۱۳۹۹ شهریور ۱۵, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۳۰۱)


شین میم شین

نه 
اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه
اندیشیدن مادر زادی.

اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.

شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۳۲)
 
حکایت دهم

 

۱

ملازم به دلداری خاص و عام

ثنا گوی حق، بامدادان و شام

 

سعدی

 در این بیت شعر،

از

سوئی

دیالک تیک (۱)

 را

به

 شکل دیالک تیک خدمت به خلق و عبادت خالق

بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

سعدی

 در این بیت شعر،

از

سوئی

دیالک تیک (مادی و فکری)

 را

به

 شکل دیالک تیک خدمت به خلق و عبادت خالق

بسط و تعمیم می دهد.

 

سعدی

 در این بیت شعر،

از

سوی دیگر

دیالک تیک (۲)

 را

برای پوشاندن جامه مشخص به خلق

بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

سعدی

 در این بیت شعر،

از

سوی دیگر

دیالک تیک (خاص و عام)

 را

برای پوشاندن جامه مشخص به خلق

بسط و تعمیم می دهد.

 

پادشاه عادل

فقط

خادم طبقه حاکمه (طبقه اشراف بنده دار، فئودال و دربار) (خاص)

 نبوده،

بلکه ضمنا دلدار توده مولد و زحمتکش شهر و روستا (عام)

هم

 بوده است.

 

دیالک تیک خاص و عام در اواسط قرن نوزدهم به عنوان یکی از مهمترین شناخت افزارهای دیالک تیکی در فلسفه علمی مارکس به شکل دیالک تیک منفرد (خاص) و عام توسعه داده شده و در توضیح و تحلیل بسیاری از مسائل بغرنج به کار گرفته شده و گرفته خواهد شد.

 

آثار و اشعار سعدی

 بهترین وسیله برای تمرین تفکر (۳)  و متد (۴) است.

 

جواب

 

آثار و اشعار سعدی

بهترین وسیله برای تمرین تفکر مفهومی و متد دیالک تیکی است.

 

مقولات دیالک تیکی «منفرد»، «خاص» و «عام»

 از

مفاهیم مهم فلسفه علمی

به شمار می آیند.

 

سعدی

 در

مقوله «خاص»،

نمایندگان و وابستگان طبقه حاکمه

را

جا می دهد

 و

در

مقوله «عام»،

توده

را.

 

حافظ

هم

اغلب این دو مقوله فلسفی

را

به

همان معنی مورد نظر سعدی،

مورد استفاده قرار می دهد:

 

غیرت عشق، زبان همه خاصان ببرید

کز کجا تیر غمش در دهن عام افتاد.

 

محرم راز دل شیدای خود

کس نمی بینم ز خاص و عام را.

 

صفت دیگر پادشاه عادل دلداری از خاص و عام و خداپرستی بوده است.

 

پادشاهی که خداپرست نباشد،

سایه ای خواهد بود، که با ذات خود یعنی خدا

بیگانه است.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر