۱
ملازم به دلداری خاص و عام
ثنا گوی حق، بامدادان و شام
سعدی
در این بیت شعر،
از
سوئی
دیالک تیک (۱)
را
به
شکل دیالک تیک خدمت به خلق و عبادت خالق
بسط و تعمیم می دهد.
جواب
سعدی
در این بیت شعر،
از
سوئی
دیالک تیک (مادی و فکری)
را
به
شکل دیالک تیک خدمت به خلق و عبادت خالق
بسط و تعمیم می دهد.
سعدی
در این بیت شعر،
از
سوی دیگر
دیالک تیک (۲)
را
برای پوشاندن جامه مشخص به خلق
بسط و تعمیم می دهد.
جواب
سعدی
در این بیت شعر،
از
سوی دیگر
دیالک تیک (خاص و عام)
را
برای پوشاندن جامه مشخص به خلق
بسط و تعمیم می دهد.
پادشاه عادل
فقط
خادم طبقه حاکمه (طبقه اشراف بنده دار، فئودال و دربار) (خاص)
نبوده،
بلکه ضمنا دلدار توده مولد و زحمتکش شهر و روستا (عام)
هم
بوده است.
دیالک تیک خاص و عام در اواسط قرن نوزدهم به عنوان یکی از مهمترین شناخت افزارهای دیالک تیکی در فلسفه علمی مارکس به شکل دیالک تیک منفرد (خاص) و عام توسعه داده شده و در توضیح و تحلیل بسیاری از مسائل بغرنج به کار گرفته شده و گرفته خواهد شد.
آثار و اشعار سعدی
بهترین وسیله برای تمرین تفکر (۳) و متد (۴) است.
جواب
آثار و اشعار سعدی
بهترین وسیله برای تمرین تفکر مفهومی و متد دیالک تیکی است.
مقولات دیالک تیکی «منفرد»، «خاص» و «عام»
از
مفاهیم مهم فلسفه علمی
به شمار می آیند.
سعدی
در
مقوله «خاص»،
نمایندگان و وابستگان طبقه حاکمه
را
جا می دهد
و
در
مقوله «عام»،
توده
را.
حافظ
هم
اغلب این دو مقوله فلسفی
را
به
همان معنی مورد نظر سعدی،
مورد استفاده قرار می دهد:
غیرت عشق، زبان همه خاصان ببرید
کز کجا تیر غمش در دهن عام افتاد.
محرم راز دل شیدای خود
کس نمی بینم ز خاص و عام را.
صفت دیگر پادشاه عادل دلداری از خاص و عام و خداپرستی بوده است.
پادشاهی که خداپرست نباشد،
سایه ای خواهد بود، که با ذات خود یعنی خدا
بیگانه است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر