۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۵, شنبه

معنای زندگی از دید این و آن (۱۱)

 Bild

 
احسان طبری
(۱۲۹۵ ـ ۱۳۶۸)
  فیلسوف، نویسنده، شاعر

تحلیلی

از

شین میم شین

 

معنای زندگی

از بَهرِ جَمعِ خواسته و ساز و بَرگ نیست
از بَهرِ مَرگ و هَستیِ آن سویِ مَرگ نیست
 
طبری
در مصراع دوم این بیت شعر، 
معنای زندگی 
را 
نه در مرگ می داند و نه در هستی در آن سوی مرگ.
 
محتوای این سخن طبری، عمیقا فلسفی است:
 معیار سازی از مرگ و زندگی پس از مرگ
 برای معنا بخشیدن به زندگی،
محتوای نیهلیسم (پوچی گرایی، مکتب پوچ و بی معنا انگاری زندگی) است.
 
نیهلیسم
را
جریان های بیشماری نمایندگی می کنند.
 
سرسخت ترین نمایندگان نیهلیسم
پیروان نیچه ئیسم، فاشیسم، اگزیستانسیالیسم، آوانتوریسم، فوندامنتالیسم اسلامی، عرفان و جریانات خرده بورژوایی و فئودالی چپگرا و راستگرا 
تشکیل می دهند.
 
بدون اقناع فلسفی و فقهی افراد، بدون اثبات فلسفی و فقهی پوچی زندگی،
کسی حاضر به گذشتن پیشایپش از روی جسد خود نمی شود.
فرق هم نمی کند که  حلاج باشد، چریک فدایی فئودالی باشد، مجاهد و فدایی اسلام و بسیجی و سپاهی فوندامنتالیستی باشد و یا فاشیست ایتالیایی، ژاپنی و آلمانی و غیره باشد.

قبل از انتحار پاسیو و یا اکتیو
فرد باید به پوچی زندگی برسد.

محتوای وعده بهشت به تروریست های فوندامنتالیستی و فئودالیستی
نیهلیسم است:
ادبیات فئودالی در کشور ما
میدان تبلیغ بی شرمانه نیهلیسم است
که
با تحقیر دنیا و تجلیل عقبا همراه است.
 
مراجعه کنید
به
خودآموز خوداندیشی
 
حافظ
دنیا را به عروس هزار داماد تشبیه می کند.
فقه
کسب و کاری جز تحقیر لذت دنیوی و تجلیل لذت اخروی ندارد.
 
روی نیهلیسم
باید کار همه جانبه انجام گیرد.
احزاب توده ای
نسبت به نفوذ نیهلیسم رویین نیستند.

دلایل و بهانه ها متفاوت است.
همین و بس.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر