پروفسور دکتر
هاینتس پپرله
برگردان شین میم
شین
آگوستین استویکو
(۱۴۹۶ ـ ۱۵۴۸)
فیلسوف، استاد دانشگاه، کشیش ایتالیائی
مؤلف فلسفه همیشه همان
·
اصطلاح
فلسفه «همیشه
همان» را آگوستین استویکو برای اولین بار رواج می دهد.
۱
·
او در
کتاب خویش تحت همین عنوان در سال ۱۵۴۰ می کوشد تا ثابت کند که اندیشه های فلسفی
بنیادی همه خلق ها یکسان اند و با اندیشه های فلسفه مسیحیتگرا انطباق دارند.
۲
گوتفرید ویلهلم لایب نیتس
(۱۶۴۶ ـ ۱۷۱۶)
فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان،
مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)
ایدئالیست عینی
روح یونیورسال زمانه خویش
·
بعدها،
این اصطلاح را لایب نیتس
به کار می
برد تا تداوم و خصلت پیشرونده شناخت فلسفی
را مورد تأکید قرار دهد.
·
او در
نامه ای می نویسد:
الف
·
«حقیقت
ـ بر خلاف تصور رایج ـ وسیعا اشاعه یافته است.
ب
·
اما ـ
اغلب ـ به صورت آراسته و یا نقاب بر چهره، یعنی تضعیف شده، دست و پا شکسته، آلوده
به اضافات دیگر نمودار می گردد.
ت
·
بدین طریق، از ارزش و فایده آن کاسته
می شود و به صورت مخدوش به دست ما می رسد.
پ
·
اگر
کسی آثار حقیقت را در قدما ـ و به عبارت دیگر ـ در پیشینیان می جست، آنگاه می
توانست زر از لجن، الماس از معدن و نور از ظلمت بیرون کشد و عملا به فلسفه همیشه
همان دست یابد.
ث
·
آنگاه
پیشرفت معین شناخت ما نیزه بوضوح تمام
آشکار می گشت.»
· (کلیات لایب نیتس، ب. ۱۷۱۴، «نامه به
ریموند»، ۲۶)
۳
· پس از احیای اسکولاستیک قرون وسطی، این
اصطلاح ـ قبل از همه ـ از طرف نمایندگان
نئواسکولاستیک مورد استفاده قرار می گیرد.
·
مراجعه
کنید به
اسکولاستیک، نئواسکولاستیک در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری.
۴
·
آنها
فلسفه خود را علنا بمثابه فلسفه ای در سنت فلسفه همیشه همان جا می زنند.
۵
·
فلسفه
همیشه همان ـ اینجا
ـ به دو
معنی زیر به کار می رود:
معنی اول
۱
·
اولا
به معنی مردود دانستن رلاتیویسم
و اسکپتیسیسم در
رابطه با تاریخ فلسفه.
· مراجعه کنید به رلاتیویسم (نسبیت گرائی)، اسکپتیسیسم
(تردیدگرائی) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری.
۲
·
از
دیدگاه
نئواسکولاستیک،
تاریخ فلسفه تسلسل تصادفی و بی معنی سیستم های نافی یکدیگر نیست.
3
·
بلکه
مثل همه علوم، تاریخ علم واحدی است:
الف
·
«فلسفه
بمثابه علم، زمانی همیشه همان است که بتواند معارف عام الاعتبار و حقایق بی زمان
راجع به موضوعات فلسفی را به چنگ آورد.
ب
·
دارائی
مطمئنی از دانش بطور درونی به هم پیوسته عرضه کند که همیشه نباید چیزی بدان افزوده
شود، بلکه باید شالوده تضمین شده ای در رشد ارگانیک و در توسعه مستمر بالنده داشته
باشد که سنگ بر سنگ نهاده شده است.»
·
(ه.
مایر، ۱۹۳۶)
4
·
این درک نسبتا درست، بلافاصله با اعلام معنی دوم فلسفه همیشه همان، بی اعتبار می گردد، به عبارت دیگر
نفی می شود.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر