احسان طبری
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸)
فیلسوف، نویسنده، شاعر
تحلیلی
از
شین میم شین
معنای زندگی
از بَهرِ جَمعِ خواسته و ساز و بَرگ نیست
از بَهرِ مَرگ و هَستیِ آن سویِ مَرگ نیست
از بَهرِ مَرگ و هَستیِ آن سویِ مَرگ نیست
طبری
در مصراع دوم این بیت شعر،
معنای زندگی
را
نه در مرگ می داند و نه در هستی در آن سوی مرگ.
محتوای این سخن طبری، عمیقا فلسفی است:
معیار سازی از مرگ و زندگی پس از مرگ
برای معنا بخشیدن به زندگی،
محتوای نیهلیسم (پوچی گرایی، مکتب پوچ و بی معنا انگاری زندگی) است.
نیهلیسم
را
جریان های بیشماری نمایندگی می کنند.
سرسخت ترین نمایندگان نیهلیسم
پیروان نیچه ئیسم، فاشیسم، اگزیستانسیالیسم، آوانتوریسم، فوندامنتالیسم اسلامی، عرفان و جریانات خرده بورژوایی و فئودالی چپگرا و راستگرا
تشکیل می دهند.
بدون اقناع فلسفی و فقهی افراد، بدون اثبات فلسفی و فقهی پوچی زندگی،
کسی حاضر به گذشتن پیشایپش از روی جسد خود نمی شود.
فرق هم نمی کند که حلاج باشد، چریک فدایی فئودالی باشد، مجاهد و فدایی اسلام و بسیجی و سپاهی فوندامنتالیستی باشد و یا فاشیست ایتالیایی، ژاپنی و آلمانی و غیره باشد.
قبل از انتحار پاسیو و یا اکتیو
فرد باید به پوچی زندگی برسد.
محتوای وعده بهشت به تروریست های فوندامنتالیستی و فئودالیستی
نیهلیسم است:
ادبیات فئودالی در کشور ما
میدان تبلیغ بی شرمانه نیهلیسم است
که
با تحقیر دنیا و تجلیل عقبا همراه است.
مراجعه کنید
به
خودآموز خوداندیشی
حافظ
دنیا را به عروس هزار داماد تشبیه می کند.
فقه
کسب و کاری جز تحقیر لذت دنیوی و تجلیل لذت اخروی ندارد.
روی نیهلیسم
باید کار همه جانبه انجام گیرد.
احزاب توده ای
نسبت به نفوذ نیهلیسم رویین نیستند.
دلایل و بهانه ها متفاوت است.
همین و بس.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر