۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۲, چهارشنبه

وجود و شعور (۱۵)

 

سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

 (۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

 

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه

۱۶۱

·    هر پدیده ای تا حد معینی، «آیینه و پژواک کاینات است.»

 

(منظور روبین اشتاین این است

که

هر پدیده ای

دیالک تیک آیینه و پژواک کل هستی است.

یعنی

هر پدیده ای (هر جزئی) هم در کل هستی (کاینات) عکس می اندازد، منعکس می شود

و

هم از آن پدیده در کل هستی

عکس برداشته می شود،

علاوه بر اینکه اثر می گذارد، خودش هم تحت تأثیر قرار می گیرد.

مترجم)

 

 

(خسرو روزبه

اگر مشتی بر میزی  زده شود

(تکانه ای بر میز وارد آید، اثری با مشتی بر میز گذاشته شود)،

میز هم متقابلا بر دست مشت زن اثر می گذارد.

درد دست به همین دلیل است.

(نقل به مضمون از دفاعیات خسرو روزبه)

 

کیفیت این دیالک تیک تأثیر

(دیالک تیک اثر گذاری مشت بر میز و میز بر دست)

بستگی به طبیعت درونی (ماهیت) مشت و میز دارد:

مشت می تواند مشت کودکی، نوجوانی، پیرمردی، پهلوانی باشد.

میز می تواند میزی پولادین، آهنین، چوبین، پلاستیکی، کاغذی، کائوچوی و پشمی و پارچه ای باشد.

 

مترجم)

 

۱۶۲

·    علاوه بر این، این و یا و آن اثر بر پدیده مفروضی  وابستگی به طبیعت درونی آن پدیده دارد.

 

۱۶۳

·    طبیعت درونی پدیده ها همان «منشوری» است که توسط آن چیزی و یا پدیده ای در چیز دیگر و یا پدیده دیگر انعکاس می یابد.

·    خاصیت (مشخصه) بنیادی وجود مادی (انعکاس)، در آن، نمودار می گردد.

 

(به قول لنین،

انعکاس خاصیت ماده است.

مترجم)

 

۱۶۴

·    درک ماتریالیستی ـ دیالک تیکی تعین پدیده ها به مثابه تأثیر متقابل و وابستگی متقابل مبتنی بر آن است.

 

(یعنی

 مبتنی بر طبیعت درونی منشور واره پددیه ها ست. 

مترجم)

 

۱۶۵

·    اگر ماده فاقد این خاصیت بنیادی (انعکاس) می بود، در آن صورت، دترمینیسم مکانیسیستی حق به جانب می گشت.

 

·    مراجعه کنید به دترمینیسم

 

 

دترمینیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7907

 

۱۶۶

·    در آن صورت، اثر هر اثرگذاری فقط وابسته به علت خارجی می گشت که از خارج به مثابه تکانه ای مؤثر می افتد.

 

(یعنی

هر اثری، خصلت یکسویه کسب می کرد.

در آن صورت، فاعل بر مفعول اثر می گذاشت، بدون اینکه به نوبه خود تحت تأثیر آمفعول قرار گیرد.

یعنی

متقابلا از معلول، اثر بردارد.

یعنی

در آن صورت از دیالک تیک اثر گذاری و اثرپذیری، خبری نبود.

 

مترجم)

 

۱۶۷

·    بنا بر تئوری مکانیسیستی، با ورود تکانه (ضربه) از خارج بر چیزی به مثابه علت تغییر آن چیز،  تأثیرات خارجی در اوبژکت نفوذ می کنند.

·    یعنی بر آن از خارج اثر گذاشته می شود

 

(بدون اینکه آن چیز به نوبه خود، متقابلا در تکانه خارجی (علت) اثر گذارد.

یعنی

از دیالک تیک علت و معلول اثری در بین نیست.

مترجم)

 

۱۶۸

·    یعنی بدون اینکه تکانه های وارده بر «منشور» توسط آن، «شکسته» شوند.

·    بدون اینکه توسط آن منعکس شوند. 

 

۱۶۹

·    اما کلیه حقایق امور علمی و کلیه حقایق امور زندگی روزمره دال بر بطلان دترمینیسم مکانیسیستی اند.

 

۱۷۰

·    کلیه حقایق امور علمی و کلیه حقایق امور زندگی روزمره دال بر آنند که اثر هر اثرگذاری (تأثیر) مفروض نه فقط وابسته به طبیعت چیزی است که به مثابه علت، مؤثر می افتد، بلکه علاوه بر آن، وابسته به چیزی است که تحت تأثیر قرار می گیرد.

 

۱۷۱

·    فقط حرکت مکانیکی، یعنی جا به جایی چیزها (آنهم در محدوده های معینی)، فقط تغییر خارجی خالصی است.

 

۱۷۲

·    حرکت مکانیکی اما فرم مستقلا موجود حرکتی و یا تغییری نیست.

 

۱۷۳

·    حرکت مکانیکی نوع (فرم. مترجم) وجودی مستقل اوبژکتی نیست.

 

۱۷۴

·    حرکت مکانیکی فقط جنبه هر تغییری است که نتیجه انتزاع و یا تجرید است.

 

۱۷۵

·    حرکت مکانیکی جنبه و جانب فیزیکی و شیمیایی تغییرات مولکول ها و اتم ها ست.

 

۱۷۶

·    حرکت (تغییر)، شیوه وجودی چیزهای مادی است.

 

۱۷۷

·    حرکت (تغییر)، مشخصه ذاتی ماده است.

 

۱۷۸

·    در نتیجه، پیوند پدیده ها نیز تأثیر متقابل است.

 

۱۷۹

·    حرکت و یا تغییر در اثر تکانه خارجی، به مثابه اثرگذاری یکسویه، به مثابه اثرگذاری چیزی بر چیز دیگری پدید نمی آید.

 

۱۸۰

·    حرکت و یا تغییر، نتیجه تأثیر متقابل است.

·    تأثیر متقابلی که در آن، چیزها در همبایی با همدیگرند.

 

(این همبایی چیزها

 اما نه مکانیکی صرف، بلکه دیالک تیکی است.

یعنی همبایی توأم با همستیزی است.

موتور تغییر چیزها

خصلت دیالک تیکی آنها ست.

مترجم)

 

۱۸۱

·    از این رو، تأثیرات چیزی بر چیز دیگر توسط خواص آن چیز دیگر، «شکسته» می شوند.

·    چیزها همدیگر را «منعکس می کنند.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر