۱۴۰۲ اردیبهشت ۱۸, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ق) قانون (۲)

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

  

۶

·    اما برای اولین بار، ماتریالیسم دیالک تیکی  و ماتریالیسم  تاریخی بوده اند که توانسته اند، وجود و اثرگذاری قوانین عینی را نه فقط در طبیعت، بلکه علاوه بر آن در جامعه اثبات کنند.

  

·    مراجعه کنید به ماتریالیسم دیالک تیکی  و ماتریالیسم  تاریخی

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8001

 

۷

·    ماتریالیسم دیالک تیکی  و ماتریالیسم  تاریخی برای اولین بار به تنها فلسفه علمی قاطع و پیگیر در تاریخ بشریت بدل شده ان.

 

۸

·     تفاوت قوانین عینی در طبیعت و جامعه در طرز مؤثر افتادن (اثرگذاری) آنها ست.

 

۹

·    قوانین عینی در طبیعت به مدد قوای خودپو (ناآگاه) و کور بر یکدیگر اثر می گذارند و در تأثیر متقابل همان ها، قانون عینی عام مؤثر می افتد.

 

۱۰

·     قوانین عینی جامعه اما برعکس، همواره با کردوکار آگاهانه و آماجگرایانه انسان ها و فقط در اثر این کردوکار انسان ها مؤثر می افتند.

 

۱۱

·    قوانین عینی جامعه اما علیرغم آگاهی و آماجگرایی، به قول لنین، یکی از «فرم های روند عینی» اند.

·    زیرا  قوانین عینی جامعه همیشه در مناسبات جامعتی عینی جامه عمل می پوشند.

·    مناسبات جامعتی عینی ئی که در تحلیل نهایی، تعیین کننده آماج و اثرگذاری کردوکار آگاهانه انسانی اند. 

 

(قوانین عینی جامعه با  قوانین عینی طبیعت

به لحاظ عینیت

فرقی با هم ندارند.

فرق و تفاوت و تضاد انها

 در خودپویی مؤثریت  قوانین عینی طبیعت و در آگاهانه بودن  قوانین عینی جامعه است.

یعنی در بی نیاز از سوبژکت بودن اولی و نیازمند سوبژکت بودن دومی است.

مترجم)

 

۱۲

·    امکان استفاده از قوانین جامعتی عینی و تسلط بر آنها در راستای منافع انسان ها از این رو، نه فقط مسئله شناخت درست آن قوانین، بلکه علاوه بر آن، مسئله تشکیل مناسبات جامعتی عینی منطبق بر آن قوانین است.

·    یعنی مثلا مسئله تشکیل مناسبات جامعتی عینی سوسیالیستی و کمونیستی است.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر