جامعه باز و بسته
انسان شناسی و فرهنگ
۱
(گي شرمان،۱۳۷۴، ص ۲۶۱)
"انديشمندان راستين زمان ما"،
۱۳۷۴،
چاپ اول،
ترجمه ويدا ناصحي،
تهران، نشر آروين.
۱
در حالي
كه
علوم
فقط
از
راه ابطال پذيري
اثبات مي شوند.
شرمان
جزو اشرار حواس پرت
است.
کسی که قبلا ادعا کرده
که
علم
با
توجه به ابطال پذيري
مستقر مي شود،
اکنون
ادعا می کند
که
علوم
فقط
از
راه ابطال پذيري
اثبات مي شوند.
آدم باید خیلی حواسپرت پرت باشد
که
چنین پرت و پلایی
را
عرعر کند:
برای اینکه
با
اثبات بطلان علمی
علمیت آن
سلب
می شود
و
نه
اثبات.
۲
« وقت يك متفكر
به
نظر پوپر
نبايد صرف اثبات درستي يك نظريه شود
بلكه بايد در رد آن بكوشد
و
به
تجربه هايي
بپردازد
كه
نادرست بودن آن نظريه را نشان دهند.
حریف حواس پرت پرت و پلاگو
اکنون
از
خر علم و علوم
پیاده می شود
و
به
نظریه
می پردازد:
به
فتوای آیة الله پوپر
هم و غم و فکر و ذکر هر متفکری
باید
صرف اثبات بطلان هر نظریه باشد.
مثال:
متفکر
باید
مثلا
در
برخورد به نظریات ریاضی
و
یا
در
برخورد
به نظریه فیزیکی مبنی بر اینکه آب تحت فشار جو در ۱۰۰ درجه سانتیگراد می جوشد،
در به در
به
دنبال تجربه (
تجربه که نه، مترجم عزیزم بگو تا جون بریزم)
بلکه
آزمون و آزمایشی
بگردد
که
آب تحت فشار جو
در
۱۱۰ درجه و یا در ۹۰ درجه سانتیگراد
بجوشد.
به
این کس
می گویند:
متفکر اعلی از کربلا.
یکی از طرفداران پر و پا قرص عندیشه های پوپر
آیة الله العظمی خاتمی
است
که
بزرگترین متفکر طویله جماران
است.
بنا بر فتوای پوپر
آیة الله العظمی خاتمی
باید بکوشد
به
ترفندی
بطلان آفرینش آدم و حوا توسط خدا به دستیاری مجسمه سازی به نام جبرئیل
را
اثبات کند.
۳
فقط
زماني
يك نظريه
از
نظر علمي
درست به حساب مي آيد
كه
در
مقابل همه اين آزمايشها
مقاومت كرده باشد
و
تازه
اين
نظريه
تا
زماني
قابل قبول
مي ماند
كه
نظريه ديگري جايگزين آن
نشده است
نظريه اي
كه
به
نوبه خود
تحت آزمون قرار خواهد گرفت.
زنده باد پرت و پلا
و
پرت و پلا گوی اعلی
برای اثبات بطلان حتی مبرهن ترین و بدیهی ترین احکام و نظریات،
می توان
تا
آخر عمر
آزمایش کرد.
حتی
پس از پایان عمر
هنوز
نمی توان به صحت آنها
فتوا
داد.
چون
شاید کسی پیدا شود و بطلانش را به ترفندی اثبات کند.
۴
علم
اين چنين پيش مي رود
فقط
آن
چيزي
خصلت علمي
دارد
كه
بتوان آن را رد كرد.
این شرمان و پوپر
ما
را
کشتند:
اثبات بطلان علم
هم
پیش شرط استقرار علم
است،
هم
پیش شرط اثبات علم
و
هم
خصلت علم.
عجب جفنگی
فقط
خرافات سحر و جادو و جنبل و عرفان
ابطال ناپذیرند.
یعنی
بطلان شان
غیر قابل استدلال و اثبات
است.
حتما
به
این دلیل قوی
که
نمی توان
سحر و جادو و جنبل و عرفان
را
تجربه کرد.
ما
با
مشتی روانپریش بی شرم و بی شعور
سر و کار داریم.
۶
(ايان باربور، ۱۳۶۲، ص ۱۸۱)
( باربورايان، "علم و دين"، 1362، چاپ اول، ترجمه بهاء الدين خرمشاهي، تهران، نشر دانشگاهي.)
درست بودن يك نظريه
زماني است
كه
در
مقابل احكام ابطال پذير،
مقاومت كرده باشد
و
نظريه اي جديد
جايگزين آن نشده باشد.
«از دید پوپر نظريه ها هر چند هرگز تحقيق پذير [= اثبات بردار] نيستند
ولي
بایستی
علي الاصول
تكذيب پذير[= ابطال بردار] باشند.
به
گفته او در انتخاب بين دو نظريه دانشمندان
بايد آن يك را برگزينند و به كار گيرند
كه
تعداد و نتايج يا استنتاجهاي قابل ابطالش در تجربه
بيشتر باشد
چرا كه اگر چنين نظريه اي از آزمون تجربه
جان به در ببرد
سزاوار اطمينان بيشتري
است.»
فلاکت فکری و اسلوبی سایت انسان شناسی و فرهنگ
نشخوار نقل قول های ماهیتا یکسان
از
این و آن
است.
۶
ایان گِریِم باربور
(۱۹۲۳ ـ ۲۰۱۳)
پژوهشگر اهل ایالات متحده آمریکا
در زمینه روابط بین دانش و مذهب
ویکیپدیا
زماني است
كه
در
مقابل احكام ابطال پذير،
مقاومت كرده باشد
و
نظريه اي جديد
جايگزين آن نشده باشد.
به
نظر حریف یانکی
احکام
(جملات، افکار)
به
دو دسته ابطال پذیر و ابطال ناپذیر
تقسیم می شوند.
قبلا
ارشادمان کرده اند که اوراد سحر و جادو و جنبل و اطوار عرفان
ابطال ناپذیرند
و
مابقی نظریات
ابطال پذیر.
اکنون
جمله حریف یانکی
را
می توان
معنی کرد:
اگر نظریه ای در مقابل احکام ابطال پذیر
مقاوم باشد،
درست است.
البته
به
شرطی
که
نظریه بهتری جای آن را نگیرد.
حالا
می توان
قضیه
را
اندکی
هم زد
تا
گندش بالا بیاید:
نظریات علمی
با
توسعه نیروهای مولده
مثلا
با
توسعه علم و فن و فوت و فن پژوهش و وسایل پژوهش
مرتب
تدقیق
می شوند
و
نتیجتا
نظریات کهن با نظریات نوین
جایگزین می گردند.
از این رو
بنا بر فتوای حریف
نباید
به
صحت هیچ نظریه ای
ایمان آورد.
فقط باید تا ابد الآباد نشست
تا
حقیقت مطلق
کشف شود.
یعنی
باید
به
عوض علم
با
اوراد سحر و جادو و جنبل و عرفان
سر کرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر