۱۳۹۹ اسفند ۱۹, سه‌شنبه

خود آموز خود اندیشی (۴۱۱)

خوداندیشی

شین میم شین

حکایت هفدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۴۰)

بخش دوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

 

۱

چنان زی، که ذکرت به تحسین کنند

چو مردی، نه بر گور نفرین کنند

 

معنی تحت اللفظی:

چنان زندگی بکن که نامت را به نیکی ببرند و پس از مرگ، نفرینت نکنند.

 

سعدی

 در این بیت شعر،

 دیالک تیک بیم و (۱)

را

به

شکل دیالک تیک تهدید و تطمیع و دیالک تیک نفرین و تحسین بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک بیم و امید را به شکل دیالک تیک تهدید و تطمیع، دیالک تیک نفرین و تحسین بسط و تعمیم می دهد.

 

سعدی برای اقناع پادشاه،

دیالک تیک ننگ و نام را در پیوند با فراگیرترین و جهانشمول ترین دیالک تیک عینی هستی، یعنی دیالک تیک داد و (۲) مطرح می سازد.

 

جواب

 

سعدی برای اقناع پادشاه، دیالک تیک ننگ و نام را در پیوند با فراگیرترین و جهانشمولترین دیالک تیک عینی هستی، یعنی دیالک تیک داد و ستد مطرح می سازد:

پرهیز از بیداد (داد)، برای کسب نام نیک قبل و بعد از مرگ (ستد).

 

سعدی

معیار و دلیل عینی

برای عمل خیر و عدالت ندارد.

 

از این رو ست که ناگزیر به قانون دیالک تیکی داد و ستد متوسل می شود و دیالک تیک ننگ و (۳) را به معیار و معیار ارزشی در جامعه مبدل می سازد.

 

جواب

 

از این رو ست که ناگزیر به قانون دیالک تیکی داد و ستد متوسل می شود و دیالک تیک ننگ و نام را به معیار و معیار ارزشی در جامعه مبدل می سازد.

 

این آخر و عاقبت همه کسانی است که به عدالت شاهانه دل بسته اند

و

نه به عدالت (۴).

 

جواب

 

این آخر و عاقبت همه کسانی است که به عدالت شاهانه دل بسته اند، نه به عدالت اجتماعی.

 

شاهی که نام نیکش برند و «ذکرش به تحسین کنند»

فقط در افسانه ها یافت می شود،

نه در جامعه و جهان طبقاتی آلوده به چرک و خون.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر