۱۳۹۹ بهمن ۱۳, دوشنبه

تعمیم

  Verallgemeinerung der Bildungstechniken, Jahrestags-Reihe UNESCO 20., circa 1966 lizenzfreie stockfotos

پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

 

۱

·    تعمیم، اصطلاحی است که به کاراکتریزاسیون (تعیین خصلت) روش معینی در مفاهیم، احکام و نظریه سازی (تشکیل تئوری) می پردازد.

 

۲

·    تعمیم هر خصلت خاصی هم به خود بگیرد، همواره وجود عامی را پیش شرط قرار می دهد.

·    عامی که باید واقعیت کسب کند. (رئالیزه شود.)

 

۳

·    این پیش شرط قرار دادن، به مدد کردوکار فکری صورت می گیرد که همواره حاکی از چیز عامی است. 

 

۴

·    حتی عمل فکری اله منتار (بنیادی)، یعنی گفتن اینکه الف به معنی ب است، نمودارسازی عامی است:

·    الف نماینده (نشاندهنده) ب مطرح می شود که شامل حال چیزهای بیشماری است.

 

۵

·    به قول کارل مارکس، «کار عام عبارت است از کلیه کارهای علمی، کلیه کشفیات، کلیه اختراعات.»

 

۶

·    مشخصه جامعه شناسی و کلیه علوم تجربی این است که اینجا کلیه تعمیمات از اشیائی شروع می شوند که  حسی ـ شیئی اند، قابل مشاهده و قابل حلاجی عملی اند

 

۷

·    آماج تعمیم تجربی (امپیریکی) عبارت است از محسوس سازی عام.

·    (یعنی گذار از عام به خاص و منفرد.

·    گذار از مفهوم انتزاعی و عام «درخت» به سرو و صنوبر و بید و بیدمشک منفرد و مشخص.

·    مترجم)

 

۸

·    برای این کار به تعیین کافی و دقیق راسیونالیزاسیون عملی جهان پدیده ها تحت شرایط بررسی و موضوعات بررسی نیاز است که بدین طریق همگونی در رابطه با مشخصات و روابط معینی قابل تعیین می گردد.

 

۹

·    اینکه آیا شرایط بررسی و موضوعات بررسی به اندازه کافی دقیق تعیین شده اند و یا نه، در تکرارپذیری عملی شان اثبات می شود.

 

۱۰

·    به همین طریق نیز همگونی تعیین شده در این کردوکار به مثابه امکانات واقعی، یعنی به مثابه قانون تأیید و تصدیق می شود.

 

·    مراجعه کنید به قانون

 

 

قانون

 

https://hadgarie.blogspot.com/2020/06/blog-post_84.html

 

پایان

 

۱۱

·    اهمیت اساسی برای تعمیم مفاهیم را روش تجرید (انتزاع) دارد.

 

·    مراجعه کنید به تجرید

 

 

تجرید

(انتزاع)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7625

 

پایان

 

۱۲

·    تعمیم زمانی قابل استفاده است که در آن، بتوان به کشف مناسبات منطبق پنهان در مفهومی نایل آمد.

 

۱۳

·    تعمیم در تشکیل خانواده ای از طبقات منطبق است.

 

 

۱۴

·    تعمیم انتزاعی یکی از عملیات منطقی است.

 

۱۵

·    ما با تعمیم انتزاعی، خود را به مشخصاتی محدود می سازیم که قابل جایگزینی اند.

 

۱۶

·    اگر تحت شرایط تعمیم انتزاعی وارد روند تاریخی واقعی شویم تا به کشف شرایط علی (علتی ـ معلولی) عام تعیین شده توسط تجرید (انتزاع) نایل آییم و به طور مفهومی در وحدت با آن فرمولبندی کنیم، آنگاه به تعمیم مشخص (کنکرت، ضد مجرد، ضد انتزاعی) مبادرت می ورزیم.

 

۱۷

·    تعمیم مشخص مبتنی بر متد دیالک تیکی است.

 

۱۸

·    به عنوان مثال، می توان به تعریف (تعیین) مفهوم کالا توسط کارل مارکس نظر افکند.

 

۱۹

·    کالاها در تعمیم انتزاعی به مثابه حاملین ارزش تلقی می شوند که ضمنا همارزی (ارزش یکسان داشتن) عبارت است از مناسبت انطباقی مورد نظر.

 

۲۰

·    در تعمیم مشخص، کالاها به مثابه وحدت ارزش و مصرف نمودار می گردند.

 

۲۱

·    تعمیم احکام در ساده ترین موارد با تعمیم نوعی (ژنرالیزاسیون) صورت می گیرد.

 

۲۲

·    تعمیم نوعی می تواند چنان باشد که عرصه شیئی تا کنون پایانمند  به مثابه عرصه بالقوه و یا بالفعل بی پایان تصور شود و یا چنان باشد که مشخصات و یا روابطی که تاکنون شامل حال بسیاری از اشیای طبقه ای پایانمند تلقی شده اند، اکنون شامل حال همه محسوب شوند.

 

۲۳

·    در مغایرت با این تعمیم نوعی، می توان به مدد استقراء، با توجه به قیاس، تعمیم داد.

·    آن سان که عرصه های شیئی ئی هم که تا کنون در نظر گرفته نشده اند، مشمول دعاوی موجود گردند.

 

۲۴

·    تعمیم تئوری ها در ساده ترین مورد با گسترش عرصه شیئی آنها صورت می گیرد.

 

۲۵

·    اگر این تعمیم امکان ناپذیر باشد، آنگاه تعمیم به طور اسلوبی (متدیکی) با قیاس (آنالوژی) صورت می گیرد که برای گذار از تئوری های به محک پراتیک زده شده به تئوری های عام صورت می گیرد و به «اصل کورسپاندنتس (رد و بدل کردن مثلا نامه)» معروف است.

 

۲۶

·    در این صورت، با قبول ارزش های سرحدی (مرزی) معین برای مقادیر سازنده تئوری جدید، شرایط قدیم که در خدمت تئوری جدیدند، معتبر قلمداد می شوند.

·    آن سان که آن به مثابه مورد خاص  تئوری جدید نمودار می گردد.

 

۲۷

·    بدین طریق، سیستمی از تئوری هایی تشکیل می یابد که همدیگر را مشروط می سازند.

 

پایان

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر