پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
۴
۲
آزادی در فلسفه ژان ژاک روسو
ژان ژاک روسو
(۱۷۱۲ ـ ۱۷۷۸)
نویسنده
فیلسوف
پداگوگ
طبیعت پژوه
کمپونیست
از تدارک بینندگان فکری انقلاب فرانسه
۱
· به نظر ژان ژاک روسو آزادی صفت ممیزه طبیعی و مادر زاد انسان ها ست و فقط شامل حال فرد می شود.
۲
· این نظر او در انقلاب فرانسه در ماده ۴ اعلامیه حقوق بشر (در سال ۱۷۹۱ میلادی) درج شده است :
۳
· «آزادی یعنی مجاز بودن به انجام هر کاری که صدمه و زیانی به دیگری نرساند.»
۴
· اعلامیه آزادی شخصیت، برای مالکیت خصوصی بر وسایل تولید حد و مرزی قایل نمی شود.
۵
· ماتریالیست های فرانسه در قرن هجدهم بر مبنای علم مکانیک تصور از ضرورت عینی را جامه ای مشخص پوشاندند و به جدائی میان ماده و حرکت پایان دادند
· (البته منظور آنها از حرکت تنها حرکت مکانیکی بود.)
۶
· آنها اما همه حوادث و حتی شناخت انسانی را ناشی از تعین مندی مکانیکی قلمداد کردند.
۷
· نتیجه نهائی تعین مندی مکانیکی افتادن به منجلاب فاتالیسم بود.
· مراجعه کنید به دترمینیسم (تعین مندی گرایی)
۳
آزادی در فلسفه لاپلاس
پیر سیمون لاپلاس
(۱۷۴۹ ـ ۱۸۲۷)
ریاضی دان و ستاره شناس فرنسوی
صاحب نظر در زمینه تئوری احتمالات
· دترمینیسم مکانیکی در فرضیه لاپلاس به نقطه اوج خود رسید که بنا بر آن دیوی وجود دارد که از سرعت و جای هر ذره ای در کاینات در هر لحظه معین خبر دارد و می تواند همه حوادث جنبش بی پایان هستی را پیشگوئی کند.
۴
آزادی در فلسفه کانت
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
۱
· خصلت متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) دترمینیسم مکانیکی مورد انتقاد شدید فلسفه کلاسیک آلمان قرار گرفت، که یکی از منابع و سرچشمه های مارکسیسم محسوب می شود.
۲
· کانت کوشید با نظریه خود دراجع به آزادی، فاتالیسم (تقدیرگرایی) دترمینیسم مکانیکی را در هم بکوبد.
۳
· البته کانت برای رسیدن به این هدف مجبور شد، انسان ها را به شهروندان دو جهان مجزا از هم تقسیم کند:
· جهان طبیعی پدیده ها و جهان چیزهای در خود که از اقتدار درک حسی خارج است.
۳
· به نظر کانت چون در جهان طبیعی پدیده ها، بدون استثناء قانون علیت حاکم است، پس عمل انسان ها ـ به عنوان موجودات طبیعی ـ باید بنا بر قانون علیت مقدر شده باشد.
۴
· اما انسان به مثابه موجود خردمند (موجود پایبند به اخلاق) می تواند در جهان خارج از اقتدار درک حسی (جهان چیزهای در خود) و به برکت آن، در آزادی سهیم باشد.
۵
· سهیم بودن انسان در این جهان در قوانین اخلاقی تجسم می یابد.
۵
آزادی در فلسفه فیشته
یوهان گوتلیب فیشته
(۱۷۶۲ ـ ۱۸۱۴)
یکی از برجسته ترین نمایندگان ایدئالیسم آلمانی
۱
· به نظر فیشته آزادی عبارت است از فعالیت خلاق «من»
۲
· این برداشت فیشته به مطلق کردن آزادی منجر می شود.
۳
· چون به نظر فیشته «من» و «غیر من» یکی اند، آزادی نسبت به هرنوع از ضرورت (جبر) مقدم قلمداد می شود و به آزادی اراده مطلق بدل می شود:
· فیشته، دیالک تیک جبر و اختیار و یا دیالک تیک ضرورت و آزادی را وارونه می سازد و نقش تعیین کننده را از آن اختیار (آزادی) می داند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر