۱۳۹۹ تیر ۲۷, جمعه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۶۰)

·
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل هفتم
بخش دوم
قسمت چهارم
ادامه 
 

۱۴
·     «این تعالی بی پایان اما فقط به شرط وجود و شخصیت  همان موجود خردمند که تا بی نهایت ادامه دارد (یعنی با آنچه که نامیرایی روح نامیده می شود)، امکان پذیر است.

۱۵
·     یعنی عالی ترین نعمت، عملا فقط به شرط نامیرایی روح امکان پذیر است.

۱۶
·     ضمنا این به مثابه آنچه که به طرز ناگسستنی با قانون اخلاقی پیوند دارد، فرضیه خرد عملی محض است که من در آن، قانون تئوریکی ئی را می بینم که غیرقابل اثبات است و با قانون عملی ماورای تجربی (اپریوریکی) معتبر بی قید و شرط در پیوند ناگسستنی قرار دارد.»
·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۴، ص ۲۵۲)

۱۷
·     فلسفه عملی کانت به باور قهرمانانه بر کمال اخلاقی انسان ملبس است که ضد باور عقلی در فلسفه نظری او ست.

۱۸
·     قانون عرفی (اخلاقی) برای کانت همانقدر واجب الرعایه است که قانون طبیعی واجب الرعایه است.

۱۹
·     به همین دلیل کانت توانسته هسته فلسفه اش را و نیت مبتنی بر آن را در جمله زیر تبیین دارد:

الف
·     «دو چیز طبع آدمی را همواره از عشق و احترام نوین و روز افزون سرشار می سازند.
·     هر چه بیشتر و پیگیر تر آدم بدان بیندیشد:

۱
·     آسمان غرقه در ستاره بالای سرم

۲
·     قانون اخلاقی در دلم.

ب
·     ایندو را من نباید در ظلمات و احساسات مستور، در ورای میدان دیدم، جست و جو کنم و فقط حدس بزنم.
·     من آندو را در برابرم می بینم و با وقوف به وجودم پیوند می دهم.»
·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۴، ص ۳۰۰)

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر