
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ارزش
۹
· در فلسفه و تئوری اجتماعی بورژوایی، مقوله ارزش از ۱۰۰ سال قبل در جریانات کاملا مختلف، نقش مرجحی بازی می کند و در برخی از طرح های بورژوایی جای مقوله مرکزی (سانترال) را گرفته است.
۱۰
· «ارزش ها» برای فلسفه و تئوری اجتماعی بورژوایی به مثابه ماهیت حیات و همزیستی انسان ها نمودار می گردد.
۱۱
· این ارزش ها به دو معنی زیر تفسیر می شوند:
الف
· اولا به معنی ایدئآلبیستی ـ ذهنی تفسیر می شوند:
· ارزش ها ارضای صرف آرزوهای سوبژکتیو و رضایت خاطر سوبژکتیو انسان هستند.
ب
· ثانیا به معنی عرفانی ـ ایراسیونالیستی (خردستیزی) تفسیر می شوند:
· ارزش ها تشکیل دهنده عالم ایدئال قابل دسترس عواطف بشری اند که مستقل از انسان ها و تاریخ انسان ها هستند.
۱۲
· این طرح های بورژوایی حاکی از حقایق امور زیرند:
الف
· اولا حاکی از بحران عمیق تئوری اجتماعی و ایده ئولوژی بورژوایی اند.
ب
· ثانیا حاکی از چرخش آنها به ارتجاع جهان بینانه و سیاسی اند.
پ
· ثالثا حاکی از چرخش آنها به آنتی دموکراتیسم (ضدیت با دموکراتیسم) اند.
ت
· رابعا حاکی از چرخش آنها به آنتی هومانیسم (ضدیت با بشردوستی) اند.
۱۳
· هدف این طرح های بورژوایی از قرار زیر است:
الف
· پرده پوشی مسائل واقعی حیات جامعتی انسان ها در دوران کنونی
ب
· پرده پوشی آنتاگونیسم (تضاد آشتی ناپذیر) قوای طبقات
پ
· پرده پوشی آنتاگونیسم منافع طبقات
ت
· پرده پوشی آنتاگونیسم نظامات جامعتی
ث
· پرده پوشی ضرورت گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم
ج
· به گورسپاری عشق و علاقه زحمتکشان به دموکراسی، پیشرفت اجتماعی، محو استثمار انسان به وسیله انسان.
ح
· تابع سازی سوبژکتیویستی ـ عاطفی و یا عرفانی ـ عاطفی مستور زحمتکشان در سیستم امپریالیستی.
خ
· کندسازی مطالبات سیاسی توده ها با خزعبلات توخالی و عوامفریبانه از ارزش های بشری.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر