پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
شیوه تولید
ادامه
۹
·
روند تاریخی واقعی آدمیان با تولید جامعه ای
(جامعتی) نعمات مادی ضرور برای ارضای حوایج زندگی خود شروع می شود.
·
روندی که همواره پله به پله بالاتر می رود.
۱۰
·
مارکس و انگلس کاشفان قانون توسعه (تکامل) تاریخ
آدمیان بوده اند.
۱۱
·
بنا بر
این قانون توسعه تاریخ بشری، آدمیان، قبل از هر چیزی، مثلا قبل از پرداختن به
سیاست، علم، هنر، مذهب و غیره، در وهله اول به چیزهای زیر نیاز دارند:
الف
·
به خوراک
ب
·
به آب
پ
·
به مسکن
ت
·
به پوشاک (کفش و جوراب و کلاه و لباس)
۱۲
·
یعنی «تولید مایحتاج مادی حیاتی بی واسطه و
همراه با آن هر مرحله توسعه اقتصادی هر خلق و یا هر مقطع زمانی معین (زیربنای
اقتصادی. مترجم)، تشکیل دهنده بنیان لازم برای توسعه نهادهای دولتی، نگرش های
حقوقی، هنر و تصورات مذهبی انسان های مربوطه است.
·
ضمنا بر
اساس این زیربنای اقتصادی می توان و باید به توضیح توسعه نهادهای دولتی، نگرش های
حقوقی، هنر و تصورات مذهبی انسان های مربوطه پرداخت.»
·
(مارکس و
انگلس، «کلیات»، جلد ۱۹، ص ۳۳۵ ـ ۳۳۶)
۱۳
·
روند جذب
و دفع آدمیان با محیط زیست خود، با تولید و یا با بازتولید نعمات مادی مشخص می
شود.
·
روند مادی
ئی که خود آدمیان با کار پدید می آورند.
۱۴
·
کار
جامعتی، چه بسا شاخص (مشخص کننده) نحوه و نوع خاص از آن خود کردن محیط زیست توسط
آدمیان است.
·
(«از آن
خود کردن» یکی از مفاهیم مهم مارکس بوده است.
·
از آن خود
کردن چیزی احتمالا از سویی به معنی تجسم (مادیت یابی، جسمیت یابی، شیئیت یابی) دیالک
تیک سوبژکت ـ اوبژکت است.
·
به معنی
نفوذ روح (اندیشه) در ماده (واقعیت عینی) است.
·
از سوی
دیگر به معنی شناخت آن چیز است.
·
درک و جذب
و هضم آن چیز است. مترجم)
·
مراجعه
کنید به کار
۱۵
·
نحوه و نوع مشخصی که آدمیان تولید می کنند،
همزمان نحوه معین طرز زندگی جامعتی آنها ست.
·
نحوه معین
طرز زندگی آنها ست.
۱۶
·
آدمیان با تغییر محیط زیست خود به برکت کردوکار
عملی ـ شیئی (مادی) خویش، به تغییر روند زندگی عملی خویش نیز می پردازند و در
نتیجه به تغییر خویشتن خویش نیز مبادرت می ورزند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر