میم حجری
بنده همانطور که به حقوق دیگران احترام میگذارم
نظرشان را نیز تا زمانی که حقوق دیگران را مخدوش نکند
محترم میشمارم.
گودرز
مفهوم سوم گودرز، پس از مفهوم «بنده» و مفهوم «نظر شخصی»،
«احترام به نظر این و آن» است.
کسانی که شعار احترام به نظر این و آن را جار می زنند،
به محض اینکه همنوعی به نظرات مطلوب شان، چپ می نگرد،
خواهر و مادرش
را
به
بدترین دشنام ها می بندند.
این اما به چه معنی است؟
این اولا بدان معنی است،
این شعار بورژوایی،
شعاری توخالی است و به نیت عوامفریبی به طور مکانیکی نشخوار می شود.
این ثانیا بدان معنی است
که
در صورت جدی بودنش،
احترام به نظر جای احترام به بنی بشر صاحب نظر را می گیرد:
یعنی
احترام به همنوع جای خود را به احترام الکی به نظر او می دهد.
یعنی
محتوای این شعار
آسوسیال (ضد اجتماعی) و آنتی هومانیستی است.
بنده همانطور که به حقوق دیگران احترام میگذارم
نظرشان را نیز تا زمانی که حقوق دیگران را مخدوش نکند، محترم می شمارم.
گودرز در این شعار،
نظرات را به دو دسته طبقه بندی می کند:
نظرات قابل احترام:
نظراتی که به حقوق دیگران لطمه نمی زنند.
نظرات غیرقابل احترام:
نظراتی که به حقوق دیگران لطمه می زنند.
حالا باید نظری را پیدا کرد که به حقوق دیگران لطمه نزند.
چنین نظری،
باید نظری بی محتوا باشد.
و گرنه حتی عرعر خری هم نوعی کدگذاری منطقه چرای خود است
و
به معنی اخطار به خران دیگر است.
چگونه می توان نظری پیدا کرد که منافع کسی را به خطر نیندازد.
در کشور گودرز
به
خاطر ابراز نظر
آدم می کشند.
بخش چشمگیری از بیت المال
برای عرشاد دگراندیشان حیف و میل می شود.
گودرز
فراموش می کند که در هر جامعه
مبارزه طبقاتی در فرم های مختلف شعله می کشد
و
مبارزه ایده ئولوژیکی
فرم اولیه این مبارزه است.
یعنی
قبل از شروع کارگران به اعتصاب،
نظری تشکیل می یابد و اعلام می شود
که
منافع سرمایه داران را به خطر می اندازد.
بعد
همین نظر
از طریق عمل (دست کشیدن از کار، بست نشستن و غیره) جامه عمل می پوشد.
نظری که منافع کسی را مخدوش نسازد، اصلا نظر نیست.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر