پروفسور دکتر گونتر کروبر
پروفسور دکتر هلموت میلکه
برگردان
شین میم شین
۴۰
· پوزیتیویسم هم از سوی دیگر خدمت اینشتین را به حساب خود می ریزد و اعلام می دارد که گویا اینجا اصل پوزیتیویستی خرافی زیر اثبات شده است:
· «هر چیزی که قابل مشادهده نباشد، وجود ندارد»
· برای اینکه اتر هم قابل مشاهده نبوده است.
۴۱
· در حالیکه قضیه برعکس است.
· اینشتین هرگز نگفته که هر چیزی که قابل مشاهده نباشد، وجود ندارد.
· اینشتین وجود چیزی را انکار کرده است که وجودش پیشاپیش فرضی بوده و ضمنا فوق العاده سؤال انگیز بوده است.
۴۲
· تحریف به غایت کله شقانه تئوری نسبیت خاص اینشتین را «عرفان چهاربعدی» جامه عمل پوشانده است که در آن، مکان چهاربعدی به مثابه عالم اشباح پاراپسیکولوژی به طرز غیرعلمی تفسیر شده ای خرناسه می کشد.
۴۳
· فلاسفه ایدئالیست با ارجاع به تئوری نسبیت عام، اعلام می دارند که پایان مندی کاینات اثبات شده است.
۴۴
· در حالیکه پیش شرط های فیزیکی راجع به پایان مندی کاینات، اگرچه به لحاظ فکری ممکن اند، ولی فاقد هر ضرورتی اند.
۴۵
· در فلسفه معاصر بورژوایی (مثلا توسط فرانک) این نظر ترویج داده می شود که گویا تئوری نسبیت را هم می توان به لحاظ فلسفی به معنای ایدئالیستی اش تفسیر کرد و هم به معنای ماتریالیستی اش.
۴۶
· بطلان این ادعای امثال فرانک را می توان با توجه به مسائل فلسفی مطروحه در تئوری نسبیت، مثلا «مکان»، «زمان»، «جرم»، «انرژی» اثبات کرد.
۴۷
· نتایج تئوری نسبیت در این زمینه با کلیه تزهای ایدئآلیستی راجع به ماهیت مکان و زمان در تضاد قرار دارند و دال بر صحت نظریات فلسفی ماتریالیسم دیالک تیکی اند.
۴۸
· بدین طریق برای ماتریالیسم دیالک تیکی که از دید آن، مکان و زمان فرم های اساسی وجود ماده متحرک اند، پذیرش اینکه حالات حرکتی انواع مختلف ماده باید به انواع مختلف روابط مکانی ـ زمانی منجر شود، الزامی است.
۴۹
· صحت این اصل ماتریالیستی ـ دیالک تیکی را تئوری نسبیت در فرم کمی ـ دقیقی تصدیق و تأیید کرده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر