(نقد ایده ئولوژی بورژوایی)
پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین
۱۳۵
· ایدئال اجتماعی مائوئیستی را نمی توان فقط در
صرفنظر از تحقق وحدت فرد و همبود خلاصه کرد.
· بلکه فراتر از آن، همان طور که مبارزه ایده
ئولوژیکی در جمهوری خلق چین نشان می دهد، ایدئال اجتماعی مائوئیستی با نبردی خشن
بر ضد وحدت فرد و همبود در پیوند بوده است.
۱۳۶
· در این نبرد خشن بر ضد وحدت فرد و همبود، هم فقر
عینی موجود و هم تجلیل فقر عینی توسط تبلیغات مائوئیستی به مثابه همبود ظاهری و نمودین،
نقش مهمی بازی می کنند.
· (گروندمن، «مائوئیسم ـ به مثابه روی برگردانی از
مفاهیم طبقه و شعور طبقاتی»، ۱۹۷۴، ص ۱۷
(منتشر نشده))
۱۳۷
· از جوهر ایده ئولوژیکی اصلی سیاست اجتماعی مائوئیستی
معلوم می شود که مائوئیسم، رابطه انگلی ـ پراگماتیکی نسبت به اقشار و طبقات مختلف
جامعه دارد.
۱۳۸
· این رابطه در مطابقت با این حقیقت امر است که مائوئیسم
در پی تشکیل قدرت سیاسی ئی است که فاقد پیوند طبقاتی مستحکمی باشد.
۱۳۹
· با این مسئله، نوسان میان اقشار و طبقات مختلف و
نحوه و نوع اعمال بناپارتیستی قدرت در رابطه است.
۱۴۰
· نوسان مائوئیسم میان اقشار و طبقات اجتماعی مختلف
و رابطه پراگماتیکی مائوئیسم با اقشار و طبقات اجتماعی مختلف منجر بدان می شود که
این جریان مجبور به سوء استفاده از تضادهای اجتماعی موجود گردد و یا به ایجاد
تصنعی تضادهای جدید مبادرت ورزد.
۱۴۱
· بازی با
تضادهای جامعه و به جان همدیگر انداختن اقشار و طبقات اجتماعی، جزو عناصر اصلی جامعه ـ
پراتیک (جامعه ـ عمل) مائوئیستی است.
۱۴۲
· این بازی و به جان همدیگر انداختن را حتی می
توان شرط وجودی حاکمیت مائوئیستی محسوب
داشت.
۱۴۳
· در حال حاضر (سال ۱۹۷۵) این به جان همدیگر
انداختن این و آن، خود را قبل از همه، در موارد زیر نشان می دهد:
الف
· تحریک کارگران و انداختن آنها به جان
فونکسیونرها (مأمورین دولتی و حزبی و غیره)
· ضمن دادن شعار عوامفریبانه ی موسوم به «کنترل
توده ای»
ب
· تحریک کارگران جوان و انداختن آنها به جان کارگران
مسن
پ
· تحریک فونکسیونرهای جوان و انداختن آنها به جان
فونکسیونرهای مسن
ت
· تحریک
جوانان منتقل شده به دهات و انداختن آنها به جان دهقانان
۱۴۴
· ارتش به مثابه ابزار اعمال قدرت به درد تحت
کنترل قرار دادن این تضادها می خورد.
۱۴۵
· دلیل برجسته سازی خاص ارتش و ارتقای مقام و جایگاه
ارتش به لحاظ قدرت این است که ارتش وزنه
موازی (پارسنگ) لازم برای بازی مائوئیستی با تضادهای اجتماعی است.
۱۴۶
· ما اینجا شاهد آنیم که نحوه و نوع اعمال
بناپارتیستی قدرت و رابطه پراگماتیکی نسبت به اقشار و طبقات دیگر جامعه، تأثیرات
بیواسطه بر نقش ارتش در دکترین مائوئیستی جامعه و در پراتیک مائوئیستی جامعه دارد.
۱۴۷
· هدف و آماج این دکترین و پراتیک مائوئیستی جامعه
این است که «همه طبقات اجتماعی به یکسان بی قدرت و به یکسان خاموش، در مقابل چماق
به زانو درآیند.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۸، ۱۹۶۰، ص ۱۹۶)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر