۱۳۹۶ اسفند ۱۰, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۸۵)

پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)


برگردان
شین میم شین
 
پیشکش
به

امیر حسین آریان پور

جامعه شناسی خانواده
ادامه

۷
 
·    خانواده در جامعه سوسیالیستی بر بنیان مناسبات اجتماعی برابر اعضایش نسبت به مالکیت سوسیالیستی بر وسایل اساسی تولید و بر بنیان برابرحقوقی زن و مرد، هر چه بیشتر به همبود حیاتی اخلاقی ثباتمند توسعه می یابد که مبتنی بر عشق فردی متقابل زن و شوهر نسبت به همدیگر و علاقه متقابل همه اعضای خانواده است.

۸

·    خانواده در جامعه سوسیالیستی، فونکسیون تربیتی مهمی در توسعه همه اعضای خانواده، بویژه کودکان به شخصیت های همه جانبه تربیت یافته به عهده دارد و ثبات و سلامتی کودکان برای توسعه فراتر کل جامعه و برای همزیستی سوسیالیستی اعضای آن، از اهمیت و معنای خارق العاده ای برخوردار است. 

۹
جامعه شناسی بورژوایی خانواده

·    پیوند مشخص تعیین کننده خانواده در جامعه شناسی بورژوایی خانواده، با مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی مربوطه و با نظام دولتی و نظام اجتماعی مبتنی بر مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی مربوطه عمدتا قطع می شود.

۱۰

·    تحولات ساختاری و تحولات فونکسیونی خانواده از خانواده مبتنی بر پدرسالاری به خانواده به اصطلاح مبتنی بر همسرسالاری   که توسط بسیاری از  نمایندگان جامعه شناسی بورژوایی خانواده، مطرح شده اند، عمدتا بر مبنای توسعه صنعتی در «عصر فنی» توضیح داده می شوند.
·    آن سان که شرایط اجتماعی مشخص ـ مثلا سیستم حاکمیت تشکیل یافته سرمایه داری انحصاری ـ دولتی و یا سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته ـ نادیده گرفته می شود.  

۱۱

·    بسیاری از  نمایندگان جامعه شناسی بورژوایی خانواده، پدیده های بحرانی خانواده در جامعه بورژوایی را نیز اغلب، نه بر مبنای مناسبات  کاپیتالیستی مخرب و ویرانگر توضیح می دهند و نه بر مبنای سیاست خانواده ستیز سرمایه انحصاری حاکم.

الف
·    بلکه به طرز کاملا یکجانبه ای بر مبنای توسعه علمی ـ فنی و تحولات اجتماعی گویا ماورای طبقاتی در «جامعه صنعتی»، توضیح می دهند.
·     (مثلا ر. واسرمن) 

ب

·    خانواده، به نظر بسیاری از نمایندگان جامعه شناسی بورژوایی خانواده، «از نهادی با فونکسیون تماماجتماعی نیرومند به همبود احساسمندی از اشخاص» تحول یافته است.
·    (مثلا هلموت شلسکی)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر