۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۶, سه‌شنبه

تفاوت و تضاد طرز تفکر پرولتری با طرز «تفکر» بورژوایی (۲)

 
لئو (لو) سیمونویچ ویگوتسکی
(۱۸۹۶– ۱۹۳۴ )
تفکر و زبان
 
تأملی
از
یدالله سلطانپور

چنانکه از بررسی فرایند " مفهوم " پیداست ، مفهوم ، چیزی است بیشتر ازمجموع پیوند های تداعی معینی که بوسیله ی " حافظه " ایجاد شده و چیزیست بیشتر از عادت ذهنی صرف .
مفهوم عبارت است از عمل پیچیده و راستین تفکر که نمی توان آن را از راه ممارست آموخت .
در هر سنی ، مفهومی که در قالب واژه ها تجسم پیدا می کند
نشانگر عمل تعمیم می باشد ،
اما معانی واژه ها راه تکامل می پیمایند .
زمانی که کودک واژه یی را فرا می گیرد ، رشد و توسعه ی آن تازه آغاز می گردد .
در آغاز ، این واژه ی تعمیمی ، از نوع بسیار ابتدایی بوده و همچنانکه عقل کودک رشد می کند ، تعمیم های برتری جایگزین آن تعمیم ابتدایی می شود و این فرایند بالمآل به تشکیل مفاهیم واقعی می انجامد .
لازمه ی رشد مفاهیم یا معانی واژه ها ،
رشد کارکرد های عقلانی بسیاری چون دقت سنجیده ، حافظه ی منطقی ، انتزاع و توانایی مقایسه و تفکیک می باشد .
براین فرایندهای پیچیده ی روانشناسی نمی توان به صرف یاد گیری اولیه تسلط یافت "

پایان
 
۱
 زمانی که کودک واژه یی را فرا می گیرد ، رشد و توسعه ی آن تازه آغاز می گردد .
 
در این جمله حریف
فلاکت فکری و پداگوژیکی آموزش و پرورش خرکی رایج در جامعه بشری
آشکار می گردد:
رشد و توسعه کودک
با
ازبر کردن طوطی وش واژه ها
شروع می شود.
 
  طرز «تفکر» اسکولاستیکی 
بدین طریق
به
جامعه
تحمیل می شود.
 
خانه مغز کودک
بدین طریق
خراب می شود.
 
به
قول غلامحسین ساعدی
در
«اتللو در سرزمین» خرافات،
نمایشنامه اتللو
از
آخر
روی صحنه می آید.
 
دلیل این روش اسکولاستیکی آموزش و پرورش
همین درک خرکی از روند تشکیل مفاهیم و کلمات و احکام و جملات
است.

طرفه این است
که
جای تئولوژی (فقه)
را
نویرو فیزیولوژی
بیولوژی
پسیکولوژی
و
غیره
می گیرد
و
در آموزش و پرورش
(بازتولید طویله طبقاتی)
بر
لولای دیرآشنا می گردد
و
آب از آب 
تکان نمی خورد.
 
حریف معروف به روانشناس مارکسیست روسی
کمترین آشنایی با خرد کل اندیش (فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی)
ندارد.
 
ازبر کردن واژه مرده ای
همان
و
رشد و توسعه کودک بینوا
همان.
 
احمد شاملو
به
تقلید طوطی وش از عیسی بن مریم
 خواهد گفت:
نخست کلمه بود و کلمه خدا بود و خدا کلمه بود.

 واژه چیست
که
سکوی تکاملی کودک است؟
 
۲
در هر سنی ،
 مفهومی که در قالب واژه ها تجسم پیدا می کند  
نشانگر عمل تعمیم می باشد
 
عجب جمله بی در و پیکر تق و لقی!
 
آدم باید خیلی دهاتی و عقب مانده باشد
که
چنین جفنگجمله ای سر همبندی کند.
 
اینکه 
مفهومی
همیشه
در
واژه های مختلف متعلق به زبان های ملل مختلف
مادیت می یابد،
در بخش قبلی این تحلیل توضیح داده شد:
مفهوم «درخت»
در
زبان های ملل مختلف
به
اشکال زیر 
البسه کلام می پوشد:
خنجر فکری مفهوم
زره مادی در برمی کند:
مفهوم
فرم واژه
به
خود می گیرد:
درخت
شجر
آغاج
تری
باوم
و
غیره
می شود:
 
دایره دیالک تیکی فرم و محتوا (واژه و مفهوم) بسته می شود.

این روند و روال
اما
چه ربطی به آدمیان و سن و سال آدمیان دارد؟

۳
در هر سنی ،
 مفهومی که در قالب واژه ها تجسم پیدا می کند   نشانگر عمل تعمیم می باشد
 
علاوه بر این،
گذار از روح به ماده
گذار از مفهوم به کلمه
چرا و به چه دلیل
نشانگر عمل تعمیم است؟
 
اصلا تعمیم چیست؟
 
۴
در هر سنی ،
 مفهومی که در قالب واژه ها تجسم پیدا می کند   نشانگر عمل تعمیم می باشد 
 
اولا
تشکیل مفهوم
با
تشکیل واژه
توأم
است.
 
نوزاد 
همیشه
به
محض تولد
نامگزاری می شود.
 
رابطه مفهوم و واژه
رابطه ای دیالک تیکی
است:
مفهوم
به
محض تشکیل
نامگزاری می شود.
یعنی
واژه می شود.
 
همانطور که بدون فرم، محتوایی وجود ندارد،
مثلا بدون قابلمه و یا کاسه و یا بشقاب و غیره
آش
وجود ندارد،
به
همان سان
هم
بدون واژه
مفهوم
وجود ندارد.
 
تشکیل دیالک تیک واژه و مفهوم
همانقدر به سن و سال این و آن
ربط دارد
که
تشکیل دیالک تیک قابلمه و آش رشته.
 
۵
در هر سنی ،
 مفهومی که در قالب واژه ها تجسم پیدا می کند   نشانگر عمل تعمیم می باشد 
 
تشکیل فی الفور دیالک تیک واژه و مفهوم،
نشانگر رابطه دیالک تیکی صرفنظر ناپذیر،  گزیر ناپذیر و گریز ناپذیر ماده و روح (وجود و شعور)
است
و
نه
نشانگر عمل تعمیم.
 
اصولا و اساسا
همه چیزهای هستی طبیعی، جامعتی و فکری
خصلت دیالک تیکی 
دارند.
 
دیالک تیک
قبل از همه
عینی و واقعی 
است.
 
ربطی به آمیان
ندارد.
 
هر اتم
حاوی ساختار دیالک تیکی است:
مثلا
هر اتم دیالک تیکی از پروتون و الکترون
است.
 
هر اتم
ضمنا
بسان هر واژه
محتوایی دارد.
 
محتوای هر اتم
را
پروتون ها، الکترون ها، نویترون ها و غیره
تشکیل می دهند
و
محتوای هر واژه
را
مفهوم مربوطه.
 
تعمیم 
به چه معنی است؟ 

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر