پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر گرهارد بارچ
بخش سوم
مکان تاریخی فلسفه
فرانسیس بیکن
فرانسیس بیکن
(۱۵۶۱ ـ ۱۶۲۶)
قسمت دوم
۱
·
اکنون پس از مشاهده معایب بیکن شناسی در تاریخ نگاری
بورژوایی، سؤالات زیر را طرح می کنیم:
الف
·
فرانسیس بیکن واقعا چه می خواست؟
ب
·
هدف او از فلسفه اش چه بود؟
پ
·
مشخصه زمانه فرانسیس بیکن چه بود، که کونو فیشر به درستی
بدان اشاره کرده، بی آنکه او قادر به نفوذ در آن باشد؟
۲
·
اکنون به پاسخ کسیرر به این پرسش می پردازیم:
·
به نظر کسیرر، فرانسیس بیکن با فلسفه اش به جهانتصویر
بورژوایی، چیز جدیدی نیفزوده است.
۳
·
عملا اگر کسی جهانتصویر مته متیکی ـ مکانیسیتیکی قرون ۱۷ و
۱۸ را و یا سیستم مقوله ای (مقولتی) کانت را معیار قرار دهد، سیستم مقوله ای بیکن،
عقب مانده نمودار می گردد.
۴
·
فرانسیس بیکن نه استفاده یونیورسال (عام) از ریاضیات را
اعلام کرده و نه علمیت و یقین را تنها در فرم استدلالی ـ اثباتی هندسه اقلیدسی دیده
است.
۴
·
بیکن ضمنا همه حوادث را به طرز مکانیستیکی، ناشی از حرکات
اجسام کیفیتا یکسان ندانسته است.
۵
·
و سرانجام، بیکن اندیشه های بنیادی علوم طبیعی ـ ریاضی را
هم نمی شناخت و از فلسفه متمایل به توضیح مکانیکی ارگانیسم ها هم خبر نداشت.
۶
·
دستگاه مقوله ای بیکن در مقایسه با فلسفه مکانیستیکی ـ
ریاضی بی شک، بیشتر با سیستم مقوله ای کهنه در پیوند بود تا متمایل به سیستم مقوله
ای جدید باشد.
۷
·
کسیرر بدرستی به این امر پی برده است.
۸
·
مزید بر اینها، امتناع بیکن از برسمیت نشاسی کشفیات و تئوری
های زمانه خود بود که آینده مند (آبستن آینده) بوده اند.
۹
·
فرانسیس بیکن هم مخالف کوپرنیک بود و هم مخالف گالیله و
کپلر.
۱۰
·
بیکن بر ضد ژیلبرت و هاروی هم موضع گرفته بود.
۱۱
·
بیکن در سال ۱۶۱۷ در نامه ای به دوستی می نویسد:
·
«ایکاش منجم ایتالیایی (منظورش، گالیله است)، به عوض سرگرم
کردن ما با فرضیه های مبهم و موهوم و جنون آمیز (منظورش، جهان نگری کوپرنیکی است)،
بیشتر به دانش تجربی و مشاهده روی می آورد.»
۱۲
·
همین اظهارات بیکن سبب شد که هاروی بنویسد:
·
«بیکن راجع به فلسفه به همان سان سخن می گوید که صدر اعظم لردها
سخن می گوید.»
۱۳
·
اگرچه اشارات کسیرر بر عقب ماندگی دستگاه مقوله ای بیکن
درست است و صحت آن با انبوهی از اظهارات
منفی متنوع بیکن راجع به نمایندگان طبیعت پژوهی زمانه اش، تأیید می شود، اما نظرات
کسیرر در رابطه با ماهیت و خصلت فلسفه فیلسوف بزرگ انگلیس (فرانسیس بیکن) به همان
اندازه نادرست و ناروا ست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر