۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۴, شنبه

آموزش تئوری رهائی نهائی (34) (بخش آخر)

اثری از مجله ارجمند هفته
پروفسور دکتر هانس هاینتس هولتس
 شین میم شین

مؤخره
آورورا و یا شفق سرخ صبح انقلاب:
آغاز گذار و نشانه گذار در هشتاد سال بعد


«اولین نفس (اولین نفس روح، مترجم)، همانند کودک در رحم مادر، پس از تغذیه تدریجی، آرام و بی سر و صدا، تدریجیت روند تکثیر صرف (تغییرات کمی، مترجم) را در هم می شکند. (جهش کیفی)
به همان سان که کودک رحم مادر را ترک می گوید و تولد می یابد، به همان سان هم روح قوام یابنده، بتدریج و آرام، در جهت هیئت نوین به بلوغ می رسد، داربست جهان پیشین خود را تکه تکه در هم می شکند.
نشانه های تک و توک منفرد، اکنون به تزلزل جهان پیشین اشارت دارند.
این تجزیه و تلاشی تدریجی با طلوعی قطع می شود، طلوعی که آذرخش وار، یکباره، داربست جهان نوین را تشکیل می دهد.»
هگل

·        یادآوری احترام آمیز از سالروزهای تاریخی، معنی سمبلیک دارد.
·         سالروز ـ به تنهائی ـ قادر به توصیف یک دوران نیست.
·         اما سالروز، اگر مورد جمعبندی قرار گیرد، می تواند همچون آیینه معقر، دوران را در خود منعکس کند.
·         
·         اکتبر سرخ 1917 بیانگر کدام تحول تاریخی و کدام دورنمای آتی است؟
·         اکنون هشتاد سال از اکتبر سرخ و ده سال از تلاشی جامعه ای می گذرد، که انقلاب اکتبر آن را بنیاد نهاده بود.
·        احیای سرمایه داری در اتحاد شوروی، کشورهای متروپول را از بحران های سنگین اقتصادی نجات نداده، بلکه برعکس به تشدید این بحران ها منجر شده است.
·         
·         خلق های جهان «دوم» و «سوم» بیش از هر زمان دیگر به قهقرای فقر و ذلت پرتاب شده اند، به نیمه مستعمرات وابسته بدل گشته اند و دست به گریبان جنگ های داخلی خونین شده اند.

·         پیروزی سیاسی ـ جهانی سرمایه داری، ضمنا انسانیت ستیزی آن را برملا ساخته است.
·         
·        آیا سالروز اکتبر سرخ، روز سوگواری بر مزار امید بر باد رفته است؟

·         آیا روز سوگواری بر قربانیان بیهوده در راه پر رنج، به سوی جهانی آزاد از استثمار و تضادهای طبقاتی، بیگانگی و بیداد است؟

·         آیا راه اکتبر سرخ، آن سان که ایدئولوگ های بورژوائی و سوسیالیست های جا زده به خورد خلایق می دهند، راه غلط و اشتباه آمیزی بوده است؟

·        کسی که چنین می اندیشد، از تاریخ هیچ نفهمیده است. 
·         از آنچه که به انقلاب اکتبر منجر شده، هیچ نفهمیده است.
·        از تأثیرات آن، از آماج بشری متبلور در آن، هیچ نفهمیده است.

·        انقلابات، مراحلی از روند و روال تاریخ اند، که در آنها، شکاف و شکست در وضع موجود قابل رؤیت می گردد و کشمکش های قهرآمیز میان طبقات حاکم و محکوم در می گیرد.
·         فریب کلمه «کهنه گی» در مورد انقلاب اجتماعی را نخوریم که امروزه ورد زبان شیادان است.

·        انقلاب اکتبر مهر و نشان لایزالی از خود به جا نهاده است:
·         اکتبر سرخ اثبات کرده است، که فرودستان و حق باختگان، استثمار شدگان و ستمدیدگان، قدرت و قوت آن را دارند، که برخیزند، قدرت و قوت آن را دارند، که دولت خود را بر پا دارند، جامعه خود را بنا کنند و دشمن قدر قدرت غول آسائی را سر جای خود بنشانند.

·        ما به این سالروز اکتبر سرخ با سوگ و یأس و نومیدی و سرخوردگی نمی اندیشیم.

·         ما دراین سالروز، آماجی را به عیان می بینیم، که برای نیل بدان، به نیروی نسل های متمادی نیاز خواهد بود و باید هم نیاز باشد.

·         ما از این سالروز می آموزیم، که یک شکست هرگز نباید ما را دلسرد و مردد و متزلزل سازد.

·         زیرا مبارزه ما معنای تاریخ بشریت است.

خلق ها بگوش باشید!
غریو شیپور انقلاب پرولتری، سوسیالیستی را بشنوید!

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر