تحلیلی
از
شین میم شین
معنای زندگی
نِی بَهرِ ماتم است و نَه از بَهرِ اِضطِراب
نِی تَن زدن زِ رَنج و هَراسیدن از عَذاب
معنی تحت اللفظی:
معنای زندگی
نه تعزیه و مرثیه و تضرع و زاری و اضطراب
است،
نه گریز از رنج
و
نه وحشت از عذاب دوزخ.
آنچه که طبری در این بند شعر نفی و انکار می کند،
قابل تأمل است:
۱
نِی بَهرِ ماتم است و نَه از بَهرِ اِضطِراب
مسیحیت و اسلام و به ویژه آیین تشیع
معنای زندگی را در ماتم و اضطراب دانسته اند
که
باید مورد تجزیه و تحلیل مارکسیستی مشخص قرار گیرد.
طبری این تصور از معنای زندگی را رد می کند.
۲
نِی تَن زدن زِ رَنج و هَراسیدن از عَذاب
منظور طبری از مفهوم «تن زدن ز رنج»
راحت طلبی است.
راحت طلبی
یکی از فضایل اخلاقی و رفتاری اشراف انگل برده دار و فئودال و بورژوازی واپسین و معاصر است.
طبری به رد این معنای زندگی نیز می پردازد.
بی آنکه دلیلی ارائه دهد.
شعر که جای استدلال نیست.
دلیلش اما چیست؟
۳
نِی تَن زدن زِ رَنج و هَراسیدن از عَذاب
منظور طبری از مفهوم «هراسیدن از عذاب»،
همان دغدغه مسلمین از عذاب دوزخ است.
به همین دلیل
مسلمین از دوزخ هراسی
برای زندگی شان معنا و محتوا استخراج می کنند.
این اما بر خلاف تصور طبری،
نه دوزخ هراسی محض، بلکه دیالک تیکی از آرزوی بهشت و وحشت از دوزخ است.
کل قرآن کریم
هم
مبتنی بر دیالک تیک تهدید (دوزخ) و تطمیع (بهشت) است.
مبتنی بر دیالک تیک بیم و امید است.
خدای اسلام
دیالک تیکی از رحمان و رحیم است.
دیالک تیکی از میر غضب و مادر است.
کریم
(مؤلف قران)
شخصیتی دیالک تیکی اندیش است.
مراجعه کنید
به
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر