عمر خیام
(427 ـ
510) (1048 ـ 1131)
تحلیلی
از شین میم شین
تحلیل رباعی پنجاهم
هر ذره
که در خاک زمینی بوده است
پیش از
من و تو تاج و نگینی بوده است
گرد از
رخ نازنین ـ به آزرم ـ فشان
کان هم
رخ خوب نازنینی بوده است
·
معنی تحت
اللفظی بیت:
·
هر ذره خاک، قبل از من و تو، تاج و نگینی بوده است.
·
گرد و غبار از روی خوش اندام، مهربانانه پاک کن.
·
برای اینکه آن هم روزی، روی خوب خوش اندامی بوده است.
1
هر ذره
که در خاک زمینی بوده است
پیش از
من و تو تاج و نگینی بوده است
·
ذرات خاک بزعم خیام، روزی اجزای متشکله تاج و نگینی بوده
اند.
·
خیام در این بیت، دیالک تیک آنالیز و سنتز را به شکل
دیالک تیک تجزیه و ترکیب و نهایتا به شکل دیالک تیک ذره و تاج و نگین بسط و تعمیم می
دهد.
·
بزعم خیام همه چیز موقتی و گذرا ست.
·
زوال بر پیشانی هر چیز نوشته شده است.
2
·
این قانون لایزال هستی است.
·
این به معنی تغییر مدام چیزها ست.
·
این به معنی خصلت تاریخی چیزها ست.
·
این به معنی روند لاینقطع «شدن» است.
2
هر ذره
که در خاک زمینی بوده است
پیش از
من و تو تاج و نگینی بوده است
·
اشکال اسلوبی بینش خیام اما این است که او دیالک تیک
عینی هستی را تخریب می کند.
·
یعنی عملا دیالک تیک آنالیز و سنتز را به شکل دیالک تیک
همه چیز و هیچ در می آورد:
·
بدین طریق در کل هستی همه چیز در تجریه و تلاشی جلوه گر
می شود.
·
خیام عملا و عمدا فراموش می کند که ترکیبی (سنتزی) هم در
کار است:
·
اجزاء دوباره با یکدیگر در فرم و ساختاری دیگر ترکیب می
شوند و چیزهای جدیدی تشکیل می یابند.
·
وقتی از تخریب دیالک تیک عینی بوسیله خیام و امثال او
سخن می رود، منظور همین یکسونگری عمدی و عملی آنها ست.
·
این به معنی زیر پا نهادن عمدی و عملی خرد اندیشنده است.
·
این به معنی نوعی از خردستیزی (ایراسیونالیسم) است.
3
گرد از
رخ نازنین ـ به آزرم ـ فشان
کان هم
رخ خوب نازنینی بوده است
·
خیام در این بیت نیز دیالک تیک آنالیز و سنتز (تجزیه و ترکیب) را به شکل دیالک تیک گرد و رخ
بسط و تعمیم می دهد.
·
ولی فراموش می کند که با تجزیه رخ نازنین ها، با تبدیل
رخ نازنین ها به گرد و غبار، با اتمیزه (اتم واره) گشتن انسان ها و چیزها، نسل
آنها برنمی افتد، بلکه برعکس توسعه و تکامل می یابد.
·
چه بسا حتی ترکیب بعدی بمراتب موزون تر، متقارن تر و
زیباتر از قبلی می گردد.
·
اگر جز این می بود، اکنون دیگر نه از تاک، نشانی به جا
بود و نه از تاکنشان.
·
نه از رخ غبار گرفته نازنین نشانی بود و نه از خود
نازنین.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر