.
• بعدها برتراند راسل تئوری مبتنی بر وجود مستقل یونیورسال ها را کنار گذاشت، ولی کماکان هرگونه شناخت بشری را غیرمطمئن، تردیدآمیز و مسأله زا قلمداد نمود.
2
عام در نئورئالیسم آزاد وایت هد و سانتایانا
عام در نئورئالیسم آزاد وایت هد و سانتایانا
• نئو رئالیسم آزاد که از سوی وایت هد و سانتایانا مطرح شده است، دارای گرایشات افلاطونی است.
• نئوپوزیتیویسم و بویژه فلسفه بورژوائی سمانتیک دارای گرایشات نومینالیستی اند.
3
عام در نئو پوزیتیویسم
عام در نئو پوزیتیویسم
• نئوپوزیتیویسم در عام تنها فونکسیون احکام را برسمیت می شناسد، احکامی که حاوی متغیرهای آزادند.
• از دیدگاه نئوپوزیتیویسم ـ برای مثال ـ عامی بنام قرمز وجود ندارد، آنچه وجود دارد، عبارت است از حکم «ایکس قرمزاست».
• البته بدین طریق نمی توان وجود عام را انکار کرد.
• زیرا برای ساختن حکم «ایکس قرمز است»، مفهوم قرمز پیش شرط لازم و ضرور خواهد بود.
• یعنی بدون مفهوم قرمز نمی توان حکم یاد شده را سرهم بندی کرد و تحویل مردم داد.
• مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئو پوزیتیویسم
4
عام در فلسفه بورژوائی سمانتیک
عام در فلسفه بورژوائی سمانتیک
• فلسفه بورژوائی سمانتیک وجود مفاهیم عام مجرد از قبیل سرمایه، سرمایه داری، بیکاری، ارزش، ملت، دموکراسی و کمونیسم را منکر می شود.
• از دیدگاه آن در واقعیت عینی تنها اشیاء منفرد وجود دارند و هیچ یک از اشیاء منفرد انطباقی با مفاهیم عام مجرد ندارد.
• از این رو می توان گفت که مفاهیم عام مجرد کلمات توخالی و فاقد معنی اند و لذا باید آنها را ریشه کن کرد و زبان را از شرشان خلاص نمود. (ساینت چیس)
• نتیجه سیاسی این نظریات ارتجاعی روشن است.
5
عام در اتیک
عام در اتیک
• در علم اخلاق (اتیک) موضعگیری نومینالیستی به انکارقواعد و هنجارهای عام اخلاقی منجر می شود و آب به آسیاب رلاتیویسم اخلاقی است.
• مراجعه کنید به رلاتیویسم، اتیک، اخلاق
8
عام در ماتریالیسم دیالک تیکی
عام در ماتریالیسم دیالک تیکی
• از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی عام به طور واقعی و عینی وجود دارد، ولی نه بطور گسیخته، مجزا و مستقل از منفرد، بلکه در منفرد و بوسیله منفرد.
• عام تمامت منفرد را منعکس نمی کند.
• عام نه کلیت تنوع و تلون منفرد، بلکه فقط خواص و روابط مشترک آن را شامل می شود.
• به قول لنین، «هر عامی بخشی، جنبه ای، جهتی از منفرد و یا ماهیت آن است.
• هر عامی فقط بطور تقریبی کلیت منفرد را شامل می شود.
• هرمنفردی بطور ناتمام وارد خطه عام می گردد.»
• عام در رابطه دیالک تیکی تضادآمیزی با منفرد و خاص قرار دارد.
• عام فقط در منفرد وجود دارد، ولی هرمنفردی نیز در عین حال عامی است:
• به قول لین، «هر منفردی به نحوی از انحاء عام نیزاست.»
• خاص واسطه دیالک تیکی میان منفرد و عام است
• خاص منفرد است در مقابل عام و عام است در مقابل منفرد.
• دیالک تیک عام حاوی نوعی سلسله مراتب است:
• آنچه در قیاس با امر مشخصی عام است، می تواند در قیاس با امر مشخص دیگری منفرد باشد.
• مثلا حیات در مقابل گیاه و جانور یک عام است، ولی در مقابل ماده، منفرد است.
• درک ماتریالیسم دیالک تیکی از رابطه منفرد و عام ماهیتا بر مونیسم مادی بنا شده است.
• جهان تمامت فرم های ساختاری، حرکتی و تکاملی منفرد ماده بی نهایت و متنوع است.
• اما این فرم های مادی به عنوان منفرد دارای خواص و خصایص مشترک متفاوتی اند که تعلق آنها را به طبقات و گروه های معینی از اشیاء تعیین می کنند و عامیت آنها را امکان پذیر می سازند.
• البته عامیت هر گروهی از اشیاء فقط در خصایص و خواص مشترک فی مابین نیست، بلکه علاوه بر آن در روابط جدید موجود میان آنها نیز نهفته است.
• مثلا یک نوع بیولوژیکی در مقابل افراد منفرد آن نوع، عام محسوب می شود.
• نوع اما فقط جمع ریاضی افراد مربوطه و یا خواص مشترک فی ما بین نیست، بلکه براساس روابط جدید میان افراد نوع و میان نوع مزبور و انواع دیگر مشخص می شود.
• عامیت انسان فقط در داشتن آگاهی، زبان و غیره نیست، بلکه علاوه بر آن در داشتن شبکه بغرنجی از مناسبات اجتماعی است.
• گروه ها و طبقات اشیاء که با توجه به خواص و روابط مشترک طبقه بندی شده اند، می توانند از نقطه نظر وسیعتری از نو طبقه بندی شوند.
• اگر این تعالی عام را تا فراگیرترین پله ممکن دنبال کنیم، به عامترین خاصیت کلیه موجودات و اشیاء یعنی به فرم های وجودی ماده خواهیم رسید که بنا بر قوانین عینی در جنبش و توسعه است.
• برسمیت شناختن وحدت مادی جهان و پیوند کلی کلیه اشیاء و پدیده ها (که خود را در قانونمندی های عینی نشان می دهد) هم شالوده جهان بینی ما را تشکیل می دهد و هم نتیجه نهائی حاصل از رابطه دیالک تیکی میان عام و منفرد است.
• مراجعه کنید به وحدت مادی جهان
• مقوله عام با مقولات دیگر، بویژه مقولات ماهیت، ضرورت و قانون در پیوند دیالک تیکی قرار دارد.
• مراجعه کنید به ماهیت، ضرورت و قانون
• خواص منفرد، غیرماهوی و تصادفی اند، ولی شناخت عام گامی در جهت شناخت ماهیت منفرد است.
• عام به دو نوع متفاوت تقسیم بندی می شود:
1
عام مجرد (انتزاعی)
2
عام مشخص (کنکرت)
1
عام مجرد (انتزاعی)
عام مجرد (انتزاعی)
• عام مجرد به عامی اطلاق می شود که صرفا بر اساس مقایسه خواص مشترک گروهی از منفردها حاصل می آید و از این رو نباید حتما بیانگرماهیت منفرد باشد.
• عام مجرد تنها بخشی و یا جنبه ای از منفرد است.
2
عام مشخص
عام مشخص
• اگرمنفرد نه فقط با توجه به جوانب مشترک، بلکه در سیستمی از روابط با منفردهای دیگر مورد بررسی قرار گیرد و وجه مشترک روابط آن با منفردهای دیگر کشف شود، ما به عام مشخص دست می یابیم.
• عام مشخص کلیه روابط مشترک و ثابت همه منفرد های گروه معینی را شامل می شود و بنابرین بیانگر قانونمندی ها و ماهیت منفردها ست.
• خاصیت مشترک همه کارگرها (عدم مالکیت بر وسایل تولید) موجب آن می شود که طبقه کارگر در روابط مشخصی با طبقه سرمایه داران (خریداران نیروی کار کارگران) قرار گیرند.
• این رابطه عام مشخص همه کارگران و در عین حال بیانگر تضاد اصلی و قانونمندی بنیادی جامعه سرمایه داری است که در طبقه کارگر گورکن قانونمند خود را بوجود می آورد.
• گذار از منفرد به عام مجرد و از عام مجرد به عام مشخص مسائل معرفتی ـ نظری و متدئولوژیکی بغرج زیر را مطرح می سازد:
1
• مثلا مسأله استنتاج را.
2
• مسأله تأیید (تأیید پس از آزمایش و بررسی) قوانین عام و امثالهم را که فلسفه معاصر بورژوائی بارها و بارها برای استنتاجات اگنوستیسیستی خود به خدمت می گیرد.
• راه صحیح حل این مسائل عبارت است از برسمیت شناختن پراتیک، به عنوان محک قابل اعتماد صحت و سقم شناخت.
• چون عام نه در خود، بلکه در منفرد وجود دارد، پس شناخت آن نیز از طریق شناخت منفرد می تواند امکان پذیر گردد.
• از نظر تاریخی شناخت بشری با شناخت منفرد آغاز می شود و با مقایسه خواص و روابط مشترک اشیاء به مفاهیم با درجات دمبدم بالاتری از عامیت فرامی رود.
• گذار از شناخت منفرد به عام ماهیتا بواسطه کار عملی فعال تحقق می یابد.
• به قول مارکس و انگلس، «انسان ها همانند جانوران با خوردن و آشامیدن و غیره آغاز می کنند، و نه با رابطه برقرار کردن.
• انسان ها با فعال بودن و با توسل به کار اشیاء مشخصی را برای رفع نیازهای خود تحت اختیار خود در می آورند.
• به عبارت دیگرانسان ها با تولید آغاز می کنند.
• با تکرار این روند خواص و خصایص اشیاء نامبرده (اشیائی که برای رفع نیازهای انسان ها مفید واقع می شوند) مغز انسان ها را تحت تأثیر خود قرار می دهند.
• انسان ها همانند جانوران یاد می گیرند تا بطور تجربی اشیاء مفید موجود در پیرامون خود را از اشیاء دیگر تمیز دهند.
• در مرحله مشخصی از تکامل (آنگاه که نیازها و کار لازم برای رفع نیازها بیشتر و بهتر شده اند) اشیاء مفید که در سایه تجربه مکرر از اشیاء دیگر تمیز داده شده اند، لباس زبانی در بر می کنند (نامگذاری می شوند).
• اما این نامگذاری زبانی از شکلگیری تصوری حکایت می کند که نتیجه تأیید و تصدیق تجربی مکرر بوده است.»
• درک درست رابطه دیالک تیکی منفرد و عام برای علوم مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است.
• هرعلمی می کوشد از شناخت پدیده ها، حوادث و خواص منفرد به فرمولبندی کردن قوانین عام نایل آید، که شالوده پدیده ها و روندهای یادشده اند.
• برای عمل سیاسی نیز در نظرگرفتن رابطه متقابل منفرد و عام اهمیت فوق لعاده ای کسب می کند.
1
دگماتیسم
دگماتیسم
• تفکر دگماتیستی به مطلق کردن عام دست می زند.
• عدم توجه به منفرد و خاص و انکار اهمیت آنها مانع آن می شود که شرایط مشخص در چند و چون خاص خود مورد بررسی قرار گیرند.
• برخی از دگماتیست های مدعی مارکسیسم می کوشند، مسأله گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم در کشورهای مختلف با ویژگی های ملی و سنن تاریخی متفاوت و غیره را براساس الگوی واحدی عملی سازند.
• این امرموجب ارتکاب اشتباهات وخیم سیاسی، ایزوله کردن طبقه کارگر از طبقات و اقشار زحمتکش دیگر می شود.
2
اپورتویسم
اپورتویسم
• اپورتونیسم درست برعکس دگماتیسم به انکار نقش عام مبادرت می ورزد و سعی می کند عمل خود را براساس فاکت های منفرد مشخص سیاسی و اقتصادی سر و سامان دهد.
• این امر سبب بی پرنسیپی می شود و اجرای سیاست مبتنی بر علم را ناممکن می سازد.
3
رویزیونیسم
رویزیونیسم
• رویزیونیسم به همان سان منکر وجود قانونمندی های عام تحول اجتماعی و بویژه قانونمندی های عام گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم می شود و ویژگی های ملی را مطلق می کند.
4
رابطه فلسفه با علم
رابطه فلسفه با علم
• یکی از حالات خاص و مهم رابطه میان عام و منفرد عبارت است از رابطه فلسفه با علوم منفرد.
• فلسفه در مقابل علوم منفرد عام محسوب می شود.
• شناخت فلسفی نه در جوار علوم منفرد و نه بر فراز آنها، بلکه در پرتو انتزاع از این علوم منفرد حاصل می آید.
• در هرکدام از علوم منفرد نیز عناصر عام فلسفی وجود دارند.
• علوم منفرد فلسفه ستیز ـ به قول مارکس و انگلس ـ نمی توانند خود را از دست فلسفه نجات دهند و سرانجام به نحوی از انحاء به منجلاب پوزیتیویسم و سپس از آنجا ـ در تحلیل نهائی ـ به باتلاق عرفان و خرافات سقوط می کنند.
• مراجعه کنید به خاص، منفرد
پایان
عام مجرد و عام مشخص را بیشتر توضیح دیهید
پاسخحذف