پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
زنون کیتونی
(۴۹۰ ـ ۴۳۰ ق. م.)
از شاگردان پارمنیدس
از
فلاسفه ماقبل سقراطی
مخترع هنر استدلال از طریق کشف تناقض در گفتار حریف.
فن مربوطه را دیالک تیک می نامیدند.
۱
· استوئا مکتب فلسفی یونانی ـ رومی از ۳۰۰ سال قبل از میلاد تا قرن دوم میلادی بوده است.
۲
· استوئا به سه دوره تقسیم بندی می شود:
الف
· استوئای قدیم
· (زنون، کلینتس، شریزیپ)
ب
· استوئای وسطی
· (پاناتیوس، پوزایدونیوس)
پ
· استوئای واپسین، جوان و یا رومی
· (سنکا، اپیکتت، مارک آورل)
۳
· استوئیست ها فلسفه را به سه بخش تقسیم می کنند:
الف
· فیزیک
· (آموزش وجود، آموزش قوانین جهانی)
ب
· منطق
· (آموزش تمیز حقیقت از خطا، جنبش شناخت مطمئن، به مثابه پیش شرط درست زیستی انسان ها)
پ
· اتیک
· (آموزش نحوه زندگی، خردمندی زندگی)
۴
· فیزیک استوئیست ها عبارت از یک ماتریالیسم پانته ئیستی (همه چیز خدایی) است که بنا بر آن، فقط چیزهای جسمانی، واقعی اند.
۵
· بنا بر آن، کل جهان تحت سلطه قانونیت فراگیر (ذاتی) است.
۶
· بنا بر آن، نیروی مؤثری (لوگوس، نوس، روح، مشیت و یا خدا) در جهان در کار است، که تعیین کننده حوادث جهانی، به انضمام هستی انسانی است.
۷
· استوئیست ها، به پیروی از ارسطو، در منطق ـ به ویژه در زمینه مقولات، استدلال و استنتاج ـ خدمات بزرگی به عمل آورده اند.
۸
· تحقیقات منطقی آنها در تاریخ منطق مقام استواری به خود اختصاص می دهد.
۹
· اتیک (اخلاق) ـ به نظر استوئیست ها ـ بخش اصلی فلسفه را تشکیل می دهد.
۱۰
· برخی از استوئیست ها حتی کار را به جائی می رسانند که فقط اتیک را وظیفه مشروع فلسفه تلقی می کنند و بررسی رشته های دیگر را ممنوع اعلام می دارند.
۱۱
· البته این نظر نمایندگان اصلی استوئا، به ویژه مؤسس مکتب استوئا، یعنی زنون، نبوده است.
۱۲
· مبدأ اتیک استوئیستی را تز اسطوئی تشکیل می دهد، که بنا بر آن سجایای اخلاقی قابل آموزش اند و سعادت همه در آنها نهفته است.
۱۳
· آماج اتیک استوئیستی عبارت است از هستی مبتنی بر بی اعتنائی، بی خیالی، آرامش درونی و روحی و خلسه انسانی.
۱۴
· انسان باید برای رسیدن بدان، از قوانین فیزیکی و منطقی حاکم بر حوادث جهانی تبعیت کند، به ضرورت بی چون و چرای آنها پای بند باشد و بر طبق آنها عمل کند.
۱۵
· انسان در این صورت می تواند به جرگه خردمندان بپیوندد.
۱۶
· خردمندی به نظر استوئیست ها عبارت است از درک قوانین حوادث جهانی و رعایت آنها در همه اعمال خود.
۱۷
· تحت چنین شرایطی است که انسان به تمیز خیر از شر نایل می آید.
۱۸
· بنابرین، سجایای اخلاقی، یعنی لگام زدن بر تمایلات نفسانی و هوا و هوس، یعنی دمساز کردن خواست خویش با حوادث کل جهان.
۱۹
· این نوع از سجایای اخلاقی با سعادتمندی همترازند.
۲۰
· تز اصلی اتیک استوئیستی به شرح زیر است:
· «منطبق با طبیعت، زیست کن و سرسپرده قوانین طبیعی باش!»
۲۱
· مسائل دیگر زندگی، در مقابل این نحوه زیست بی اهمیت محسوب می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر