برگردان
۱
· هر تفاوت ماهوی (و یا هر تفاوت در ماهیت) ضدیت محسوب نمی شود.
۲
· به قول کلاسیک های مارکسیسم، ضدیت های قطبی (پولار) هر ماهیت «تفاوت آن ماهیت را در نقطه اوج توسعه اش» تشکیل می دهند.
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۱، ص ۲۹۳)
· مراجعه کنید به قطبیت
۳
· در حالیکه هر تفاوت ماهوی حتما نباید تشکیل ضدیت دهد، هر ضدیتی همواره حاوی تفاوت ماهوی ئی است.
۴
· هر تفاوت ماهوی می تواند توسعه یابد و به ضدیتی بدل شود و هر ضدیتی می تواند به یک تفاوت ماهوی و یا حتی به یک تفاوت غیرماهوی (فرعی) تنزل یابد.
۵
· مثلا تضادهای موجود در جامعه سرمایه داری میان شهر و ده، کار جسمی و کار فکری، در نظام سوسیالیستی نخست به تفاوت های ماهوی و بالاخره در مرحله پیشرفته جامعه سوسیالیستی به تفاوت های فرعی و غیرماهوی بدل می شوند.
۶
· تفاوت در فرم های مختلف خود می تواند هم مرحله آغازین توسعه تضاد دیالک تیکی ئی باشد و هم مرحله نهائی توسعه تضاد دیالک تیکی ئی.
· مراجعه کنید به وحدت، وحدت و «مبارزه» اضداد، تضاد.
وحدت
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4660
پایان
وحدت و «مبارزه» اضداد
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4724
تضاد
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12943
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر