
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
مناسبات
ادامه
۷
· مسئله معرفتی ـ نظری تعیین کننده در درک مناسبات جامعتی مادی این است که خصلت مادی آنها (مناسبات جامعتی) را با چیزوارگی (شیئیت) حاملین شان یکسان قلمداد نکنیم.
۸
· طبیعی است که هیچ مناسبات جامعتی به صورت خارجی، مجزا و ایزوله در جوار انسان ها و در جوار شیوه های رفتاری آنها و فراورده های کردوکارشان از ارزش های مصرفی بی واسطه تا نهادهای جامعتی، وجود ندارد.
۹
· در عین حال، کلیه این پدیده ها زمانی مناسبات جامعتی را نمایندگی می کنند، که فقط به مثابه عناصر جامعه به مثابه سیستم نمودار می شوند.
۱۰
· این حقیقت امری است که که افراد، ماشین ها (دستگاه ها)، ساختمان ها، انواع مختلف کردوکارها و غیره تحت شرایط مختلف می توانند حامل مناسبات جامعتی کاملا متفاوتی باشند.
۱۱
· به همان سان هم مناسبات جامعتی واحدی می توانند حاوی عناصر شیئی کاملا متفاوتی به مثابه حامل باشند.
۱۲
· از این رو، اگر مناسبات جامعتی به مشخصات شیئی و طبیعی حامل شان مبدل شوند، به همان سان که بافت های طبیعی شان از قبیل رنگ و سفتی و سختی و غیره شان به آنها تعلق دارند، در آن صورت، مناسبات جامعتی یا نفی می شوند و یا در تغییرناپذیری (ثبات) تاریخی شان غیرقابل درک می شوند و به مشخصات ابدی و لذا به مشخصات غیر جامعتی اشیاء، استحاله می یابند.
۱۳
· به قول کلاسیک های مارکسیسم، «هر زنگی (سیاه پوست)، زنگی ئی است.
· زنگی فقط در مناسبات معینی نخست به برده مبدل می شود.
· ماشین پنبه ریسی، ماشینی برای پنبه ریسی است.
· ماشین پنبه ریسی فقط تحت مناسبات معینی به سرمایه مبدل می شود.
· سرمایه به همین دلیل، فقط مجموعه ای ریاضی از فراورده های مادی نیست.
· سرمایه مجموعه ای از اندازه های جامعتی است.»
· (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۶، ص ۴۰۷)
۱۴
· به قول کلاسیک های مارکسیسم، «جامعه از افراد تشکیل نمی یابد.
· جامعه خود را در مجموعه روابط و مناسبات نمودار می سازد .
· مناسباتی که این افراد در چارچوبشان با همدیگر دارند.
· برده بودن و شهروند (آزاد) بودن، تعین های جامعتی اند.
· روابط انسان ها با همدیگرند.
· حسن به مثابه حسن برده نیست.
· حسن در جامعه و با جامعه (به واسطه جامعه) برده است.»
· (مارکس «گروندریسه اقتصاد سیاسی»، ۱۹۵۳، ۱۷۶)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر