۱
· اینتراکسیون، در وهله اول به تماس افراد انسانی با یکدیگر، به برخورد آنها با یکدیگر و یا به رابطه آنها با یکدیگر اطلاق می شود.
۲
· مفهوم اینتراکسیون بیانگر فرم نمودین جامعگیت (اجتماعیت) بطور کیفی و کمی قابل درک افراد انسانی ئی است که مولد حیات خویش اند.
۳
· اینتراکسیون، بدین طریق در عرصه های جامعه ای مختلف، آغازگاهی (نقطه آغازینی) برای درک تجربی (امپیریکی) ساختار روابط و مناسبات اجتماعی گروه ها و اقشار اجتماعی ـ انسانی مختلف عرضه می دارد.
· مراجعه کنید به ساختار اجتماعی
۴
· با توجه به اینتراکسیون های به عمل آمده در واحد زمانی معین می توان غلظت تماس های اجتماعی گروه اجتماعی معینی را و یا غلظت تماس های اجتماعی در عرصه جامعه ای معینی را درک کرد.
۵
· با توجه به ساختار و غلظت اینتراکسیون می توان به مختصات کمی خاص گروه اجتماعی معینی دست یافت.
· با توجه به ساختار و غلظت اینتراکسیون اما نمی توان به کشف ماهیت اجتماعی بنیادی خاص گروه اجتماعی مورد نظر و یا عرصه جامعه ای مورد نظر نایل آمد.
۶
· جمع بندی اینتراکسیون به تنهایی نمی تواند مستمسکی (نقطه اتکایی) برای تعیین کیفی مناسبات جامعه ای باشد.
· مناسبات جامعه ای ئی که بنیان اینتراکسیون را تشکیل می دهند و بر بنیان آنها اینتراکسیون صورت می گیرد.
ادامه دارد.
۷
· از سوی دیگر، از مناسبات جامعه ای ئی که بنیان اینتراکسیون را تشکیل می دهند، ماهیت اجتماعی روابط میان انسانی قابل رؤیت نیست.
· مناسبات جامعه ای ئی که از پیوند روابط میان انسانی تشکیل یافته اند.
· برای اینکه اینتراکسیون قادر به درک وساطت های جامعه ای توسط مناسبات تولیدی نیست.
۸
· ما در رابطه با اینتراکسیون، با مفهومی مستعمل در جامعه شناسی غیرمارکسیستی و در گروهتئوری اجتماعی آن برای نمودارسازی ساختار روابط اجتماعی سر و کار پیدا می کنیم که انعکاس ثابت اجتماعی بنیادی در گروهتئوری بورژوایی است که تشکیل دهنده گروه اجتماعی است.
۹
· مفهوم اینتراکسیون در آثار هومانس به طرز چشمگیری برجسته می شود.
· هومانس مفاهیم زیر را ثوابت اجتماعی سه گانه ی عمیقا بیانگر ماهیت گروه اجتماعی می داند:
الف
· «اینتراکسیون»
ب
· «اکتیویته»
پ
· «احساس»
۱۰
· هومانس ادعا می کند که گروه های اجتماعی در اثر اینتراکسیون اعضای آن تشکیل یافته اند.
· اگرچه برای مشخص سازی همه جانبه آن، باید مفاهیم «اکتیویته» و «احساس» هم بدان افزوده شوند.
۱۲
· مؤلفین دیگر از قبیل ز. ب. آتسلاندر، در مشخص سازی (کاراکتریزاسیون) کارخانجات صنعتی به مثابه سیستم اجتماعی و یا به مثابه ارگانیسم (اندام) اجتماعی، به اینتراکسیون مقام و جایگاه مرکزی اختصاص می دهند.
· جایگاهی که این سیسم در آن به مثابه سیستم متشکل از اینتراکسیون شرکت کنندگان توصیف می شود.
۱۳
· اینتراکسیون، سرانجام در درک ویزه معنی عام خود را کسب می کند.
· ویزه اینتراکسیون را به مثابه روابط اجتماعی قلمداد می کند که در نتیجه اعمال انسانی پدید می آیند.
· مراجعه کنید به هماندیشی (مخابرات، کومونیکاسیون)، متدهای سوسیومتریکی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر